קלינט איסטווד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלינט איסטווד
Clint Eastwood
קלינט איסטווד, 2010
קלינט איסטווד, 2010
לידה 31 במאי 1930 (בן 93)
סן פרנסיסקו, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה Clinton Eastwood עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1954
מקום לימודים
  • לוס אנג'לס סיטי קולג'
  • התיכון הטכני של אוקלנד
  • אוניברסיטת סיאטל
  • תיכון פיידמונט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
צאצאים קייל איסטווד, מורגן איסטווד, קתרין איסטווד, פרנצ'סקה איסטווד, אליסון איסטווד, סקוט איסטווד, קימבר לין איסטווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איסטווד בסט של בעבור חופן דולרים

קלינטון "קלינט" איסטווד, הבןאנגלית: Clinton "Clint" Eastwood, Jr; נולד ב-31 במאי 1930) הוא שחקן, במאי, מפיק קולנוע ומלחין קולנוע אמריקאי. זוכה חמישה פרסי אוסקר - שני פרסים כבמאי, שני פרסים כמפיק ופרס הוקרה אחד.

איסטווד ידוע בעיקר בזכות תפקידיו כאיש קשוח וחסר פשרות, למשל בסרט "הארי המזוהם", בטרילוגיית "האיש ללא שם", סדרת מערבוני הספגטי של סרג'ו לאונה, ובפרט בסרט "הטוב, הרע והמכוער" שבו גילם את "בלונדי" ("הטוב"). כבמאי הוא מוכר בזכות סרטי דרמה שטבועה בהם פסימיות כגון "הבלתי נסלח", "מיסטיק ריבר" ו"מיליון דולר בייבי".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איסטווד נולד בסן פרנסיסקו, בקליפורניה שבארצות הברית. הוריו הם רות' ווד וקלינטון איסטווד האב. התגייס לצבא בשנת 1951 והשתחרר בשנת 1953. נרשם למכללת לוס אנג'לס ללמודי מנהל עסקים אך נשר לאחר זמן קצר. לאחר מכן, חתם על הסכם לשישה חודשים עם אולפני יוניברסל וכיכב בתפקידים משניים בסרטים סוג ב' כמו "נקמת היצור" ו"ליידי גודייבה".

בין השנים 1959 ו-1965 כיכב בסדרה "עור לא מעובד" (אנ'). הפריצה הגדולה של איסטווד התרחשה בעקבות המערבון "בעבור חופן דולרים" (1964), שביים סרג'ו לאונה, תפקיד שהפך אותו לכוכב בינלאומי. סרטים נוספים בטרילוגיה הם "הצלפים" (1965) ו"הטוב, הרע והמכוער" (1966).

ב-1971 החל את קריירת הבימוי שלו בבימוי הסרט "מיסטי" (על שדרן רדיו מנומנם ומעריצה אובססיבית). ב-1992 ביים ושיחק בסרט "בלתי נסלח" וזכה בפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר. סרט זה שבר את התבנית הקלאסית של המערבון האמריקאי (הטוב, הרע והנערה), ונחשב כיום למסמל את סיום תקופת המערבונים. בשנת 1995 הפיק וביים את הסרט הגשרים של מחוז מדיסון בשנת 2005 זכה בפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר בשנית, על סרטו "מיליון דולר בייבי". ב-2008 ב"גראן טורינו" נפרד איסטווד מדמות הפטריוט שגילם בסרטים קודמים.

לאיסטווד שמונה ילדים משש נשים שונות, אך היה נשוי רק פעמיים, בסוף אוגוסט 2013 התגרש מאשתו זה 17 שנה דינה מריה רואיז. בנו, סקוט איסטווד, הוא שחקן ודוגמן. בתו פרנצ'סקה איסטווד, מהשחקנית פרנסיס פישר, אף היא שחקנית, דוגמנית, מנחת טלוויזיה ואשת חברה. בשנת 2012 אשתו דאז דינה ופרנצ'סקה היו משתתפי תוכנית ריאליטי "בבית של איסטווד".

עמדותיו הפוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-80 של המאה ה-20 כיהן איסטווד שנתיים כראש עיריית כרמל שבקליפורניה, ארצות הברית. באוגוסט 2012, הציג קטע תיאטרלי בכנס לגיוס כספים עבור מיט רומני, מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, שנערך בסאן וואלי, איידהו, והצהיר על תמיכתו ברומני במירוץ לנשיאות. בתשובה לשאלה מדוע הוא תומך ברומני, השיב איסטווד בציטוט מהסרט "הארי המזוהם", כי "המדינה זקוקה לזריקת מרץ".[1] איסטווד נוטה לליברטריאניזם.

בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 היה בין השחקנים הבודדים שתמכו במועמד דונלד טראמפ שלבסוף זכה, אך ארבע שנים לאחר מכן העביר את תמיכתו למייקל בלומברג.

הביע תמיכה בישראל במלחמת חרבות ברזל.[דרוש מקור]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

5 פרסי אוסקר: שני פרסים כבמאי, שניים כמפיק ופרס הוקרה אחד. איסטווד הוא הבמאי המבוגר ביותר אי פעם שזכה באוסקר-בשנת 2004, כשהיה בן 74. 3 פרסי גלובוס הזהב. זכה גם בפרס אריה הזהב ופרס דקל הזהב על מפעל החיים.[2]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
1991: ג'ונתן דמי (שתיקת הכבשים)
2003: פיטר ג'קסון (שר הטבעות: שיבת המלך)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
1992: קלינט איסטווד (בלתי נסלח)
2004: קלינט איסטווד (מיליון דולר בייבי)
הבא:
1993: סטיבן ספילברג (רשימת שינדלר)
2005: אנג לי (הר ברוקבק)