קרני פוסטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרני פוסטל
קרני פוסטל
קרני פוסטל
לידה 14 באפריל 1971 (בת 52)
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1986
מקום לימודים בית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, פופ, מוזיקה אלקטרונית, מוזיקת עולם
כלי נגינה צ'לו
שיתופי פעולה בולטים חברה בלהקות DXM וביקיני.
שיתפה פעולה עם אסף אמדורסקי, רוקפור, ואביב גפן
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרני פּוֹסְטֶל (נולדה ב-14 באפריל 1971) היא צ'לנית, זמרת ומעבדת מוזיקלית ישראלית.

שנותיה המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוסטל, בתו של האמרגן פנחס פוסטל, החלה לנגן בצ'לו בגיל צעיר, ובגיל 15, בשנת 1986 הצטרפה כזמרת וכצ'לנית ללהקת הרוק התעשייתי "DXM" מחולון, שחבריה היו רונן הופמן ויריב אלטר. בגיל 18 נסעה ללמוד מוזיקה בבית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה בלונדון וגרה באנגליה בשנים 1991-1989. כששבה לישראל למדה גם באקדמיה למוזיקה על שם רובין בתל אביב.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקלטות אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל ללימודיה בתל אביב, השתתפה פוסטל בהקלטות אלבומה הראשון והיחיד של להקת תערובת אסקוט. בשנים שלאחר מכן ניגנה פוסטל בהקלטות יחד עם הזמרות דנה ברגר ואלונה דניאל, ולקחה חלק כמעבדת וכצ'לנית באלבום "קח שירים" של להקת כנסיית השכל.

פוסטל זכתה לחשיפה משמעותית יותר כאשר השתתפה בשנת 1994 באלבומו הראשון של אסף אמדורסקי, בנגינה בצ'לו ובשירה. בין היתר, שרה באלבום את השיר "שיר ילדים (בית של ג'וק)" וניגנה בקטע האינסטרומנטלי הפותח את האלבום, "קרני", שהוקדש לה. פוסטל השתתפה גם בסיבוב ההופעות האקוסטי של האלבום.

בשנים שלאחר מכן השתתפה פוסטל בהקלטות של זמרים מובילים בישראל, ביניהם אביב גפן (באלבום "אביב גפן III", בו גם גילמה את תפקיד הפסיכולוגית בשיר "דיכאון"), שלום חנוך (באלבום "א-לי-מות") והחברים של נטאשה (באלבום "רדיו בלה בלה").

בשנת 1996 השתתפה פוסטל בהקלטת האלבום "בחזרה לשבלול" של להקת רוקפור, אשר לווה גם בסיבוב הופעות נרחב ומצליח. במקביל, ניגנה פוסטל בהקלטת פסקול הסרט "קלרה הקדושה" לצד ברי סחרוף. בשנת 1998 הלחינה פוסטל את הפסקול לסרטו זוכה פרס וולג'ין של רענן אלכסנדרוביץ', "מרטין", וכן השתתפה בעיבודים ובנגינה באלבום "נגיעות" של ברי סחרוף. בשנת 1999 השתתפה פוסטל במופע "כמו ציפור בחדר", שהופק על ידי גלי צה"ל לזכרה של המשוררת תרצה אתר ותועד באלבום "כמו ציפור בחדר - מופע משירי תרצה אתר". בהמשך השתתפה באלבום הבכורה של נתן סלור, בנה של אתר, בשיר "רגל על רגל".

ההרכב "ביקיני"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 1994 הקימו פוסטל והמוזיקאי חיים לרוז את הצמד "ביקיני", במסגרתו יצרו מוזיקה בסגנונות מגוונים, ששילבה מוזיקה קלאסית, דאנס, מוזיקה אלקטרונית, היפ הופ ועוד. בשנת 1995 הוציא הצמד את אלבום הבכורה שלו, אשר לא זכה להשמעות רבות ברדיו, ייתכן בשל העובדה שהמוזיקה שיצרו פוסטל ולרוז הייתה מורכבת ולא תאמה למיינסטרים. גם האלבום השני של הצמד, שיצא בשנת 1998, לא זכה להצלחה מסחרית, והצמד התפרק זמן קצר לאחר הוצאתו.

קריירת סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרני פוסטל, פסטיבל הפסנתר 2014

אלבום הסולו הראשון של פוסטל הוקלט בשנת 2000, ופרט לה השתתפו בהפקתו המוזיקלית חיים לרוז ורונן הופמן. מספר שירים מהאלבום, שהיה בעל סגנון דאנס-פופ, נוגנו בתחנות הרדיו השונות בשנת 2001. בתחילת שנת 2002 יצא האלבום למכירה, בשם "קרני פוסטל". מתוכו זכו להצלחה השירים "קח אותי", "כמו פרפר", "הלא ידענו" שכתבה לאה גולדברג, "תגיע אליי (שבע)" וגרסתה לשיר נוסף של גולדברג, "מדוע הילד צחק בחלום".

בשנת 2008 יצא אלבום אינסטרומנטלי ובו המוזיקה שכתבה למחול ״פתאום ציפורים״ של הכוריאוגרפית יסמין גודר. פוסטל ביצעה את המוזיקה על הבמה כחלק מהמופע.

בשנת 2009 יצא אלבום נוסף של פוסטל, במסגרת סדרת הופעות האולפן "חדר" של חברת התקליטים EnT-T. האלבום כלל גרסאות לשירים ישנים של פוסטל, בתוספת מעט שירים חדשים, אשר הוקלטו בסגנון מינימלי ואינטימי. ביניהם היו ביצוע מחודש לשירו של אסף אמדורסקי ״אהבה חדשה״ (ביחד עם אפרת בן צור) וביצוע שזכה להצלחה בינלאומית בתחנות רדיו בעולם לשירו של רודריגז “Sugar Man” (ש״התגלה מחדש״ ב-2012 בעקבות הסרט "Searching for Sugar Man" שזכה בפרס האוסקר). באותה שנה העלתה פוסטל את המופע "סוף העולם בלוז", המשלב משיריהם של בוב דילן ושל מאיר אריאל.

ב-2014 הוציאה במשותף עם אסף אמדורסקי את האלבום אסף אמדורסקי וקרני פוסטל בהופעה. האלבום הוקלט במהלך ארבע הופעות חיות ומתבסס על חומרים ישנים של אמדורסקי.

בשנת 2020 זכתה בפרס אופיר על "המוזיקה המקורית הטובה ביותר" בסרט "אסיה".

שיתופי פעולה נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרני פוסטל ורועי ירקוני במופע משותף במסגרת פסטיבל הפסנתר 2014

ב- 2014 הקליטה פוסטל EP ראשון בעברית עם המוזיקאי רועי ירקוני בשם "רחוק מידי". הוא כלל מספר שירים שהשניים ביצעו יחד במופע משותף שהתקיים בנובמבר 2014 במוזיאון תל אביב לאמנות במסגרת פסטיבל הפסנתר. את המופע הפיק מוזיקלית עומר הרשמן. ה- EP כלל שירים שנכתבו על ידי דליה רביקוביץ, אשכול נבו, קרן אלקלעי-גוט ויהוא ירון. מתוכו יצא לאור הסינגל "הלכתי", שירקוני כתב והלחין.

באותה שנה, התארחה (יחד עם גבע אלון) בסינגל “Love Etc” (ביצוע ללהיטם של ה-Pet Shop Boys) שהוציא המפיק Dub Mentor. השיר זכה להשמעות רבות בתחנות רדיו בעולם. גם סינגל זה יצא בלייבל המינימליסטי EnT-T.

ב-2021 פוסטל שרה וניגנה בשיר "כאשר אינך משורר" (אשר כתבה המשוררת יונה וולך) ביחד עם הזמרות טולה בן ארי ומיכל ברלצקי, כחלק מפרויקט בשם "גורע וזורח" (פרויקט שירי משוררים בביצוע אמנים שונים).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשואה לבעז ולהם שני בנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרני פוסטל בוויקישיתוף