רדואן אל-חילו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רדואן אל-חילו
מפלגה המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רדואן אל-חילוערבית: رضوان الحلو; 1907, יפו - אוקטובר 1975[1], יריחו) היה פוליטיקאי פלסטיני קומוניסטי שפעל בתקופת המנדט הבריטי, כיהן כמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה (פק"פ).

אל-חילו נולד ביפו למשפחה ענייה. כבר מגיל 8 הוא נאלץ לעזור בפרנסת המשפחה. בגיל 19 הצטרף למפלגה הקומוניסטית (פ.ק.פ), ונודע שם בשם "החבר מוסא". במסגרת המפלגה למד קרוא וכתוב.[2] הוא למד במוסקבה במשך מספר חודשים ולאחר מכן עבד בעבודות מזדמנות. בשנת 1934 מונה למזכ"ל הפק"פ.[2] באותה תקופה היה בן-זוגה של שמחה צברי, מספר שתיים במפלגה. תחת הנהגתו המפלגה עברה תהליך של "ערביזציה" שמשמעו העברת ההנהגה לידיים ערביות והפיכת המפלגה למפלגה לאומית-פלסטינית בעלת מצע קומוניסטי, הוא תמך במרד הערבי הגדול (פרץ בשנת 1936) כהתקוממות אנטי-אימפריאליסטית אולם לטענתו הוא התנגד לפעילות הטרור שננקטה על ידי כמה מחברי המפלגה.

במהלך כהונתו כמזכ"ל המפלגה, ישב בכלא בשנים 1939–1941, ובתקופה זו הנהיגה את המפלגה חברתו לחיים, שמחה צברי.[2] בשנת 1941 נעצר אל-חילו ושוחרר כעבור שנה. הוא כיהן כמזכ"ל הפק"פ עד 1943,[2] אז התפוררה המפלגה והחברים הערבים עזבוה כדי להקים את "הליגה לשחרור לאומי", שעמד בראשה, בספטמבר 1943.

חילו נשא לאשה יהודיה מבודפשט, שילדה לו שלוש בנות[3]. ב-1948 עזבה האשה עם הבנות להונגריה. לאחר מלחמת העצמאות השתקע ביריחו ונשא לאשה פליטה כמוהו מיפו[4]. כמו יתר הקומוניסטים הערבים שחיו ביהודה ושומרון תחת שלטון ירדן אל-חילו הצטרף למפלגה הקומוניסטית הירדנית אולם סולק משורותיה בשנת 1952 כתוצאה מסכסוכים פנימיים.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1] (הקישור אינו פעיל)
  2. ^ 1 2 3 4 מצטפא כבהא, המזרח התיכון בימינו: הפלסטינים – עם בפזורתו, האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 59, הערה 12.
  3. ^ דני רובינשטיין, יריחו בחורף, דבר, 8 בינואר 1982
  4. ^ [2] (הקישור אינו פעיל)
  5. ^ ג.ז. ישראלי, העסקנים הקומוניסטים בארץ-ישראל, דבר, 7 באפריל 1953
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.