רובין (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובין
הדמויות השונות שנטלו את זהות רובין, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Robin 80th Anniversary 100-Page Super Spectacular #1 ממאי 2020, אמנות מאת יסמין פוטרי.
הדמויות השונות שנטלו את זהות רובין, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Robin 80th Anniversary 100-Page Super Spectacular #1 ממאי 2020, אמנות מאת יסמין פוטרי.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה דיק גרייסון כרובין:
Detective Comics #38
(אפריל 1940)
ג'ייסון טוד כרובין:
Batman #366
(דצמבר 1983)
קארי קלי רובין:
The Dark Knight Returns #1
(יוני 1986)
טים דרייק כרובין:
Batman #457
(דצמבר 1990)
סטפני בראון כרובין:
Robin #126
(מאי 2004)
דמיאן ויין כרובין:
Batman #657:
(נובמבר 2006)
יוצרים בוב קיין, ביל פינגר (כתיבה)
ג'רי רובינסון (איור)
גילום הדמות ברט וורד ("באטמן")
כריס אודונל ("באטמן לנצח", "באטמן ורובין")
ג'וזף גורדון-לויט ("עלייתו של האביר האפל")
מידע
שם אמיתי ריצ'רד ג'ון "דיק" גרייסון
ג'ייסון פיטר "רוג'ו" טוד
טימותי ג'קסון "טים" דרייק
סטפני בראון
דמיאן ויין
קרולין "קארי" קלי
כינויים בנבן
סטטוס פעיל
מקצוע גיבור-על, לוחם צדק
נטייה טוב
כוחות

ללא כוחות-על

  • ספורטאי ואקרובט
  • אמן לחימה מומחה
  • גישה למבחר של גאדג'טים וציוד היי-טק
חברוּת בקבוצה משפחת העטלף
באטמן בע"מ
הטיטאנים הצעירים (טים דרייק)
חברוּּת לשעבר בקבוצה ליגת הצדק (גרייסון)
הטיטאנים הצעירים (דמיאן ויין, ג'ייסון טוד, סטפני בראון, ריצ'רד גרייסון)
צדק צעיר (טים דרייק)
ציפורי הטרף (סטפני בראון)
בנים על-אנושיים (דמיאן ויין)
דמויות קשורות
משפחה ברוס ויין (אב מאמץ)
קסנדרה קיין (אחות מאומצת)

רוביןאנגלית: Robin) הוא דמות משנה בדיונית של גיבור-על המופיעה בחוברות הקומיקס באטמן ביקום DC קומיקס. רובין המקורי (דיק גרייסון) הופיע לראשונה בתור הזהב של הקומיקס בחוברת Detective Comics #38 מאפריל 1940 ונוצר על ידי צמד הכותבים ביל פינגר ובוב קיין והמאייר ג'רי רובינסון כשותפו הצעיר של באטמן. השניים ידועים בכינוי "הצמד הדינמי" או "הצלבנים בגלימה".

בנטל הדמות חלקו חמש דמויות: דיק גרייסון, ג'ייסון טוד, טים דרייק, סטפני בראון ודמיאן ויין. שם הדמות ותחפושתה, שנראית כאילו נלקחה מימי הביניים, הושפעו מהרפתקאותיו של רובין הוד, אם כי סיפורים מאוחרים יותר קבעו כי מקור השם הוא מקיכלי אדום-חזה. אף על פי שרובין ידוע בעיקר כשותפו של באטמן, הדמויות אשר גילמו אותה היו גם חברות בקבוצת גיבורי העל הטיטאנים הצעירים, כאשר דיק גרייסון היה החבר המייסד של הקבוצה וגם מנהיגה, תפקיד אותו לקח גם טים דרייק על עצמו. לפי ביל פינגר, דמותו של רובין נועדה להיות ה"ווטסון" של באטמן - דמות החולקת את הרפתקאותיו, ואשר איתה יוכל לדבר ולשתף את חוויותיו.

דמויותיהם של גרייסון ודרייק מדורגות במקומות ה-11 וה-32, בהתאמה, ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN.[1][2] את דמותו של רובין גילם בסרטי הלייב אקשן "באטמן לנצח" ו"באטמן ורובין" השחקן כריס אודונל, ובסרט "עלייתו של האביר האפל" השחקן ג'וזף גורדון-לויט. את דמותם של גרייסון וטוד גילמו סדרת הלייב אקשן "טיטאנים" השחקנים ברנטון ת'ווייטס וקורן וולטרס, בהתאמה.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשנה לאחר הופעתו הראשונה של באטמן, יוצריו ביל פינגר ובוב קיין הציגו את רובין הפלא הצעיר.[3] הדמות תוכננה למשוך קהל יעד צעיר, וקיבלה ביקורת חיובית ופופולריות אשר הכפילו את מכירות החוברות. הרפתקאותיו המוקדמות של רובין היו בחוברות Star-Spangled Comics #65-130 משנים 19471952, הרצה שכללה למעשה הרפתקאות סולו של הדמות. דיק גרייסון הופיע כרובין בחוברות הקומיקס של באטמן וכן בפרסומים נוספים של החברה מאז שנות ה-40 של המאה ה-20 ועד לתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20 עד אשר הדמות פרשה מזהותה כרובין והפכה לגיבור-העל נייטווינג.

בעקבות פרישתו של גרייסון כרובין, גרסה חדשה הופיעה לראשונה[4] בשנת 1983 בדמותו של ג'ייסון טוד. דמותו הופיעה באופן רצוף עד לשנת 1988, עת נרצחה בידי הג'וקר במיני סדרה "באטמן: מוות במשפחה". טוד ימצא עצמו חי בהמשך הודות למאורע משנה מציאות, וייקח את זהות הברדס האדום האנטי גיבור. חוברת הסולו של הדמות פורסמה בשנת 1991, ובה הוצגה דמותו של טים דרייק, השלישי שנטל את זהות שותפו הצעיר של באטמן. בעקבות שני המשכים מצליחים, הסדרה עצמה החלה ב-1993 והסתיימה בתחילת 2009, ותרמה להתפתחות הדמות באופן שתעמוד בפני עצמה. לאחר פרישתו המאולצת של דרייק כרובין בידי אביו, חברתו דאז סטפני בראון נטלה את הזהות, אך הרפתקאותיה היו קצרות מועד, מכיוון שנהרגה לכאורה בידי הנבל המסיכה השחורה במיני סדרה "באטמן: משחקי מלחמה". בעקבות "מותה", דרייק לקח שוב את מקומו כרובין.

בגיליון האחרון של המיני סדרה "באטמן: הקרב על הגלימה", בנו של ברוס ויין - דמיאן ויין - הופך לרובין החדש לאחר שהציל את דרייק ממוות, ודיק גרייסון פרש מזהותו כנייטווינג והפך לבאטמן החדש. דרייק לוקח מאוחר יותר את זהותו של רובין האדום.

דיק גרייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דיק גרייסון

ריצ'רד (דיק) גרייסון היה אקרובט בן 10, הצעיר מבין משפחת "הגרייסונים המעופפים". גנגסטר בשם זוקו (המבוסס על דמותו של אדוארד ג'י רובינסון בסרט "הקיסר הקטן" משנת 1931) סחט את הקרקס בו הופיעו הגרייסונים והרג את הוריו של דיק כאשר חיבל בטרפז המופע שלהם כאות אזהרה אם לא ישלמו לו. ברוס ויין שהיה נוכח בקהל אימץ את דיק כבן חסותו. באטמן אימן את הנער אימונים מפרכים, לימד אותו אמנויות לחימה,אך דיק בחר להשתמש ביכולות שלו כאקרובט. יחדיו הם חקרו אודות זוקו וכשדיק מצא אותו סוף סוף, הוא החליט להשאיר אותו בחיים, כי אין לו הזכות לקחת חיים.

מאז הצגתו בשנת 1940 ועד ל-1969, רובין היה ידוע כ"ילד הפלא" ("Boy Wonder"). באטמן יצר תחפושת לגרייסון, הכוללת חליפה כתומה, גלימה צהובה, כפפות ומגפיים ירוקים. כאשר גדל, גרייסון נרשם לאוניברסיטה והמשיך כהרפתקאותיו כרובין המתבגר, בשנות ה-70 וה-80. הדמות התגלתה מחדש בידי דור חדש של מעריצים במהלך שנות ה-80, בעקבות הצלחת "הטיטאנים הצעירים החדשים" (שם מצא את האהבה המוכרת ביותר שלו סטארפייר), בה עזב גרייסון את הצל של באטמן והפך לגיבור העל נייטווינג. במהלך אירועי המיני סדרה "KnightEnd" משנות ה-90, דיק התבקש על ידי ברוס ליטול את זהות באטמן באופן זמני מאחר שסבל מפצעים אנושים שמנעו ממנו להמשיך כבאטמן. מאוחר יותר, בשנות ה-2000, נטל גרייסון את זהותו של באטמן לאחר מותו לכאורה של ברוס ויין. כחלק מהאתחול המחודש של יקום DC בשנת 2011, גרייסון שב לזהותו כנייטווינג.

ג'ייסון טוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הברדס האדום

עם פרישתו של דיק גרייסון כרובין, דמות אחרת לקחה את הזהות של ילד הפלא. ג'ייסון טוד היה בנם של אמני קרקס שנרצחו בידי פושע (הפעם קילר קרוק) ואומץ על ידי ברוס ויין. התגלמות זו של הדמות הייתה אדומת שיער ולבשה את תחפושת הקרקס עד אשר גרייסון עיצב לה תחפושת משלה. לאחר המיני סדרה המשבר בעולמות האינסופיים, רוב יקום DC שוכתב מחדש. סיפור מקורו של גרייסון, כמו גם התפתחותו כדמות והפיכתו לנייטווינג, נשארה בשלמותה, אך דמותו של טוד שוכתבה. הוא הוצג כיתום שחור שיער אשר פגש לראשונה בבאטמן כשגנב שניים מגלגלי הבאטמוביל. באטמן דאג לטיפוחו של הנער. לאחר שהוכיח את ערכו כשעצר כנופיית שודדים, הוצע לו תפקיד רובין.

קהל הקוראים מעולם לא התחבר לדמותו של טוד, מכיוון שהיה אלים ויהיר, ובמשאל שנעשה בשנת 1988 הוחלט להורגו במיני סדרה "באטמן: מוות במשפחה", כאשר הג'וקר מכה בו בפראות בעזרת לום ברזל ומשאיר אותו במחסן הממולכד בפצצה ביחד עם אמו. טוד חזר מאוחר יותר כהברדס האדום (זהותו המקורית של הג'וקר) בעקבות אירוע משנה מציאות. דמותו התחזתה לנייטווינג באירועים שעקבו את המשבר האינסופי, אך עד מהרה חזרה לזהות הברדס האדום. באירועים שהובילו למשבר האחרון, הוא חזר לזהותו של רובין כרובין האדום כאשר פגש בבאטמן של ארץ-51 במהלך מסעו במולטי-יקום. לאחר חזרתו, הוא נטש את זהות רובין האדום והמשיך לפעול כפורע חוק ולקחת את החוק לידיו.

לאחר מותו לכאורה של ברוס ויין באירועי המשבר האחרון, טוד ניסה לקחת את זהות באטמן בכוח כאשר לחם נגד טים דרייק ודיק גרייסון במיני סדרה "באטמן: הקרב על הגלימה" כגרסה רצחנית ואלימה של באטמן. הוא פצע אנושות את טים דרייק, שנאלץ לפרוש מזהותו כרובין. הוא הובס לבסוף בידי גרייסון, שהפך לבאטמן, יחד עם דמיאן ויין, שהפך לרובין החדש. טוד חזר לזהות הברדס האדום, בניסיון להפליל את באטמן ורובין, אך זהותו נחשפה לציבור והוא נעצר על ידי משטרת גות'אם. באתחול המחודש שנעשה ליקום DC בשנת 2011, טוד מנהיג קבוצת אנטי גיבורים בסדרת כותרים משלו, "הברדס האדום ופורעי החוק".

טים דרייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רובין האדום

הריגתו של טוד בשל פופולריותו החלשה הביאה להיסוסים באשר למקומו של רובין לצידו של באטמן, אשר ברוב המקרים פעל לבדו. בנוסף, גרסת הסרט משנת 1989 לא כללה את דמותו של רובין, מה שהרחיק את הדמות גם מדפי הקומיקס מטעמי מכירות. למרות הכל, עורך כותרי באטמן, דניס אוניל הציג רובין חדש בדמותו של טימותי דרייק, אשר הופיע לראשונה בפלאשבק.[5] דרייק היה נער צעיר אשר עקב באדיקות אחרי הרפתקאותיהם של באטמן ורובין לאחר שהיה עד להירצחם של הגרייסונים המעופפים. דבר זה נועד לקשר בין דרייק לגרייסון, מה שלדעת חברת DC יעזור בקבלת הרובין החדש. דרייק נחשב לחכם מבין ילדיו של באטמן, ואף מכונה לא פעם "הבלש השני בטיבו בעולם" (התואר "הבלש הטוב בעולם" מיוחס לבאטמן"). דרייק לא לובש את תלבושת הרובין שהשתייכה לקודמיו, אלא גרסה שונה שעוצבה על ידיו.

דמותו הייתה הראשונה שזכתה לכותר משלה, והיא ייסדה את קבוצת "צדק צעיר". הדמות חזרה לככב בכותרי הטיטאנים הצעירים, לאחר שחבורת "צדק צעיר" התפרקה. דרייק שימש כמנהיג הקבוצה עד לשנת 2009 ועזב לאחר אירועי "באטמן: נוח בשלום". בעקבות אירועי המשבר האינסופי ו"ה-52 החדשים", טים עיצב מחדש את תלבושתו לצבעי אדום ושחור כמחווה לחברו, סופרבוי (קון-אל), שמת לאחר קרב עם סופרבוי פריים. לאחר היעלמותו של ברוס ויין באירועי המשבר האחרון ו"באטמן: הקרב על הגלימה", דמיאן ויין קיבל את הזהות של רובין על ידי דיק גרייסון ואילו דרייק נטל את זהות רובין האדום.

בסרט האנימציה "באטמן הדור הבא: שובו של הג'וקר" משנת 2000 מתוארת היסטוריה חלופית לדרייק. בהיותו רובין, הוא נחטף על ידי הג'וקר ועבר התעללות קשה ושטיפת מוח עד שאיבד את שפיותו והפך לשותף הצעיר של הג'וקר. הג'וקר הצליח לנטרל את באטמן והורה לדרייק לירות במורה הרוחני שלו לשעבר, אך תחת זאת דרייק ירה בג'וקר והרג אותו. לאחר שנה של טיפול פסיכולוגי, דרייק חזר לעצמו אך זנח את הגלימה ופרש מתפקיד רובין בעקבות הטראומה. בסרט מופיע דרייק המבוגר, שעובד כמהנדס תקשורת. בדיעבד מתגלה כי הג'וקר ניצל את הזמן בו דרייק היה חטוף כדי לבצע בו ניסויים שיאפשרו לו להשתלט על גופו של דרייק ו"לחזור לחיים" דרכו, אם הוא עצמו ימות.

בשנת 2021, טים דרייק יצא מהארון כביסקסואל.[6]

סטפני בראון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספוילר (קומיקס)

סטפני בראון, חברתו של טים דרייק וההרפתקנית הידועה בשם "ספוילר", התנדבה לשמש כרובין לאחר עזיבתו של דרייק. על אף שבקומיקס משנת 1941 דמותה של ג'ולי מדיסון היא הדמות הנשית הראשונה לעטות את התחפושת של רובין, בראון היא הדמות הנשית הראשונה ששימשה בתפקיד רובין בפועל. באטמן פיטר את ילדת הפלא משום שלא מילאה אחר הוראותיו. או אז, סטפני גנבה את תוכניותיו של באטמן לשליטה בפשע בגות'אם, ובמאמץ להוכיח את יעילותה גרמה בשוגג למלחמת כנופיות. בזמן שניסתה לעזור ולסיים את המלחמה, היא נשבתה ועונתה בידי המסיכה השחורה, הבוס המטורף של העולם התחתון. היא הצליחה להימלט אך מתה לאחר מכן מפצעיה האנושים. מאוחר יותר נודע כי ד"ר לזלי תומפקינס עזרה לביים את מותה כדי להגן עליה. בעקבות אירועי "באטמן: הקרב על הגלימה", קסנדרה קיין נטשה את זהותה כבאטגירל והעבירה אותה לבראון.

דמיאן ויין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דמיאן ויין

דמיאן ויין היה בנם הבלתי חוקי של ברוס ויין וטליה אל-גול, בתו של ראס-אל-גול. ברוס לא היה מודע לקיומו עד אשר טליה השאירה את הילד בחזקתו, לאחר מות אביה. דמיאן הוא אלים וחסר כל משמעת ומוסריות, ואומן בידי ליגת הצללים להרוג מגיל צעיר. התנהגותו הרצחנית של דמיאן גרמה ליחסים סבוכים עם אביו, אשר נשבע לא לקחת חיים. הדמות תוכננה במקור לשמש כמארח לנשמתו האפלה של ראס-אל-גול, אך באטמן הציל את הילד מגורל זה. לאחר אירועי המשבר האחרון, טליה משאירה את בנה באחריותם של דיק גרייסון ואלפרד פניוורת' (המשרת האישי של באטמן), ודמיאן מושפע קשות מהיעדרותו של אביו. לאחר "הקרב על הגלימה", גרייסון כבאטמן העניק את זהות רובין לדמיאן בהאמינו כי הוא זקוק לאימונים שאביו נתן לו. בעקבות אירועי "הקרב על הגלימה", ויין הצעיר נוטל את זהות רובין, ואילו דיק גרייסון הופך לבאטמן החדש.

לאחר מאורעות "באטמן: שובו של ברוס ויין" ו"פלאשפוינט", ברוס ויין חוזר לתפקידו כבאטמן, וגרייסון לתפקידו כנייטווינג. החל מהאתחול המחודש שנעשה ליקום DC בספטמבר 2011, דמיאן ויתר על זהותו כרובין ופעל לבדו תחת זהות "רדבירד". הוא הקריב את חייו באצילות רבה בחוברת מספר 8 של כותר "באטמן בע"מ". הוא חזר לחיים כשנתיים לאחר מכן בשנת 2015, וזכה לכוחות-על זמניים. בהרצת "הלידה מחדש של DC", אופיו של דמיאן מתחיל להשתנות בעקבות הירצחו של אלפרד פניוורת' בידי ביין, והוא רואה את דרכו של באטמן באור שונה מבעבר. הוא מתחיל להנחיל צדק משלו בפושעי גות'אם ומוותר על זהות רובין.

קארי קלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נערה בת 13 בשם קרוליין קלי הפכה לרובין החדש באירועי "באטמן: האביר האפל חוזר". שלא כמו קודמיה בתפקיד, קלי איננה יתומה, אך ניכר כי הוריה מזניחים ובלתי אכפתיים. כאשר ברוס ויין בן ה-55 חזר לעטות את תחפושת העטלף לאחר פרישה של 10 שנים, הוא הציל את קלי מפני חברי כנופיית המוטנטים שהשליטה טרור בגות'אם. בהערצתה את האביר האפל, קלי רכשה תחפושת הדומה לזו של רובין ויצאה לחפש את באטמן בתקווה להפוך לשותפתו. היא הצליחה בכך, לאחר שהצילה את חייו וסייעה לו בנסיגה לאחר קרב עם מנהיג אותה הכנופיה. אלפרד הביע חששות לגבי גיוסה לתפקיד משום שעשר שנים קודם לכן טים דרייק מצא את מותו בעודו בתפקיד רובין, אך ברוס ויין לא הסכים איתו: הוא זקוק לחיילים. פעמים רבות באטמן התייחס לקלי כאל חיילת ואף קרא לה בכינוי זה. הוא ניצל את הערצתה של קלי כדי שתעשה בדיוק כדבריו, ווידא זאת באיום שיפטר אותה אם תסטה מתוכניותיו. למרות זאת, קלי גילתה יוזמה אישית וסטתה מתוכניותיו של באטמן לא פעם, ובכך הצילה את חייו שוב. שלוש שנים מאוחר יותר, באירועי "באטמן: האביר האפל מכה שנית", קלי אימצה את הזהות "קאטגירל". עדיין משמשת כשותפתו של העטלף, תפקידה העיקרי של קלי הוא פיקוד על צבא "ילדיו של באטמן" במלחמה נגד הדיקטטורים החדשים, לקס לות'ר וברייניאק. דיק גרייסון כינה אותה "הבת שמעולם לא הייתה לברוס ויין".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רובין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]