רוזי פרז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוזי פרז
Rosie Perez
לידה 6 בספטמבר 1964 (בת 59)
בשוויק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • לוס אנג'לס סיטי קולג'
  • תיכון גרובר קליבלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Eric Haze (2013–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס עולם התיאטרון (2001) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רוזי פרז, 2009

רוזה מריה "רוזי" פרזאנגלית: Rosa María "Rosie" Pérez; נולדה ב-6 בספטמבר 1964) היא שחקנית קולנוע, במאית, כוריאוגרפית ורקדנית אמריקאית, מועמדת פרס אוסקר ופרס גלובוס הזהב לשחקנית משנה בסרט קולנוע ומועמדת שלושה פרסי אמי על עבודתה ככוריאוגרפית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרז נולדה ברובע ברוקלין שבניו יורק, להורים מהגרים מפוארטו ריקו, וגדלה כקתולית אדוקה. אמה, זמרת, לידיה פרז הייתה נשואה לוונטורה פרז בזמן לידתה של בתה, אולם אביה הביולוגי של פרז הוא ימאי בשם איסמאיל סראנו. את מרבית ילדותה העבירה פרז במשפחת אומנה, כיוון שלא הסתדרה עם אמה. פרז למדה ב"תיכון גרובר קליבלנד" שברובע קווינס ולאחר מכן ב"מכללת הקהילה" בלוס אנג'לס.

פרז היא גם פעילה חברתית בארגונים למען חולי איידס, בהם החלה פרז להשתתף לפני שאמה מתה מהמחלה. תחום נוסף שפרז מנסה לקדם הוא לימודי אמנות בהתנדבות בבתי ספר בשכונות מצוקה בניו יורק, במטרה להוות אמצעי להביע רגשות.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרז החלה את דרכה בתור רקדנית מקצועית בתוכניות הטלוויזיה "Soul Train" ו-"In Living Color". בעת שרקדה במועדון לילה מקומי הבחין בה במאי הסרטים ספייק לי והחליט לצרף אותה לסרטו "עשה את הדבר הנכון" ב-1989, בסרט הופיעה פרז בתפקידה של טינה, חברתו הפורטו ריקנית של מוקי (ספייק לי). בעקבות תפקיד הבכורה שלה קיבלה פרז מספר הצעות לתפקידי משנה והופיעה בדרמה הקומית של ג'ים ג'ארמוש "מונית לילה" בה מגלמת פרז נוסעת בשם אנג'לה, לאחר מכן שיחקה פרז בדרמה "גברים לבנים אינם יכולים".

בשנת 1993 שיחקה פרז בדרמה של פיטר ויר "ללא פחד", בה גילמה פרז את קרלה רודריגו, ניצולת תאונת מטוס ביחד עם בעלה מאני (בניסיו דל טורו), קרלה משותקת מהלם הכאב רגשי והאשם על אובדן בנה הפעוט בתאונה. על משחקה בסרט קיבלה פרז את פרס פסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין.

ב-1997 גילמה פרז את הנערה הקשוחה פרדיטה דורנגו, חברתו של הבחור הצעיר והאנרכיסטי רומאו דה לה רוסה (חאווייר ברדם) בסרט הספרדי "לרקוד עם השטן", הזוג מחפש אנשים לשם הקרבתם, הם חוטפים זוג תיכוניסטים, ונוסעים לכיוון לאס וגאס.

ב-2005 החלה פרז לדבב בסדרת האנימציה "רוץ, דייגו, רוץ!" את דמותה של קליק, מצלמה שובבה וחצופה המסוגלת לזהות חיות ואת מיקומן רק לפי שמיעת קולן. ב-2008 השתתפה פרז בקומדיה "פיינאפל אקספרס". בשנת 2012 שיחקה בקומדיה "דירות קטנות" בכיכובו של מאט לוקאס.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוזי פרז בוויקישיתוף