רומן טוטנברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רומן טוטנברג
לידה 1 בינואר 1911
לודז', האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 במאי 2012 (בגיל 101)
ניוטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1923 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים V L.O. im. Ks. Józefa Poniatowskiego, אוניברסיטת פרדריק שופן למוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת פולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Nina Totenberg, Amy Totenberg עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עיטור ההצטיינות של הרפובליקה של פולין בדרגת מפקד
  • מסדר ההצטיינות בתרבות של פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
www.romantotenberg.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רומן טוטנברגאנגלית: Roman Totenberg1 בינואר 1911 - 8 במאי 2012) היה כנר ומחנך יהודי, פולני-אמריקאי.[1]

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומן טוטנברג נולד בוורשה[2] למשפחה יהודית, לאב אדריכל. שנות ילדותו (1921-1914) עברו עליו במוסקבה, לשם עקרה משפחתו עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה.

טוטנברג היה ילד פלא. את לימודי הכינור החל בוורשה והופיע לראשונה כסולן עם התזמורת הפילהרמונית של ורשה בגיל 11. לאחר שזכה במדליית זהב בקונסרבטוריון שופן בוורשה, המשיך את לימודיו אצל קרל פלש בברלין, שם קיבל את פרס מנדלסון בשנת 1931, ואחר אצל ג'ורג'ה אנסקו ופייר מונטה בפריז. בשנת 1935 הופיע לראשונה בלונדון ובוושינגטון. שלוש שנים לאחר זאת היגר באופן רשמי לארצות הברית בתוכנית האשרה לאמן מצטיין.

קריירת נגינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוטנברג יצא למסע קונצרטים בדרום אמריקה עם ארתור רובינשטיין, וניגן ברסיטלים משותפים עם קרול שימנובסקי. הוא הופיע בסדרות קונצרטים שבהן ניגן את כל הסונאטות של בטהובן ואת כל הקונצ'רטי הברנדנבורגיים של באך. הרפרטואר המגוון שלו כלל יותר משלושים קונצ'רטי. בין היצירות המודרניות הרבות שהציג לפני הקהל נמנים הקונצ'רטו מס' 2 של דריוס מיו, הקונצ'רטו של ויליאם שומאן והקפריצ'ו של קשישטוף פנדרצקי. כמו כן ניגן בביצוע בכורה את הסונאטה במי מז'ור (1935) של פאול הינדמית, את הקונצ'רטו של סמיואל בארבר (בגרסה חדשה) ואת הסונאטה של בוהוסלב מרטינו, כמו גם ביצוע בכורה אמריקאי של הסונאטה לכינור סולו מאת ארתור הונגר. בחסות הכנר ידוע-השם יהודי מנוחין, ויחד עם הפסנתרן אדולף באלר והצ'לן גאבור רייטו, ייסד טוטנברג ב-1942–1943 את שלישיית אלמה באחוזת אלמה של מנוחין בקליפורניה.

טוטנברג הופיע עם הרבה תזמורות אמריקאיות, בהן הפילהרמונית של ניו יורק, התזמורת הסימפונית של בוסטון, תזמורת קליבלנד, תזמורת מינסוטה, התזמורת הסימפונית של אינדיאנפוליס, הפילהרמונית של לוס אנג'לס והתזמורת הסימפונית הלאומית של ארצות הברית. באירופה ניגן עם כל התזמורות הגדולות כגון הפילהרמונית של ברלין, הפילהרמונית של לונדון ותזמורת הקונצרטחבאו באמסטרדם. הוא ניגן תחת שרביטם של מנצחים ידועי-שם, בהם סטוקובסקי, קובליק, סל, רודז'ינסקי, יוכום, מונטה ואחרים. הוא הופיע ברסיטלים בבית הלבן, בקרנגי הול, בספריית הקונגרס, במוזיאון המטרופוליטן לאמנות ובכל עיר גדולה באמריקה ובאירופה. מקומו לא נפקד בפסטיבלי המוזיקה החשובים ברחבי העולם, בהם פסטיבל זלצבורג, פסטיבל המוזיקה של אספן, טנגלווד ועוד.

טוטנברג הרבה להקליט לחברות שונות, בהן דויטשה גרמופון, טלפונקן, פיליפס ועוד.

קריירה פדגוגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1947 התמנה טוטנברג לראש מחלקת כלי המיתר באקדמיה למוזיקה של המערב בסנטה ברברה, קליפורניה. בשנים 1961 עד 1978 כיהן כפרופסור למוזיקה וראש מחלקת כלי המיתר באוניברסיטת בוסטון. כמו כן לימד בקונסרבטוריון פיבודי למוזיקה, בבית למוזיקה באספן, קולורדו, במאנס קולג' למוזיקה ובבית ספר לונגי למוזיקה בקיימברידג' (מסצ'וסטס), שאותו ניהל משנת 1978 עד 1985.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 הוענק לטוטנברג אות הצטיינות מטעם ממשלת פולין.

בשנת 1983 הוכרז טוטנברג "מורה אמן של השנה" מטעם האיגוד האמריקאי של מורים לכלי מיתר, וב-2007 הוענק לו תואר הכבוד של "מוזות ומורים" מטעם הרכב המיתרים של ניו אינגלנד על הישגיו הגדולים באמנות ועל תרומותיו הנכבדות להוראת הנגינה בכלי מיתר. בשנת 1988 העניקה ממשלת פולין את מדליית ההצטיינות הגבוהה ביותר לרומן טוטנברג, על מפעל חיים בתרומות לחברה הפולנית.

סטרדיוואריוס איימס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הכלים החביבים על טוטנברג היה סטרדיוואריוס איימס, שאותו קנה תמורת 15,000 $ בשנת 1943. הכינור נגנב ממשרדו לאחר קונצרט במאי 1980. טוטנברג חשד בכנר שאפתן בשם פיליפ ס. ג'ונסון, אך המשטרה לא מצאה די ראיות להצדיק את מעצרו. הכלי האבוד נמצא כעבור 35 שנים, בשנת 2015, ארבע שנים לאחר מותו של ג'ונסון, כשאשתו לשעבר גילתה אותו בין חפציו והביאה אותו אל מומחה לשם הערכת שוויו.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רומן טוטנברג בוויקישיתוף
  • Roman Totenberg at 90
  • Roman Totenberg at 95
  • List of violinists who studied with Roman Totenberg
  • Roman Totenberg awarded with "Muses and Mentors Award"
  • Rosenbaum, S. I. (2011). "Best 100-year old composer: ROMAN TOTENBERG". The Phoenix (newspaper)|The Boston Phoenix. Phoenix Media/Communications Group. נבדק ב-2011-05-10.
  • Roman Totenbergs remarkable life and death

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'רמי אייכלר, בוסטון גלוס "Roman Totenberg, renowned violinist, dies at 101". Boston Globe] 8 במאי 2012
  2. ^ Roman Totenberg Interview: I was born in Warsaw. The date is very easy to remember – 1-1-11
  3. ^ Stolen ‘Ames’ Stradivarius violin is recovered after 35 years