רועה בלגי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רועה בלגי
גרוננדל
ארץ מוצא בלגיה
שימושים רעייה
קבוצה כלב רועים
תכונות
משקל 25 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 60 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גור מלינוואה
לקנוואה

רועה בלגי הוא גזע של כלב רועים המשמש את האדם לצרכים שונים. על פי מחקר שפורסם ב-Scientific Reports הרועה הבלגי הוא גזע הכלבים החכם בעולם[1][2].

היסטוריה של הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי הרועים הבלגיים הורבעו על ידי חקלאים בחוות בבלגיה. בשנת 1891 הוקם מועדון הגזע והחלו בהכוונת הגידול. קיימים ארבעה גזעים של כלבי רועים בלגיים, כולם בעלי אותו האופי ומבנה גוף, כאשר השוני הוא בצבעים ובסוגי הפרווה. לגזעים השונים שמות של כפרים בלגיים השוכנים בסביבת בריסל. הטרוורן קיבל את שמו מהכפר טרוורן. בכפר זה גידל חובב כלבים בשם קורביל כלבי רועים. הוא הרביע כלבים בצבע חום בשם טום ופוא, אשר נחשבים לאבותיהם של הטוורנים המודרניים. כתוצאה מההרבעה שביצע נולדה מיד, כלבה חומה שהורבעה עם כלב בצבע שחור בשם דוק דה גרוננדל. מזיווג זה נולד הכלב מילזרט, שהיה בשנת 1907 לאלוף הטרוורן הראשון. בתחילת הדרך היו ידועים צבעים שונים והיו דעות שונות בנושא. היו שהעדיפו כלבים חומים לגמרי והיו שהעדיפו כלבים חומים עם "מסכה" שחורה. אחרים העדיפו כלבים בצבע אפור-כסף.

רק לאחר מלחמת העולם השנייה החל הגזע להתייצב. זכר דומיננטי בשם "ווילידה לה גרד נואר" (בן לגרוננדל) היה משובח וזכה במועמדויות באירופה ואליפויות בינלאומיות בבלגיה ובצרפת; הוא התפרסם גם כזכר מרביע דומיננטי.

גם כיום מרביעים גרוננדל (צבע שחור) עם הטרוורן כדי לשפר את שניהם.

מבנה כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובה הנקבות בין 51 ל-61 ס"מ. הזכרים - 61 עד 66 ס"מ.

רועה בלגי גרוננדל
רועה בלגי - גרוננדל - בישראל

משקלם בין 24 ק"ג ל-29 ק"ג.

פרוותם ארוכה וישרה בגווני חום עד אדמדם, בעל מסיכה שחורה, לעיתים בשילוב של אפור כסף ושחור.

תוחלת חייהם נע בין 12 ל-14 שנה.

  • גרוננדל: בעל פרווה ארוכה וישרה בצבע שחור, לפעמים עם כתם לבן בבית החזה.
  • מלינואה: בעל פרווה קצרה וישרה, בגווני חום עד אדמדם, ומסיכה שחורה על פניו.
  • לאקן / לקנוואה: בעל פרווה מקורזלת וזיפית בגווני חום עד אדום.

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרועה הבלגי נאמן מאוד ומסור לבעליו. הוא רגיש ביותר ומסוגל לזהות בקלות מצבי רוח של בני אדם, בין השאר מפני שהוא שואף לקיים קשר עין תמידי ויש לו נטייה מובהקת לרצות ולבצע פקודות. זה כלב חכם ביותר שזקוק לגירויים תמידיים, ואם הוא לא מוצא אותם בסביבתו הוא מעסיק את עצמו במשחק. לרועה הבלגי אין יצר אלים ולרוב ינסה להימנע מעימות, אולם אם הוא מותקף, או אם מותקף מישהו מבני ביתו - הוא יגן על עצמו ואף יקריב את עצמו למען יקיריו. הוא נקשר מאוד ודורש הרבה תשומת לב אבל גם מעניק תשומת לב תמידית לכל בני המשפחה. רועה בלגי מסוגל להתמודד עם שעות של היעדרות של בעליו. בזכות מוטיבציה גבוהה לרצות את בעליו קל לאלף אותו באמצעות חיזוקים חיוביים. לבלגי יש יצר טריטוריאלי חזק מאד ולכן הוא מתאים למשימות שמירה והגנה. לזכרים יש נטייה להגן בחירוף נפש על בעליהם, לנקבות יש נטייה להישאר בקרבת בעליהם. באופן טבעי הבלגי לא מאפשר לאדם זר להתקרב אליו או אל בעליו ואל אזור מחייתו, וכדי לצמצם את הנטייה הזאת נדרש אילוף.

רועה בלגי בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

רועים בלגים ראשונים יובאו לישראל בתחילת שנות ה-60. עד לקראת סוף שנות ה-80 של המאה ה-20 גודלו בישראל רק רועים בלגים מזן גרוננדל, וזה היה הזן הנפוץ ביותר עד לסוף המאה שעברה. בסוף שנות ה-80 יובאו ארצה כלבים ראשונים מזן טרוורן, ובמהלך שנות ה-90 החלו לייבא ולגדלן בישראל את זן ה'מלינואה', בעיקר עבור צה"ל בכלל ויחידת 'עוקץ' בפרט. ככל הידוע מעולם לא גודלו בישראל רועים בלגים מזן 'לקן'.

מלינואה הוא כיום הזן הפופולרי ביותר בישראל עד כדי כך שהוא מזוהה עם הגזע הבלגי יותר מכל.

שימוש על ידי האדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]