רוקפור (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוקפור
סמליל הלהקה
רוקפור בהופעה במועדון בארבי, ינואר 2015
רוקפור בהופעה במועדון בארבי, ינואר 2015
מקום הקמה חולון
מוקד פעילות חולון, ישראל
תקופת הפעילות מ-1988
סוגה רוקרוק פסיכדלירוק מתקדםרוק קלפופ רוק
כלי נגינה גיטרה חשמלית, גיטרה בס, תופים, קלידים
חברת תקליטים אן אם סי
EarSay
הד ארצי
Rainbow Quartz
אנובה מיוזיק
Cooking Vinyl USA
נענע דיסק
עמוד הפייסבוק הרשמי
פרופיל ב-IMDb
חברים
אלי לולאי
ברוך בן יצחק
מרק לזר
יקי גני
יוני טננבאום
חברים לשעבר
איסר טננבאום
אמיר צורף
נעם לדרמן
איתמר לוי

רוקפור (Rockfour) היא להקת רוק ישראלית הפועלת ברציפות משנת 1988 ועד היום. סגנון הלהקה לוקח השראה מסצנת הפסיכדליה של שנות ה-60 המאוחרות, כך שניכרים בחלק משיריה אלמנטים שהיו נפוצים בסצנה זו כמו השפעה של מוזיקה קלאסית, שימוש נרחב במגוון אפקטים, ואלמנטים אחרים שהיו נפוצים באותה תקופה. חברי הלהקה משתדלים לשמור בהופעתם על רוח התקופה ועל סגנון הפסיכדליה, ומרבים בשימוש בכלי נגינה ישנים ובטכניקות הקלטה מתקופה זו. רוקפור חדרה למיינסטרים הישראלי אף על פי הסגנון הפסיכדלי הכבד שלה, והיא נחשבת לאחת מלהקות הרוק הפופולריות בישראל של שנות ה-90 ובכלל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקריירה המוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוקפור הוקמה בחולון בשנת 1988, כשאמיר צורף וברוך בן יצחק בני ה-19 חברו אל אלי לולאי ואל המתופף איסר טננבאום, והחלו לנגן יחד. בספטמבר 1991 יצא אלבום הבכורה של הלהקה "רשת פרפרים", השירים הבולטים באלבום היו: "שוב לא שקט", "הכעס" (שאת מילותיו כתבה טל גורדון) ו"חום". באותו זמן נקראה הלהקה באנגלית "Rock 4".

תקופת "האיש שראה הכל"[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומה השני של הלהקה, "האיש שראה הכל" שיצא במרץ 1995 הציג להקה בשלה, שונה מעט בהרכבה (עזיבתו של אמיר צורף וכניסתו של מרק לזר לתפקיד הבסיסט, כשבן יצחק עובר לנגן גיטרות) ובעיקר בגישתה המוזיקלית. האלבום בעצם היה מעבר בין להקת רוק קלילה ללהקת רוק פסיכדלי מגובש בעל צליל חסר פשרות. באותו זמן שינתה רוקפור את שמה באנגלית ל-"Rockfour". האלבום זוכה להערכה רבה עד היום בזכות השירים המורכבים והצליל הייחודי, וממנו בולטים הלהיטים "מכונת הזמן", "חור בלבנה", "כל כיוון", "האיש שראה הכל" ו"קטיפה שחורה". לאלבום בוימו שישה קליפים בסגנון אחיד וייחודי שתואם את אווירת שנות ה-60 - בקליפים שולבו צילומים ישנים במצלמת חובבים עם צילומים של הלהקה בסגנון דומה.

"בחזרה לשבלול" ואלבום הופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 בשולי העיתון מעריב (אשר היה שייך לאותה קבוצה עסקית עם חברת התקליטים של רוקפור, הד ארצי) החלו להתפרסם מודעות קטנות עם הכותרות "בחזרה לשבלול". לאחר מספר חודשים נחשף כי רוקפור מוציאים אלבום תחת שם זה, "בחזרה לשבלול", שהיה בעצם הצדעה לשלושת האלבומים שבהם יצרו אריק איינשטיין ושלום חנוך את מהפכת הרוק הישראלי בשנות ה-60 - "פוזי", "שבלול" ו"פלסטלינה". באלבום שיצא במרץ 1996 הופיעו החידושים לשירים "אבשלום", "אל תוותרי עליי" ועוד. איסר טננבאום המתופף באותו זמן שהה בחו"ל לכן במקומו תופף נעם לדרמן. בנוסף התארחו באלבום ירמי קפלן, קרני פוסטל, ג'נגו ואלדד גואטה על האורגן.

בסוף שנת 1999 הוציאה הלהקה אלבום בהופעה חיה בשם "רוקפור בהופעה". באלבום הופיעו שירי האלבומים הקודמים כגון: "הכעס", "מכונת הזמן", "שוב לא שקט" (עם אביב גפן), וגרסת כיסוי לשיר של פינק פלויד "Astronomy Domine" ושלושה שירים חדשים. נעשו בו מספר ניסיונות מוזיקליים חדשים, שבהם הלהקה עוד לא התעסקה; למשל, חלק מהשירים הוקלטו עם עשיריית כלי מיתר בניצוחו של דניאל סלומון. האלבום היה למעשה סיכום לקריירה העברית של הלהקה.

שינוי כיוון לאנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו הקודם של רוקפור

כשנה לאחר "האיש שראה הכל", התחילה רוקפור ליצור מוזיקה באנגלית. בתחילה ניסתה הלהקה לשכתב את החומרים הקיימים בעברית לאנגלית, והאלבום "האיש שראה הכל" נכתב והוקלט כולו באנגלית. לבסוף הוחלט לגנוז הקלטות אלה, ולכתוב חומרים חדשים לאלבום באנגלית.

בשנת 2000, תחת ניהולו של הלייבל "Earsay" (שבבעלות חברת "האוזן השלישית") הוציאה הלהקה את האלבום "Supermarket" שאת שיריו יצרה בחמש השנים הקודמות לאלבום. בנוסף לקו הרגיל של רוקפור, המושפע בעיקר מרוק פסיכדלי של שנות ה-60, האלבום התאפיין בצליל רוק קשוח יותר. בין היתר, הייתה השפעה ניכרת של קינג קרימזון על האלבום - נעשה בו שימוש במלוטרון היחיד שנמצא בישראל, במקור של פינק פלויד והיום שייך לזוהר כהן. הייתה בו גם השפעה מסוימת של רוק של שנות ה-90, ובייחוד רדיוהד (ניכר אף דמיון מסוים בין עטיפת Supermarket ובין עטיפת OK Computer).

בין השירים הבולטים באלבום היו "Oranges", "Wild Animals" ו-"Route 66". בהופעותיה באותה תקופה רוקפור ניגנה את השירים הישנים בעברית, את החדשים באנגלית ובנוסף הרבתה לנגן גרסאות כיסוי לשירי כמה מהלהקות הפסיכדליות הבולטות משנות ה-60, כגון הביטלס, פינק פלויד, הבירדס (The Byrds), הקינקס (The Kinks) ולאב (Love). אלבום קצר ובו אוסף של גרסאות כיסוי בביצוע רוקפור בהופעה יצא מספר חודשים אחרי Supermarket. בספטמבר באותה שנה בעקבות האלבום יצאה רוקפור לסיבוב הופעות ראשון בארצות הברית.

במהלך השנה היו מעורבים חברי הלהקה בנגינה והפקת אלבום הבכורה של שי נובלמן, How To Be Shy.

בסוף 2001 יצא אלבומם החמישי או האלבום השני באנגלית של הלהקה "One Fantastic Day". האלבום סימן את ההתפחות וההעמקה לתוך הפסיכדליה, הושפע משנות השישים-שבעים אך עם זאת ייחודי וחדשני. מן האלבום בולטים "Astronauts" ו-"President of Me". בסוף אותה השנה, נכלל האלבום ברשימה של עשרת האלבומים הטובים ביותר לשנת 2001 על ידי אחד ממבקרי המוזיקה של ה"רולינג סטון". בעקבות האלבום הופיעה הלהקה פעמים נוספות בארצות הברית, כשהיא משובצת לראשונה להופעות במסגרת פסטיבלי הרוק הבינלאומיים "International Pop Overthrow" בלוס אנג'לס, "BayPop" בסן פרנסיסקו, "CMJ" היוקרתי בניו יורק, וזוכה לביקורות חיוביות.

באוקטובר באותה שנה הגיעה רוקפור לקפיצת מדרגה נוספת בקריירה שלה, כשחברת התקליטים האמריקאית Rainbow Quartz החתימה אותה על חוזה הפצה בחו"ל. החברה הוציאה את האלבום הראשון להפצה בינלאומית שנקרא "Another Beginning" הכולל בתוכו מלבד שיר הנושא, שיצא מקודם רק כסינגל, עוד 12 שירים משני האלבומים באנגלית שיצאו בישראל. האלבום זכה לתגובות חיוביות בארצות רבות.

בשנת 2002, בעקבות האלבום "Another Beginning", התחילה רוקפור במסע הופעות נרחב לקידום אלבומה תחת השם Another Beginning World Tour. המסע כלל שבועיים בארצות הברית, שבועיים בספרד ושבעה חודשים בצפון אמריקה, במהלכן הופיעה הלהקה בפסטיבלים בינלאומיים כמו "South by Southwest" ‏, "North by Northeast", ו"Halifax Pop Explosion". שימשה כמופע החימום ללהקת "דייב מת'יוס בנד" וחלקה במה אחת עם להקות כמו "בלונדי" ו"The B-52's". בהמשך הגיעה הלהקה לביקור מולדת קצר בספטמבר, בו ערכה הלהקה 12 הופעות אינטנסיביות ברחבי ישראל, כולל מופע משותף עם רמי פורטיס. באוקטובר 2002 המריאה שוב הלהקה להמשך סיבוב ההופעות בארצות הברית ובקנדה ל-3 חודשים נוספים. למסע זה הצטרף ג'נגו כנגן הבס במקום מרק לזר שנשאר בארץ לרגל סיום לימודים.

בשנת 2003 הוציאה רוקפור אלבום אוסף עם גרסאות כיסוי מהופעות חיות, בי-סיידס מסינגלים שיצאו בעבר ושירים נדירים אחרים תחת השם "!For Fans Only"; למרות ההצטנעות של הלהקה שכיוונה את האוסף, כשמו, למעריצים בלבד, הוא זכה לביקורות טובות.

בשנת 2004 יצא האלבום השני בהפצה בינלאומית, "Nationwide". האלבום זכה לביקורות טובות בעיתונות הרוק האלטרנטיבי בעולם והלהקה יצאה במהלך השנה לסיבובי הופעות באנגליה, בסקוטלנד, בקנדה, בארצות הברית ובספרד.

עזיבתו של לולאי ואחריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2004 החליט סולן הלהקה אלי לולאי שלא להמשיך במסע ההופעות העמוס, עזב את הלהקה ואת ארצות הברית, ושב לישראל. חברי הלהקה הנותרים קיימו את המחויבות שלהם להופעות והשלימו את מסע ההופעות; הם הופיעו בסן פרנסיסקו כבר למחרת, בלי שהספיקו לקיים חזרות כשלישייה. בנובמבר באותה שנה חזרה הלהקה בהרכבה החדש לישראל, וזמן קצר לאחר מכן הוציאה הודעה רשמית על עזיבתו של לולאי את הלהקה. בהודעה זאת גם הכריזו שלושת החברים הנותרים כי לא יחפשו סולן חדש ללהקה, וכי הם ימלאו את מקומו בשירה.

בשנת 2005 חזרה רוקפור להופיע בישראל כשלישייה מגובשת. הופעתה הראשונה ב-2005 בבארבי תל אביב עמדה בסימן זכייתו של השיר "Honey" במקום הראשון במצעד האלטרנטיבי של וואלה! לשנת 2004. מהופעה זו גם נערך קליפ לשיר הזוכה. משם המשיכה הלהקה למסע הופעות אינטנסיבי בישראל במקביל לסדרת הופעות אקוסטיות, שם ביצעה שירים ישנים וחדשים לצד חידושים, בלוויית אורחים. בהופעה זו חשפה הלהקה לראשונה את השיר "No Warries" (משחק מילים על המילים האנגליות war "מלחמה" ו-worries "דאגות") וכן פרטים על האלבום הבינלאומי השלישי הבא שלה.

שלושת חברי הלהקה ניגנו בשיר "מפלצת" באלבום השני של אפרת בן צור שיצא בשנת 2006; בן יצחק אף הפיק מוזיקלית את השיר. הלחן היה של בן צור, אך סגנון הנגינה, במיוחד בגיטרה, היה של רוקפור. שנה קודם הופיע "Beautiful Life", אלבומו השני של שי נובלמן, שבו ניגן איסר טננבאום בכל שיריו.

ללהקה צורף כחבר רביעי הקלידן והגיטריסט יקי גני,[1] ויחד החלו לעבוד על אלבום ראשון ללהקה בהרכבה החדש. האלבום, שרובו הוקלט בסן דייגו, יצא לאור ב-2007 תחת השם Memories of the Never Happened וסימן את מעברה של הלהקה לניהולו של הלייבל החדש וחברת התקליטים העצמאית "אנובה מיוזיק". הלהקה חתמה על חוזה הפצה[2] עם חברת התקליטים הבינלאומית Cooking Vinyl, ובאוקטובר 2007 יצאה למסע הופעות ברחבי ארצות הברית, במקביל להשקת האלבום.

בתחילת 2007, לקראת סוף העבודה על אלבומם החדש, השתתפו חברי רוקפור בתחרות שקיים דייוויד גילמור לזכרו של סיד בארט, חברו ללהקת פינק פלויד, שנפטר ביולי 2006. בתחרות הוזמנו הרכבים מרחבי העולם לשלוח לאתר אינטרנט שהוקם לתחרות את גרסתם לשיר "Arnold Layne", שירם הראשון של פינק פלויד. הגולשים הוזמנו להצביע לגרסאות האהובות עליהם. שלוש הגרסאות הטובות ביותר הועברו לדייוויד גילמור, שיחד עם דייוויד בואי וריצ'רד רייט, בחרו בגרסתם של רוקפור כגרסה הטובה ביותר.[3] רוקפור מימשו הפרס, יום הקלטות באולפני ההקלטות אבי רוד שבלונדון, בהמשך אותה שנה. הקלטות אלה טרם ראו אור.

במסגרת חגיגות שנת ה-60 לישראל בשנת 2008 שודר בערוץ 2 "המצעד הגדול של ישראל", משדר שסיכם 60 שנות מוזיקה בישראל. במשדר חברו רוקפור לנינט טייב, וביצעו גרסת כיסוי לשיר "מדינה קטנה" של להקת כוורת, שנבחרה ל"להקת השישים". שיתוף הפעולה עם טייב נמשך לעבודה על האלבום השני של הזמרת, שבו ניגנו חברי רוקפור. האלבום, "קומוניקטיבי", יצא בשנת 2009. על רוב הלחנים באלבום חתומים בן יצחק ולזר יחד עם טייב, והשניים גם עיבדו והפיקו את האלבום איתה. בעיבודים השתתף גם טננבאום. הלהקה המשיכה את שיתוף הפעולה עם טייב וליוותה אותה בסיבוב ההופעות של האלבום.[4]

חזרה לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2009 החלה הלהקה להקליט את אלבומה הבא, ששיריו הם בעברית. האלבום, שנקרא "העולם המופלא" הוקלט באולפני אנובה בתל אביב, ויצא ב־2 במאי 2010.

ב־24 בפברואר יצא הסינגל הראשון מתוך האלבום, "העולם המופלא". השיר ניתן להאזנה ולהורדה ללא תשלום דרך אתר הלהקה.

במרץ 2010, לרגל מלאת 15 שנה ליציאת "האיש שראה הכל" יצאה רוקפור לסיבוב הופעות קצר במחווה לתקליט. בסיבוב נוגן האלבום בשלמותו, בעיבודים קרובים למקור. בנוסף לאלבום היו אלו ההופעות הראשונות בהם נוגן השיר "העולם המופלא".[5][6]

במסגרת פרויקט עוד מעט נהפוך לשיר באותה שנה הקליטה הלהקה את השיר "חבל", למילים שכתב סמ"ר רועי יעקב סלומון, שנהרג בקרב עם מחבלים בשומרון ב-2003.[7]

באוקטובר 2010 יצאה הלהקה למספר הופעות בהודו.

במאי 2013 יצא אלבומה התשיעי והחמישי באנגלית של הלהקה "Too Many Organs". טרם יציאת האלבום יצאו לאוויר שני סינגלים, שיר הנושא שלווה בקליפ מושקע, והשיר "Two Miles" בו משתתפת הזמרת והשחקנית אפרת בן צור בקולות. באלבום משתתפת גם הזמרת האמריקנית ליסה ג'רמנו שתרמה את קולה בשיר "Don't Shoot The Messenger". יחד עם האלבום שיצא גם בתקליט ויניל, שיצא לאור בהפצה מוגבלת גם אוסף של קטעים נדירים הנקרא For Fans Only! 2 וכולל בין השאר חידוש לשירו של שמוליק קראוס "אחרי עשרים שנה" (שיר שהוקלט עבור הפרויקט "עבודה עברית 2" ולבסוף נגנז). גרסת הכיסוי לשיר "Arnold Layne" של פינק פלויד שזיכתה את הלהקה ביום הקלטות באולפני אבי רוד. וכן קטע בשם "Still Believes" שהוקלט באולפנים המיתולוגיים כחלק ממימוש אותה זכייה.

האיחוד עם לולאי ושינויים נוספים בלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2014 פרסמה הלהקה הודעה לפיה, לאחר 10 שנות נתק חברי רוקפור יתאחדו להופעה חגיגית עם הסולן אלי לולאי. הופעה זו התקיימה במועדון הבארבי בתל אביב ב-15 בינואר 2015, וכללה מגוון שירים מאלבומי הלהקה וביניהם שירים שלא ביצעה שנים רבות בהופעותיה. לדברי הלהקה לא מדובר באיחוד חד פעמי כי אם מתוכננת עבודה משותפת עתידית. כחודש לאחר ההכרזה יצא לאור הסינגל "חלקיקי אבק", שיר חדש המתכתב עם התהליך אותו עברה הלהקה, ומדבר על התחלה חדשה והשארת מטעני העבר מאחור. השיר הגיע אל המקום השלישי במצעד של רשת ג',[8] ואף נכנס לפלייליסט יום בגלגלצ. לאור הביקוש, נקבעו שתי הופעות נוספות במועדון הבארבי בת"א, ולשתיהן כמו לראשונה, אזלו הכרטיסים תוך זמן קצר. במרץ 2015 הוציאה הלהקה את השיר "נמר של נייר", סינגל נוסף עם לולאי כסולן.

ב-9 וב-10 בינואר 2016 ציינה הלהקה בשלמותה 20 שנה לאלבום "האיש שראה הכל" בשתי הופעות במועדון הבארבי.[9] בהמשך אותה שנה הודיעו חברי הלהקה כי הם עובדים על אלבום חדש.

במקביל לסיבוב ההופעות המצליח של 20 שנה ל"איש שראה הכל" החלה הלהקה בסיבוב הופעות אקוסטי במקביל, שכלל רפרטואר מכל אלבומי הלהקה, ובמסגרת העיבודים המיוחדים שנתפרו לסיבוב זה, ההופעות התקיימו ללא מתופף הלהקה, איסר טננבאום.

באוגוסט 2016, הודיעה הלהקה כי תבצע הופעת מחווה לסיד בארט, סולן פינק פלויד (בעיקר בתחילת דרכה). באותה ההודעה, פרסמו חברי ההרכב כי המתופף איסר טננבאום, ממייסדי הלהקה, יוצא לדרך חדשה, וכי את מקומו על התופים יתפוס איתמר לוי (לשעבר בום פם).

באמצע 2017, הלהקה עברה לניהולה של חברת התקליטים נענע דיסק ובמקביל לאחר עזיבתו של איתמר לוי, מלווה את ההרכב בהופעות המתופף יוני טננבאום (לשעבר אלקטרה).

ב-19 במאי 2020 יצא אלבומה העשירי של הלהקה, "ארץ עיר". זהו אלבום האולפן הראשון של הלהקה מזה כ-7 שנים, והראשון מאז האיחוד עם לולאי. ב-2 בספטמבר 2020 יצא לאקרנים הסרט הדוקומנטרי "רוקפור: מכונת הזמן". הסרט בבימויו של גד אייזן, מתעד את תולדות הלהקה מהקמתה ועד היום.

באוקטובר 2020 הוציאה הלקה גרסת כיסוי לשיר "שיר של אחרי המלחמה" עם הזמרת אילנית במסגרת מיזם צו השעה.

ציר הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן

אלבומי הופעה

אוספים

סינגלים

  • חום (1991)
  • סינדרלה (1991)
  • רחובות העיר (1991)
  • הכעס (1991)
  • Wild Animals‏ (2000)
  • Superman‏ (2000)
  • President Of Me‏ (2001)
  • Where The Byrds Fly‏ (2001)
  • SeatBelts‏ (2001)
  • Next Monroe‏ (2004)
  • Young Believer‏ (2007)
  • Goes Around‏ (2007)
  • העולם המופלא (2010)
  • חלקיקי אבק (2015)
  • נמר של נייר (2015)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוקפור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]