ריקי מרטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריקי מרטין
ריקי מרטין, 2013
ריקי מרטין, 2013
ריקי מרטין, 2013
לידה 24 בדצמבר 1971 (בן 52)
סן חואן, פוארטו ריקו
שם לידה אנריקה חוסה מרטין מוראלס
שם במה Ricky Martin עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1984
סוגה פופ, ג'אז לטיני
שפה מועדפת אנגלית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Sony Music/Columbia
בן או בת זוג חואן יוסף (20172023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.rickymartin.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנריקה חוסה מרטין מוראלסספרדית: Enrique Martín Morales; נולד ב־24 בדצמבר 1971) הוא זמר, פזמונאי, מפיק מוזיקלי ושחקן פוארטו ריקני המוכר בשם הבמה ריקי מרטין (Ricky Martin).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריקי מרטין נולד וגדל בסן חואן שבפוארטו ריקו. כבר בהיותו ילד גילה כישרון מוזיקלי. בגיל 6 החל להופיע בפרסומות בטלוויזיה, והופיע בהצגות בית הספר, כמו גם במקהלת בית הספר. אז החל לקחת שיעורים בפיתוח קול ובמשחק במטרה לנצל את כישרונו לטובת קריירה בתחום.

בשנת 1984, כשהוא בן 12 בלבד, התקבל ללהקת הבנים הלטינית "Menudo", אשר זכתה להצלחה רבה בשנות השמונים. מרטין, שהיה הסולן הראשי בלהקה הפך למושא הערצה ברחבי אמריקה הלטינית עוד בטרם סיים את לימודיו התיכוניים.

בשנת 1989, לאחר חמש שנים כחבר הלהקה, פרש ממנה וחזר לפוארטו ריקו כדי לסיים את לימודיו. לאחר מכן נסע לניו יורק, למספר חודשים של מנוחה, שלאחריהם החל לפתח קריירת סולו. הוא עבר להתגורר במקסיקו, שם הופיע בהצגות ובסרטים.

מרטין משמש כיום כשגריר של רצון טוב מטעם ארגון יוניצ"ף של האו"ם.

באוגוסט 2008 הפך מרטין לאב לתאומים, מטאו וולנטינו, שנולדו מאם פונדקאית. ב-29 במרץ 2010 החליט מרטין לצאת מהארון וכתב באתר האינטרנט שלו: "אני גאה לומר שנפל בחלקי המזל להיות גבר הומוסקסואל, בורכתי מאוד להיות מי שאני".[1]

באפריל 2014 החל לצאת עם חואן יוסף (אנ'), צייר סורי-שוודי ממוצא כורדי וארמני. ב-16 בנובמבר 2016 הודיעו על אירוסיהם.[2] בינואר 2018 הודיע מרטין כי הם נשואים. ב-31 בדצמבר 2018 הודיעו מרטין ויוסף על הולדת בתם לוסיה.

ב-30 באוקטובר 2019 הודיעו מרטין ויוסף על הולדת בנם הרביעי רן מרטין-יוסף שהצטרף למשפחה 10 חודשים לאחר הולדת בתם לוסיה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום הבכורה שלו, Ricky Martin, יצא לחנויות בנובמבר 1991. שנה וחצי אחר כך יצא אלבומו השני, "Me Amarás(אנ')". שני האלבומים יצאו בחברת "סוני" העולמית וביססו את מרטין ככוכב לטיני מן השורה הראשונה. בשלב זה החליט כי הגיע הזמן לנסות לפרוץ אל השוק הבינלאומי. לשם כך הגיע לארצות הברית, שם התקבל לאופרת הסבון "בית חולים כללי", וגילם על במות ברודוויי את מריוס ב"עלובי החיים".

ב-1996 יצא אלבומו השלישי, "A Medio Vivir(אנ')", שכלל את הלהיט העולמי "María", שהיה לסינגל הראשון של מרטין בארצות הברית.

בפברואר 1998 יצא אלבומו הרביעי, "Vuelve", שכלל את הלהיט "The Cup of Life", שהיה לשיר הרשמי של מונדיאל 1998 ועל כן זכה לחשיפה כלל-עולמית.

במאי 1999 יצא לחנויות אלבומו דובר האנגלית הראשון של מרטין, הנקרא "Ricky Martin" (כשם אלבומו הראשון), שכלל את להיטו הגדול ביותר, "Livin' la Vida Loca". הסינגל הגיע למקום הראשון בארצות הברית ובבריטניה והיה לאחד הלהיטים הגדולים של שנת 1999. באלבום שילב מרטין בין מוזיקת הפופ למוזיקה הלטינית, ז'אנר אשר זכה להצלחה רבה בשלהי שנות התשעים. האלבום נמכר מעל ל-17 מיליון עותקים ברחבי העולם ומרטין היה לאחד האומנים הבולטים של תעשיית המוזיקה העולמית.

בדצמבר 2000 יצא אלבומו דובר האנגלית השני, "Sound Loaded", שנחשב לכישלון מסחרי בהשוואה לקודמו. האלבום, שכלל את הלהיט המצליח "She Bangs", הגיע למקום הרביעי בלבד במצעד האמריקני, וסך מכירותיו בעולם היה 5.4 מיליון עותקים. האלבום כלל גם את הלהיט "Nobody Wants to Be Lonely", שהיה דואט מצליח עם הזמרת כריסטינה אגילרה. הלהיט השלישי מהאלבום, "Loaded" (יולי 2001) היה ללהיט הגדול האחרון של מרטין, כשלאחריו שב לפנות לקהל באמריקה הלטינית. באותה השנה, השתתף בשיר "El Ultimo Adios (The Last Goodbye)".

במאי 2003 חזר מרטין לאור הזרקורים, שהוציא את אלבומו "Almas del Silencio", אלבום דובר ספרדית בלבד, שכלל את הלהיט "Jaleo", שנמכר בארבעה מיליון עותקים ברחבי העולם. באוקטובר 2005 יצא אלבומו העשירי, "Life", והראשון מזה חמש שנים שדובר אנגלית. הלהיט הראשון ממנו, "I Don't Care", שהיה דואט עם הראפר פאט ג'ו וזמרת הרית'ם אנד בלוז, אמרי, זכה להצלחה מינורית, והיה המשך לקריירה המדשדשת של מרטין.

לאחר פעמיים בהן היה אמור להופיע בישראל אך ההופעות בוטלו, ב-2006 וב-2010, ב-14 בספטמבר 2016 הופיע מרטין בהיכל מנורה מבטחים לעיני כ-6,500 צופים.[3][4]

ב-2 בנובמבר 2010, הוציא, בשיתוף פעולה עם ג'וס סטון, את הסינגל "The Best Thing About Me Is You".

ב-5 באפריל 2011, הוציא את הסינגל "Más".

בשנת 2018 הופיע בתפקיד אנטוניו ד'אמיקו בסדרה "הרצח של ורסצ'ה" - העונה השנייה של סדרת הטלוויזיה האמריקאית "סיפור פשע אמריקאי".

בשנת 2020 שיחק בסרט "ההמצאה הקסומה של ג'רוניקוס ג'אנגל".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי לייב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי גראמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור: [5]

פרסי המוזיקה האמריקאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Favorite Latin Artist - 2000

פרסי המוזיקה של MTV אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הזמר הטוב ביותר - 2000

פרסי המוזיקה של MTV אסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הזמר האהוב (Favorite Male Artist) - בשנים 2002 ו-2006

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
(פרס לא קיים)
פרס בחירת הנוער לזמר הנבחר
1999: ריקי מרטין
הבא:
2000: סיסקו