רק בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: דרושה עריכה לשונית, חזרות רבות..
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: דרושה עריכה לשונית, חזרות רבות..
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
רק בישראל
סוגה סאטירה
יוצרים ארז טל, אורי גרוס, תמר מרום
כותבים ארז טל
שחקנים אורנה בנאי, ארז טל
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
מספר עונות 5 עונות + 8 פרקי ספיישל
הפקה
מפיק מנטה הפקות
חברת הפקה שידורי קשת
אורך פרק משתנה
שידור
רשת שידור שידורי קשת (ערוץ 2)
תקופת שידור מקורית 12 במרץ 1998יוני 2003; 2007
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb

רק בישראל היא תוכנית טלוויזיה סאטירית ששודרה במסגרת שידורי קשת בערוץ 2, בשנים 19982003, כולל שנת הפסקה, ועונת ספיישל בשנת 2007[1]. התוכנית זכתה להצלחה גדולה.

מבנה התוכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית אותה הגה איש הרדיו והטלוויזיה ארז טל, בהנחיית אורנה בנאי, כ"לימור", וארז טל, כ"שמעון" וכן כלבו של טל, שוקי, כללה הצגת קטעי וידאו שונים ששודרו בטלוויזיה ברחבי העולם ובישראל בהקשר הומוריסטי, וכן פינות ומערכונים קצרים.
בתחילת דרכה של "רק בישראל" הופיע ארז טל בשמו, ולא בכינוי "שמעון". גם לא הופיע הכלב שוקי, אלא סיגלית, הכלבה של אורנה בנאי. התוכנית שודרה פעם בשבוע ביום שישי, וזכתה להצלחה ביום שנחשב באופן מסורתי כבעל שיעורי צפייה נמוכים. מאז החליפה התוכנית ימי שידור. בתחילת מלחמת המפרץ השנייה שודרה התוכנית פעמיים בשבוע במתכונת מקוצרת.

פתיח התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיח התוכנית מתחיל לאחר הצגה של קטע או מערכון של התוכנית, ומתחיל בהשמעת מנגינת התוכנית. הפתיח מציג את הדמויות המרכזיות ושמותיהן (שמעון, לימור ושוקי). בתי הפתיח שונו מספר פעמים, והפתיח עצמו (המציג את הדמויות הראשיות בלבד) שונה רק בעונה החמישית, אך חזר לגרסתו המפורסמת בעונת האיחוד. גרסה מפורסמת זו נוצרה בעונה השלישית. בשתי העונות הראשונות פתיח התוכנית היה שונה לחלוטין מהגרסה המוכרת.

שיר הפתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיח התוכנית לווה בשקופית המציגה את שלוש הדמויות המרכזיות: שמעון, לימור ושוקי. לאחר מכן הושמע בית מתוך השיר "רק בישראל", שאותו שרות הדמויות, כאשר בכל תוכנית הושמע בית אחר. במהלך העונה הרביעית החלה האינתיפאדה השנייה, ולכן צונזר הבית הרביעי בשיר, אשר מציג חיילים ישראלים מתעמתים חיילים פלסטינים, ולא שודר בתקופה זאת, עקב חשש ל כך שהפתיח יגרום לבעיות. להלן הבית הראשון של השיר, אשר שודר פעם אחת בלבד בתוכנית הראשונה של העונה השלישית:

כל העם בקניונים – רק בישראל
על המדרכות חונים – רק בישראל
לאפה חומוס צ'יפסלט
מי ישב על השלט – רק בישראל

המנגינה נכתבה על ידי נורית הירש, על פי לחן השיר "רק בישראל" של להקת חיל הים. המילים המקוריות לשיר נכתבו על ידי אהוד מנור, ואת המילים לשיר בתוכנית כתבו ארז טל ותמר מרום[2]. בתוכנית הראשונה לעונה השלישית הוצג שיר הפתיחה המלא (שאת הבית הראשון שרה שרית חדד). כמו כן גם הבית החמישי שודר אך ורק בפרק הראשון בעונה זאת. אחר כך, בכל פרק הוצג בפתיחה בית אחר מבין הבתים ה-2–4 במהלך העונה הרביעית נגנז קלות הבית הרביעי של הפתיח, בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה. בעונה החמישית נכתבה גרסה חדשה של השיר (תחת השם "צ'אנג בונה את המדינה"). הבתים שהוצגו כשיר הפתיחה הם הבתים החל מהבית ה־6.

הבית הראשון בגרסה החדשה של השיר:[3]

שמעון: איזה בוקר נהדר! – רק בישראל
לימור: בוא נפנף על הבשר – רק בישראל
קבצן: היה לי סטארט אפ מעולה
שמעון: והדולר שוב עולה – רק בישראל

לכבוד ספיישל 40 שנות טלוויזיה נוצרה גרסה חדשה לשיר. להלן בית מהגרסה שהושמע בפרקים הראשון, הרביעי והשביעי.

מי אמר יש מהפך? רק בישראל
את האורחת מי נשך? רק בישראל
מי ייקח את המיליון?
הזכיין מרוויח הון. רק בישראל

לאחר השיר הוצג קליפ המציג קטעים נוסטלגיים עם מנגינת השיר ברקע (מלבד בפרק הראשון והאחרון אשר בו הפתיח הופיע במתכונת שונה).

בפתיח של העונה השלישית והרביעית שיחקו (מלבד ארז אורנה) גם אסי וגורי. בפתיח של העונה החמישית שיחקו מלבד ארז אורנה גם שלישיית מה קשור והילדה רהב מ"הגנון של שמעון"

ההצגה של שוקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוקי בדרך כלל היה מוצג על ידי שמעון, ולאחר כניסתו הושמע ברקע השיר "Who Let the Dogs Out" (רק בעונות הדור הבא והעונת איחוד. בעונות הראשונות היה בעל מוזיקת רקע דומה למוזיקת הרקע לכניסת אורחים רגילים), בספיישל 40 התווסף לכך השיר "Love Boy" (דנה אינטרנשיונל).

בשנת 2016 מת הכלב שוקי[4].

עונות התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

3 העונות הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל התוכנית ב־3 העונות הראשונות
אולפן התוכנית במהלך העונות השונות

3 העונות הראשונות שודרו בערוץ 2 קשת בין 1998–2000, זכתה התוכנית להצלחה גדולה אך ירדה מן המרקע לאחר שבנאי חשה כי מיצתה את השימוש בדמות "לימור".

העונה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה התחילה ב-12 במרץ 1998. בפרקיה הראשונים התוכנית לא הצליחה לצבור קהל צופים רחב אך בספיישל חגיגות היובל למדינה ששודר בחצות לאחר המשדר "פעמוני היובל", החלה התוכנית להיות פופולרית בקרב הציבור. בעונה זאת הדמויות היו: חממי ונטלי (אורנה בנאי ואורלי ויינרמן), שושנה דיין (חיקוי לאילנה דיין, תמר ורון), הכלבה סיגלית (הכלבה של אורנה בנאי באותה תקופה).

העונה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השנייה התחילה לקראת סוף 1998. במהלך העונה לימור החלה לקרוא לארז טל "שמעון". כמו כן, הכלבה סיגלית פרשה מהתוכנית אך למרות זאת הופיעה בתוכנית הראשונה לעונה. במהלך הפרקים הראשונים, כל פרק התארח כלב אחר בתוכנית עד שהגיעו להחלטה שהכלב יהיה שוקי. לעיתים השתתפו גם אסי כהן וגורי אלפי, עד שהפכו לשחקנים קבועים.

בעונה הזאת נשארו שושנה דיין וחממי ונטלי אך סיגלית הוחלפה בשוקי, למשך תקופה מסוימת שודרה במסגרת העונה סדרת מערכונים בשם "הסלון של ציון" אך פינה זאת בוטלה. בהדרגה, החלו להופיע במספר קטעים גם אסי וגורי בטרם הפכו לשחקנים קבועים.

העונה השלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השלישית נוצר הפתיח המוכר של התוכנית. אסי כהן וגורי אלפי הצטרפו כשחקנים קבועים בתוכנית. במהלך העונה שמעון ולימור נהגו לצחוק על תוכנית הבוקר של רשת "מילקשייק". קטעים אלו נחשבו לקטעי מפתח בעונה זו והשיא היה כאשר שמעון ולימור שידרו קטע בו צופית גרנט שתתה כוס שתן במהלך התוכנית. כמה פרקים לפני תוכנית הסיום נודע כי אורנה בנאי מעוניינת לעזוב את התוכנית מה שאומר שבעונה הרביעית לימור וחממי לא ייקחו חלק וצוות התוכנית יצטרכו למצוא שחקנית חדשה. בתוכנית סיום העונה נערך ספיישל מיוחד וגדול לכבוד העזיבה של אורנה בנאי.

בעונה זאת נשארו שוקי, חממי ונטלי ושושנה דיין אך הצטרפו גם הדמויות "דוד ותקווה" של אסי וגורי. בעונה זאת החלו גם בתוכנית שירים מקוריים שלרוב מבוצעים על ידי הדמויות. הרבה מהם שודרו במסגרת פינת "מצעד הפזמונים".

העונה הרביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הרביעית שודרה בשנת 2002, באיחור של שנה מהתכנון המקורי (עקב עזיבתה של אורנה בנאי, ביצעו לכאורה חיפוש שחקנית אחרת, בזמן הזה שודרה סדרת ספיישל בשם "העם נקעה רגלו 2", בכל פרק שודר פרק אחד זכור במיוחד מהעונה השנייה והשלישית). אורנה בנאי חזרה להנחות את התוכנית, עם דמותה הזכורה "לימור" לצד שמעון, אך לא חזרה לבצע את דמותו של ששון חממי. בעונה זו אולפן התוכנית השתנה למדי ונוספו דמויות ופינות חדשות.

הדמויות העיקריות והפינות בעונה זו היו: דוד ותקווה (אסי וגורי, לעיתים הופיע גם הזמר קוקו וסטיב) אך הפעם הנחו מבזקי חדשות בפרקים. הפינה ירדה כמה תוכניות לאחר תחילת העונה. בנוסף, הצטרף לתוכנית מיקי גבע שחיקה מספר דמויות. הבולטת הייתה של מאיר שטרית (במהלך אותה עונה שטרית לתוכנית למערכון עם דמותו), מן התשקורת (פינה בה לימור ושמעון צוחקים על דברים ידיעות מן העיתונות הכתובה ומתכניות האקטואליה בטלוויזיה) והגנון של שמעון (לימור ושמעון מארחים כל תוכנית שלושה ילדים לראיון). לעיתים רחוקות הופיעה תמר ורון גם בעונה זאת.

העונה החמישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה החמישית הייתה עונת הסיום של התוכנית. במהלך העונה קיבל ארז טל תפקיד בערוץ 10[5], ואורנה בנאי חתמה חוזה בקשת[6]. למרות שטל החזיק בזכויות לתוכנית היא לא עברה לערוץ 10 והפקתה נפסקה. בעונה זו הוחלף הפתיח ומילות השיר (המנגינה עברה רק מספר תיקונים קלים). במהלך עונה זו חגגה התוכנית את ספיישל המאה פרקים (שודר במקום בתוכנית המאה וארבע). ספיישל זה התרכז בעיקר כחיקוי על "מי רוצה להיות מיליונר" שכל השאלות קשורות לקטעים ששודרו במהלך חמש העונות של התוכנית (לדוגמה מה צרח אפי בירנבוים על מירי נבו), ואירח מספר דמויות ושחקנים מכל עונות התוכנית.

חמש תוכניות הסיום של העונה היוו תוכניות לקט, כאשר כל תוכנית התרכזה בעונה אחרת של התוכנית. בתוכנית האחרונה בהחלט (שהתרכזה בעיקר בלקט לסיכום העונה החמישית) שודר גם ראיון עם אילנה דיין, קליפ סיום מיוחד ושידור הקטע שנבחר על ידי הצופים בתור הקטע האהוב ביותר מהתוכנית.

בעונה זו פרשו מהצוות הקבוע מיקי גבע ואסי וגורי. פינת הגנון של שמעון חזרה אך עברה שינוי, במקום שיחה עם הילדים, הילדים יוצאים לחקור במקומות מסוימים. כמו כן גם הצטרפו אליהם שלישיית מה קשור במספר דמויות (המפורסמות שבהם היו שלומי ארטיק, חיקוי לשלמה ארצי, ושלישיית החיילים המוזרים), ובהמשך העונה חזרה תמר ורון לתוכנית, ולקראת סופה הצטרף גם מוני מושונוב לגילום דמויות. הפינה "מן התשקורת" נשארה ללא שינוי רציני.

הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי הפסקה של שנה חזרה התוכנית למרקעים תחת השם "רק בישראל: הדור הבא". לפני עליית התוכנית הייתה אמורה להצטרף דמות חדשה במקומה של אורנה בנאי שהודיעה על עזיבתה בעונה הקודמת, אך בנאי התחרטה וחזרה לגלם את לימור. "רק בישראל: הדור הבא" שודרה במשך שתי עונות נוספות, עד יוני 2003. בנקודה זו עזב ארז טל את ערוץ 2 ועבר לערוץ המתחרה, ערוץ 10. אחרי כשנה, כאשר שב לערוץ 2, הופיע עם תוכנית נוספת במתכונת דומה ל"רק בישראל" בשם "איפה אתה חי?!", שהנחה אותה יחד עם אסי כהן. התוכנית לא זכתה להצלחה והסתיימה לאחר עונה אחת. בעקבות ההודעה על סיום התוכנית, בתחילת 2003, החלה "קשת" בפיתוח תוכנית בידור חדשה שעלתה ב־2003, "ארץ נהדרת" שלימים הפכה לתוכנית הבידור המצליחה ביותר בטלוויזיה הישראלית ובה השתתפה גם אורנה בנאי כחלק מהצוות הקבוע בעונות הראשונות.

40 שנות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו החדש של התוכנית "רק בישראל", בדרך כלל מלווה בכיתוב "40 שנות טלוויזיה", כאשר מחוק בטוש הכיתוב ומעליו כתוב "חגיגות סיום הטלוויזיה"

ב־2 בנובמבר 2007, חזרה התוכנית לשמונה תוכניות ספיישל לרגל חגיגות 40 שנה לטלוויזיה הישראלית, תחת השם "רק בישראל: 40 שנות טלוויזיה", ומפי לימור כ"רק בישראל: חגיגות סיום הטלוויזיה". ארז טל בתפקיד שמעון ואורנה בנאי בדמותה של לימור שבו להנחות ואף שיתפו שוב את הכלב שוקי. לצוות צורפו שני כהן בדמות סול בר, כתבת שטח שלא מצליחה לתפקד כמראיינת מוצלחת המראיינת את האישים המאורחים בתוכנית. ואורי גוטליב בפינה "המועדונית" בה מראיין קבוצת נשים בגיל הזהב אודות המרואיינים כמחווה לפינה "הגנון של שמעון" בתוכנית המקורית. שמונה התוכניות שודרו בימי שישי כשבכל אחת מהן סבבה סביב אישיות טלוויזיה משמעותית כמו חיים יבין וספי ריבלין וגם סביב תוכניות שהשפיעו על התרבות כמו "זהו זה!" ו"ארץ נהדרת". במקביל לשידור התוכנית הופיע בשבועון הבידור "פנאי פלוס" טור שבועי שנכתב על ידי אורנה בנאי, בדמותה של לימור. שודר גם כן פרק תשיעי, שהיווה "המיטב", עם 19 הקטעים הכי טובים מחמש העונות ה"קלאסיות" (כפי שהוצג בתוכנית) של "רק בישראל".

לוגו התוכנית "איפה צדקנו"

לאחר שידור הספיישל שודרה התכנית "איפה צדקנו" – תוכנית ראיונות רצינית בהנחיית ארז טל בו הוא ריאיין אנשי תקשורת בכירים על פעולתם בתחום לאורך השנים.

הופעות חד-פעמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השידור האחרון של ערוץ 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־31 באוקטובר 2017, הפיקה "קשת", משדר פרידה מערוץ 2 בשם "ערוץ 2 – השידור האחרון בהחלט", שידור זה חתם את שידורי ערוץ 2 ושידורו גם פתח את השידורים בערוץ 12. את התוכנית הנחה ארז טל ובין המשתתפים התארחה אורנה בנאי בדמותה של לימור ובה דיברו על "רק בישראל" ועל רגעים בולטים מהתוכנית.

תכנית בידוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל הופקה תוכנית בידור בשם "תכנית בידוד" בקשת 12. דמותה של לימור הופיעה בתוכנית מספר פעמים. [7]

יחד ננצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מלחמת חרבות ברזל הופקה תוכנית לילה בהגשת אברי גלעד וארז טל, לאחר חזרתו של גלעד ל"קשת" לפני אירועי 7 באוקטובר. במהלך התוכנית שולבו מספר פעמים סגמנטים עם דמותה שלך לימור. [8]

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך העונות ליוו את התוכנית דמויות נוספות, כמו שושנה דיין (תמר ורון), פרודיה על העיתונאית אילנה דיין, בני הזוג דוד ותקווה (אסי כהן וגורי אלפי), נטלי (אורלי ויינרמן) – בת זוגו של ששון חממי (אורנה בנאי), שלישיית מה קשור ששיחקו דמויות שונות והשר מאיר שטרית (מיקי גבע) וכן עשה שלל התרשמות מפורסמים, ביניהם אביב גפן, בועז שרעבי, אייל גולן, אריאל זילבר, ננסי ברנדס, מוש בן ארי, נמרוד רשף, קובי אוז, עודד מנשה, יאיר לפיד, גבי שושן, צביקה פיק, גיא פינס ויואב טוקר ושני כהן בתפקיד סול בר.

ביטויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של לימור הכניסה לשיח הישראלי ביטויים כמו: "אני בשוק, אני בהלם, אני המומה!" ו"העם נקעה רגלו". הביצוע של לימור לשיר "טדי הדובון השוודי" נוצר לאחר שמועות לפיהן שירה של הזמרת שרית חדד באירוויזיון 2002 "Light a Candle" (ובעברית "נדליק ביחד נר") הוא העתקה של שיר עם שוודי בשם "Teddybjörnen Fredriksson" (בעברית: "פרדריקסון הדובון"), שיר ילדים מוכר שכתב לאסה באריהוגן.

בתוכנית הוצגו קטעים ששודרו בתוכניות טלוויזיה אחרות. הפופולריות שלה זכתה "רק בישראל" הביאה לכך שמספר קטעים הפכו למזוהים עם תוכנית זו, על אף ששודרו במקור בתוכניות אחרות[9]. אחד מהם הוא קטע ששודר בתוכנית של אמנון לוי, במהלכו נחשף נוכל בשם עמנואל פלד שהשתמש בתואר "אדוני". לאחר שידור הקטע הפכו משפטים כגון "אדוני יעזוב את המקום" למשפטים קבועים בתוכנית, הקטע הפך למזוהה עם התוכנית והכינוי "אדוני" דבק בנוכל[דרוש מקור].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקימילון ציטוטים בנושא רק בישראל בוויקיציטוט

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חן רוזנק‏, "רק בישראל" חוזרת למסך, באתר וואלה!‏, 3 ביולי 2007
  2. ^ רק בישראל באתר אקו"ם.
  3. ^ רותי זוארץ, ישראל שלי, באתר ynet, 9 באוקטובר 2002
  4. ^ רן בוקר, מת הכלב שוקי, כוכב "רק בישראל", באתר ynet, 3 בדצמבר 2016
  5. ^ ענת באלינט, ארז טל עובר לערוץ 10, באתר הארץ, 15 בדצמבר 2002
  6. ^ אביבה קרול, ‏קשת החתימה את אורנה בנאי לשנתיים, באתר גלובס, 23 בדצמבר 2002
    הארץ, אורנה בנאי תישאר בערוץ 2, באתר הארץ, 23 בדצמבר 2002
  7. ^ כמה שהתגעגענו: לימור ושמעון מתאחדים, באתר ‏מאקו‏, 22 באפריל 2020
  8. ^ איחוד נוסף: לימור באה לפגוש את ארז טל במשדר "יחד ננצח", באתר ‏מאקו‏, 5 בנובמבר 2023
  9. ^ כפי שניתן לראות למשל כאן ו-כאן