שאנן סטריט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאנן סטריט
שאנן סטריט בהופעה של הדג נחש בכרמיאל, יום העצמאות 2015
שאנן סטריט בהופעה של הדג נחש בכרמיאל, יום העצמאות 2015
לידה 6 במאי 1971 (בן 52)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
shaananstreett.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שאנן סטריט בהפגנה למען לגליזציה, פברואר 2017

שׁאֲנָן דוד סטריט (נולד ב-6 במאי 1971) הוא מוזיקאי, תסריטאי, סופר ואיש טלוויזיה ישראלי, ידוע בעיקר כסולן להקת ההיפ הופ "הדג נחש".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטריט נולד בירושלים, לזוג עולים מארצות הברית ובה גדל וחי. הוא למד בבית הספר הניסויי ירושלים והמשיך לבית ספר התיכון לחינוך סביבתי במדרשת בן-גוריון שבנגב, עובדה שבאה לידי ביטוי לא אחת בשירים שכתב (כגון "ג'רוזלם" ו"גן התות"). היה חבר ומדריך בתנועת הנוער נוע"ם ובשומר הצעיר, והתגייס לגרעין נח"ל של השומר הצעיר (אזכור לכך מופיע בשיר "מספרים"). בגיל 14 החל לכתוב שירים, אך את הקריירה המוזיקלית החל לממש רק בגיל 25, לאחר פגישה מקרית עם דודוש קלמס מלהקת "מנדו", שבעקבותיה הוקמה להקת הדג נחש. באלבום הראשון של הלהקה, "המכונה של הגרוב" (2000) כתב סטריט את רוב השירים, אך באלבומים הבאים באה לידי ביטוי גם כתיבה של חברים אחרים בלהקה.

בשנת 2001 הקים סטריט את עמותת "פסטיבל בשקל", שמארגנת מדי שנה הופעות של אמנים בשכונות ובפריפריה, תמורת דמי כניסה סמלים של שקל אחד, מתוך תפיסה שתרבות אינה מותרות ועליה להיות נגישה לכל. כמו כן חבר סטריט בוועד הציבורי של העמותה. עמדותיו החברתיות של סטריט השתקפו גם בכמה משיריו (כגון "אף אחד" או "מספרים"). בשנת 2002 השתתף סטריט בשני שירים באלבום "איפה טעינו" של הראפר סגול 59 ("ירושלים 2-תל אביב 0" ו"ועידת פיסגה"), בו השתתף גם הראפר תאמר נפאר. בהמשך שיתף סטריט פעולה עם סגול 59 מספר פעמים נוספות.

בשנת 2007 הוציא סטריט את אלבום הסולו הראשון שלו, "הבזק אור חולף". הוא תכנן בתחילה להפיק אלבום שבו אמנים אחרים יבצעו שירים שכתב, אך לאחר שהחל לעבוד עם אבי ליבוביץ', שהלחין את רוב השירים באלבום, החליט לבצע אותם בעצמו. האלבום שונה באופיו מאלבומי "הדג נחש" הן בטקסטים, שרבים מהם אישיים יותר, והן בלחנים ובעיבודים, שמאופיינים בצלילים רכים יותר, ובשימוש נרחב בכלי מיתר. באלבום שיתף סטריט פעולה, בין היתר, עם חוה אלברשטיין, אהובה עוזרי ודנה עדיני.

בשנת 2013 כתב את התסריט לסרט "פלאות" ביחד עם אבי נשר ואף שיחק בו.

בשנת 2014 הוציא את האלבום "הכל לטובה". האלבום מכיל 12 שירים העוסקים כל אחד בחודש מתוך שנת האבל על מותה של אחותו של שאנן סטריט, טובה, ממחלת הסרטן בשנת 2005. האלבום כולו נכתב באנגלית והוקלט בברצלונה והשירים הולחנו על ידי אומנים ישראליים בולטים ובהם שלומי שבן, חוה אלברשטיין, ברי סחרוף. אלבום זה זכה בפרס אקו"ם על שם עוזי חיטמן על הישג השנה.[1]

בתחילת שנת 2021 הוציא סטריט את אלבום הסולו השלישי שלו - "אידיאלים". האלבום הוקלט במשך שנתיים ומציג מגוון משתתפים, מקצבים, קולות והשפעות. בין השאר מתארחים באלבום דודו טסה, ברי סחרוף, קרולינה, ריף כהן וקותימאן. הטקסטים באלבום נכתבו על ידי סטריט, למעט השיר הפותח "קום תקום" שנלקח מנאום של מנחם בגין, והשיר העוקב "ואמרתי לעצב" שנכתב על ידי מרים ילן-שטקליס. סטריט מבצע באלבום גם שיר בשפה הערבית, "ערביאתי אלמכסורה" ("הערבית השבורה שלי"), עם ענאן קוסים.

שאנן ביצע והיה שותף להלחנה (עם בועז בריסקר) של השיר "איזה סקסאפיל יש למשוררים זקנים" של דוד אבידן אשר יצא לאור במרץ 2021 כחלק מ"פרויקט גורע וזורח".

בדצמבר 2021 ראה אור הרומן הראשון של שאנן סטריט, "רגע נצח" (בהוצאת לוקוס) - סיפור התבגרות שבמרכזו הסקטבורדיסט אֶלְנָה, אלנתן אופק, צעיר ירושלמי שחולם ללמוד אמנות, עובד בנגרייה של דודו, גולש ומצייר על קירות.

במקביל לקריירה המוזיקלית, כתב סטריט טורים במקומונים שונים, בהם "טיים אאוט ירושלים" ו"כל העיר", וכן החזיק טור בשם "נווה שאנן", העוסק בפאבים, במקומון הירושלמי "כל הזמן".

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2010 הופיע בהופעת אורח בתפקיד עצמו בפרק 24 של העונה הראשונה של הסדרה עספור. ב-2015 החל להגיש את התוכנית "חיות במה" בטלוויזיה החינוכית.

בשנת 2017 יצר והגיש את סדרת הדוקו "אהבת חיי", העוסקת בקבוצות כדורגל בבעלות אוהדים.[2]

ב-2018 החל להגיש את הסדרה "מתנה לחג" בכאן 11 העוסקת בחגי ישראל ומועדיו מנקודת מבטם של אנשים שונים.

לקראת מונדיאל 2018 הגיש את הסרט הדוקומנטרי הקצר "השלג של השכן" העוסק בהתפתחות הכדורגל באיסלנד.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטריט נשוי ואב לשלושה. מתגורר בירושלים. סטריט היה אחד מבעלי הבר הירושלמי "קזינו דה פריז" עד לסגירתו.

ב-2005 פורסם כי סטריט השתחרר משירות מילואים דרך קצין בריאות הנפש והתגאה בכך שעשה זאת על רקע אידאולוגי.[3] ב-2014 נטל חלק באירוע הקראת עדויות של שוברים שתיקה. הוא חבר המועצה הציבורית של הקרן החדשה לישראל.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הדג נחש#דיסקוגרפיה

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאנן סטריט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מנימוקי השופטים: "הכל לטובה" הוא אלבום שמזכיר מדוע אלבומים בכלל קיימים עדיין. בעידן שכולו כמעט שירים, יש בו את כל מה שאלבום צריך ויותר. הנושא שמהדהד לכל אורכה של היצירה, מילים חודרות והגשה שמשאירה אותך מרותק ומסור להתפתחות המוזיקלית. אף על פי שהאלבום כולו נכתב ומושר בשפה האנגלית הוא מרגיש יצירה מקומית ומחוברת זאת מכיוון ששאנן סטריט הוא אחד היוצרים המקוריים והנאמנים לעצמם שפועלים כיום ויש לו דרך משלו לכדרר שפה. בשיתוף פעולה עם שלומי שבן שחתום על רוב הלחנים באלבום וכמו כן חוה אלברשטיין וברי סחרוף, נוצר שילוב מושלם בין לחן לטקסט שגדל עליך מהאזנה להאזנה.
  2. ^ יוני בינרט, "אהבת חיי": הדוקו החבר'המני של שאנן סטריט, באתר ynet, 7 באפריל 2017
  3. ^ שי גליק, ערוץ 20, משמיץ את צה"ל אבל יופיע בפני מתגייסים, באתר ynet, 28 ביוני 2015