שידור רדיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדגמה של תהליך שידור רדיו - מהאולפן ועד למקלט הרדיו

שידור רדיואנגלית: Broadcasting) הוא התהליך בו תוכן מסוג אודיו או וידאו משודר בזמן אמת למאזינים, אשר באופן תאורטי יכולים להימצא בכל מקום בעולם, באמצעות מדיום תקשורת המונים אלקטרוני, אך לרוב מדובר במדיום תקשורת המונים אלקטרוני המשתמש בספקטרום האלקטרומגנטי (גלי רדיו) במודל של "אחד לרבים".[1][2] דור שידורי הרדיו החלו כאשר החלו לשדר שידורי רדיו בתדרי ה-AM, אשר הפכו פופולריים במהלך שנות ה-20 של המאה ה-20, כאשר משדרי ומקלטי הרדיו הפכו נפוצים. לפני כן כל צורות התקשורת האלקטרונית (הגרסה המוקדמת של הרדיו, הטלפון והטלגרף) היו רק במודל של אחד על אחד, כאשר המסר היה מיועד לנמען יחיד.

בעוד שבעבר שידורי רדיו אלחוטיים היו מיוחסים אך ורק לשידורי רדיו שנקלטים במכשירי רדיו, בשנים האחרונות ניתן לקלוט גם שידורי רדיו באמצעות הטלוויזיה בכבלים בה בדרך כלל ישנן תחנות ייעדיות לכל תחנות הרדיו המקומיות. בנוסף קיימים כיום גם יישומים לטלפון הנייד שמאפשרים להאזין לשידורי רדיו מכל רחבי העולם בזמן אמת. בהתאם לפופולריות של תוכניות/תחנות הרדיו, קהל המאזינים של שידורי הרדיו יכול להיות הן עשרות/מאות אלפי אנשים שונים, אך גם קבוצות קטנות בהרבה של אנשים. באופן כללי, כל מי שיש לו את הטכנולוגיות שבאמצעותם ניתן להאזין לשידורי רדיו (למשל, מקלט רדיו או מכשיר טלוויזיה) יכול בפועל להאזין לשידור הרדיו. שידורי רדיו כולל הן שירותים המוגשים מטעם גופי ממשל, כגון הרדיו הציבורי, הרדיו הקהילתי, והטלוויזיה הציבורית אך גם שידורי רדיו של תחנות רדיו מסחריות או טלוויזיה מסחריות.

על מנת להעביר שידורי רדיו מתחנת רדיו למקלטי רדיו ביתיים באמצעות גלי רדיו נדרש ברוב מדינות העולם רישיון שידור. שידור באמצעות כבל, כמו דרך הטלוויזיה בכבלים, נחשב גם לשידור רדיו אך אינו בהכרח דורש רישיון שידור (אם כי בחלק מהמדינות נדרש רישיון).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שידור רדיו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Peters, John Durham (1999). Speaking into the Air. University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-66276-3.
  2. ^ Speaking into the Air. Press.uchicago.edu. נבדק ב-11 בנובמבר 2017. {{cite book}}: (עזרה)