שילה פרבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שילה פרבר
שילה פרבר בהופעה, אפריל 2004
שילה פרבר בהופעה, אפריל 2004
לידה 27 בדצמבר 1974 (בת 49)
תל אביב, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2003
סוגה רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, גיטרה
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שילה פרבר (נולדה ב-27 בדצמבר 1974) היא זמרת-יוצרת ישראלית.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שילה פרבר נולדה בתל אביב ב-27 בדצמבר 1974 לשחקנית לורה סהר, המופיעה בתיאטרון היידישפיל. היא גדלה בתל אביב, ולמדה בתיכון עירוני ה' בעיר. פרבר החלה לנגן בפסנתר בגיל 5 ובגיטרה בגיל 12. באותה תקופה החלה לכתוב שירים והקימה את להקתה הראשונה בגיל 17. שנה לאחר מכן, בתקופת שירותה הצבאי, הקימה את להקתה השנייה בה היו חברים הבסיסט ערן זילברברג, הגיטריסט עמית יורגנסון, והמתופף ישראל חדד שבהמשך הוחלף על ידי גל גרשובסקי.

פרבר היא בוגרת החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. היא תרגמה את המחזה "שעונים" וכתבה והלחינה שירים לאלבומיהם של אמנים שונים, ביניהם נורית גלרון, גידי גוב, דניאל סלומון, גלי עטרי, אביגייל רוז, הראל סקעת, יוני בלוך, וגבי שושן לו כתבה את השיר 'פחות מילה' שהיה הסינגל האחרון שהוציא לרדיו בטרם שם קץ לחייו.

בשנת 2006 הפיקה מוזיקלית והשתתפה במופע 'בגלל הלילה' - משירי תרצה אתר. ביחד עם לאורה ריבלין וספי אפרתי.

בשנת 2010 השתתפה בפרויקט "שירה פלוס", בו אמנים צעירים מבצעים שירי משוררים. במסגרת הפרויקט העלתה הופעה משירי נתן אלתרמן. הופעה זו הובילה לסדרת הופעות דומות ולהקלטת האלבום "שילה פרבר שרה אלתרמן". בהופעות ובאלבום מלווה את פרבר מאיה בלזיצמן בנגינה על צ'לו ובשירה. באותה שנה הקליטה גם שיר מחאה של המשורר ערן צלגוב "פיוט לימים הנוראים", שיר שפתח את אסופת השירה "לצאת" כנגד המבצע הקרקעי בעזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה".

חוה אלברשטיין הצטרפה אל פרבר להקלטת השיר "בכל זאת יש בה משהו" אשר חותם את האלבום.

בשנת 2012 כתבה מוזיקה מקורית ועיבדה מחדש את שיריה המולחנים של יונה וולך למונודרמה המוזיקלית המצליחה 'ציפור אש' שכתבה וביימה בילהה מס על פי ספרו של יגאל סרנה, בביצוע חן אשרוב.

פרבר גרה בתל אביב. היא אמא בהורות משותפת עם הקולנוענית לי גילת לבת ובן אשר נולדו במקביל לעבודתה על האלבום "מכתבי אהבה". לדבריה השיר "פרחי בר" מתוכו נכתב עליהם בטרם נולדו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שילה פרבר ורם אוריון (שמאל) במופע ליל כל הקדושים, 2019

באמצע שנות העשרים לחייה, בין עבודות מזדמנות כתאורנית, אשת סאונד ועובדת במה, פרבר פגשה את דניאל סלומון, קלידן להקת התעויוט של אביב גפן וזמר ויוצר בזכות עצמו. השניים גילו כימיה מיידית, וסלומון, שהתלהב משיריה, הפגיש אותה עם ליליאן שוץ, המנהלת האישית שלו, שניהלה בעבר גם את להקת המכשפות. שוץ לקחה את פרבר תחת חסותה, השקיעה בהקלטות אולפן והפגישה בינה לבין רם אוריון, חבר בלהקות בתריי זוזי ונושאי המגבעת, שהפיק בעבר גם שירים של איגי וקסמן וענבל פרלמוטר. לפני שפרצה כזמרת, ניסתה פרבר את מזלה כתמלילנית: היא כתבה את המילים לשיר "חזרת מאוחר" שהלחין מיקי גבריאלוב לאלבומה של מיטל טרבלסי מ-1998, "נשאר לי שיר".

בשנת 2003 הוציאה בחברת התקליטים NMC אלבום ראשון, "תתנהגי יפה", אותו הלחינה וכתבה. את האלבום עיבד והפיק רם אוריון.

בשנת 2006 הוציאה פרבר אלבום שני, "מתוק שחור", שגם לו כתבה את כל המילים והלחנים, ואילו דניאל סלומון עיבד, הפיק ומשתתף בפסנתר, קלידים, תכנות וקולות. האלבום מוקדש לזכרה של נוגה לפיד.

ב־2009 הוציאה בחברת התקליטים היי פידליטי את אלבומה השלישי, "פרח קיר", שאותו כתבה והלחינה. נכלל בו גם חידוש שלה לשיר "הו מרגנית" (חפר/זלצר), שאותו פרסמה בשם "מרגנית". דניאל סלומון עיבד והפיק את האלבום.

בשנת 2010 הוציאה את האלבום "שילה פרבר שרה אלתרמן" אותו הפיקה מוזיקלית יחד עם ליליאן שוץ וכתבה את העיבודים בשיתוף עם מאיה בלזיצמן.

בשנת 2016 הוציאה את האלבום "מכתבי אהבה" אותו הפיקה מוזיקלית יחד עם ליליאן שוץ בעיבודים של מאיה בלזיצמן למעט שני שירים ("ימים יפים" ו"הנה אני") אותם עיבדו יחד שילה ומאיה. האלבום מוקדש לזכרה של רחל רובין.

בשנת 2016 השתתפה באלבום המחווה לשושנה דמארי "לשיר איתה" בביצוע מיוחד לשיר "זה יעבור" מאת נתן אלתרמן ומשה וילנסקי בליווי רביעיית כלי קשת בעיבוד של דניאל סלומון.

בשנת 2018 יצאה לסיבוב הופעות נוסף משירי אלתרמן, עם השחקנית ליאורה ריבלין, איתה הופיעה בעבר עם שירי תרצה אתר.

בשנת 2019 העלתה עם רם אוריון מופע מיוחד של "שירי רצח ואפלה" לכבוד ליל כל הקדושים, בשם "הסכין, הגרזן והתער". עקב הביקוש, המופע עלה בשנית בתחילת שנת 2020.

בתחילת 2021 ביצעה עם רם אוריון גרסת כיסוי לשיר "סוף לסיפור" במסגרת פרויקט המחווה ליענקל'ה רוטבליט "הוצאו מהקשרם - שרים רוטבליט". לצידה השתתפו אמנים מוכרים דוגמת דן תורן, סטלה גוט, יובל מנדלסון, תמר אפק, נומקה, עומר מושקוביץ, אור אדרי ואמנים אלטרנטיביים נוספים מעולם הפאנק והפולק[1].[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2003: תתנהגי יפה
  • 2006: מתוק שחור
  • 2009: פרח קיר
  • 2010: שילה פרבר שרה אלתרמן
  • 2016: מכתבי אהבה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]