שלדגיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שלדג)
המונח "שלדג" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו שלדג (פירושונים).
קריאת טבלת מיוןשלדגיים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: כחלאים
תת־סדרה: שלדגיים
משפחה: שלדגיים
שם מדעי
Alcedinidae
רפינסק, 1815
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלדגיים (שם מדעי: Alcedinidae) היא משפחת עופות מסדרת הכחלאים הכוללת 3 תת-משפחות:

במשפחה 17 סוגים, ו-93 מינים.

מקור שמם המדעי של השלדגיים, Alcedinidae, הוא במיתולוגיה היוונית. על פי האגדה, קיאקס (Ceyx) מלך תסליה טבע בסערה בים ואלסיון (Alcyone) אשתו האוהבת השליכה עצמה למים הסוערים בעקבותיו. האלים, אשר חמלו על אלסיון, הצמיחו לה כנפיים והיא הפכה לשלדג. מקור שמם בשפה העברית הוא במינים אחדים במשפחה אשר מזונם העיקרי מתבסס על דגים אותם הם שולים באמצעות צלילה במים (של-דג).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצתם של השלדגיים היא כלל-עולמית (פרט לקטבים), והם שוכנים בקרבת יערות ומקורות מים. מרבית המינים הם טרופיים וסובטרופיים וישנם מינים אחדים שהתאקלמו באזורים קרים (כגון אלסקה וסקנדינביה); מינים אלו נודדים בחורף לאזורים החמים.

אורך מיני המשפחה נע בין 12 ל-30 סנטימטרים. רובם קצרי גוף ובעלי נוצות מבריקות בגווני כחול, ירוק, אדום, חום ושחור-לבן, כאשר הזכר זהה לנקבה במראהו החיצוני. ראשיהם גדולים, מקורם מחודד וצבעוני על-פי רוב, קולותיהם צורמניים ורגליהם חלשות ומותאמות לאחיזה בלבד ולא להליכה. אחד המינים הגדולים ביותר הוא הקוקבורה האוסטרלי. מזונם של בני משפחת השלדגיים מורכב מחרקים, לטאות, דגים, נחשים ויונקים קטנים. יש מבני המשפחה הניזונים מדגים בלבד, אותם הם שולים בצלילה למים (ומכאן שמם). את מזונם הם אוכלים תוך כדי מעוף (במידה והטרף קטן), ואילו טרף גדול נחבט על ידי השלדג אל גוף זר (כגון סלע או עץ) על-מנת לשתקו.

מיני שלדגים אשר שולים דגים באמצעות צלילה במים, עושים זאת בצלילה מהירה ושקטה מאוד. יכולת זאת היוותה מקור השראה לצוות המהנדסים אשר תכנן את הרכבת המהירה ביפן. הצוות בחן כיצד מקור השלדג פולח את המים בשקט ובמהירות ותכנן את חרטום הרכבת בהתאמה[1][2].

השלדגיים מקננים במחילות בקרבת מים ובגזעי עצים חלולים. הנקבה מטילה כ-6 ביצים לבנות שצורתן כדורית. הדגירה על הביצים נמשכת בין 18 ל-25 ימים, כאשר שני בני הזוג משתתפים בדגירה ובטיפול בגוזלים לאחר הבקיעה. הגוזלים שוהים בקן כ-4 שבועות ולעיתים קרובות מתים במהלכם מתת-תזונה. ההורים מוסיפים לדאוג לתזונתם של הגוזלים גם לאחר יציאתם מן הקן.

השלדגיים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל קיימים 3 מינים ממשפחת השלדגיים, כל מין משתייך לתת-משפחה אחרת:

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ How a kingfisher helped reshape Japan's bullet train - BBC News, נבדק ב-2021-06-16
  2. ^ The world is poorly designed. But copying nature helps., נבדק ב-2021-06-16