שלומי שבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלומי שבן
שלומי שבן מתארח ברדיו הר הצופים
שלומי שבן מתארח ברדיו הר הצופים
לידה 14 בספטמבר 1976 (בן 47)
ישראלישראל תל אביב-יפו, ישראל
מוקד פעילות ישראל
תקופת הפעילות מ-1998
מקום לימודים תלמה ילין עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, פופ רוק, רוק מתקדם, מוזיקה קלאסית
שפה מועדפת עברית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אן אם סי
בת זוג יובל שרף
פרסים והוקרה פרס אקו"ם עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלומי שבן בהופעה, 2006

שלומי שבן (נולד ב-14 בספטמבר 1976) הוא זמר, מוזיקאי, מלחין, פזמונאי ופסנתרן ישראלי. זוכה פרס אקו"ם[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבן גדל כבן יחיד בצפון תל אביב. הוא החל בלימודי הפסנתר בגיל צעיר ולמד בבית הספר לאומנויות על שם תלמה ילין. הוא הקליט לרדיו רסיטלים לפסנתר וניגן עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחם של זובין מהטה ואריה ורדי. שירת בצבא כמוזיקאי מצטיין, אך השתחרר טרם הזמן ונסע ללונדון ללמוד פסנתר אצל שולמית ארונובסקי בקולג' המלכותי למוזיקה בלונדון, שם סיים את לימודיו בהצטיינות. לאחר חזרתו ארצה המשיך בלימודיו אצל אריה ורדי, אך מאוחר יותר עבר ליצור מוזיקה פופולרית.

בשנת 2000 הוציא אלבום ראשון שנשא את שמו. מהאלבום יצאו ארבעה סינגלים: "שרמוטה פוריטנית", "אריק", "כולם אומרים" ו"יחזקאל vs. ניו יורק". השיר "אריק" הגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים העברי השנתי של גלי צה"ל של אותה השנה. לכבוד המצעד הקליט שבן דואט עם שלומי שבת, גרסת כיסוי לשירה של לאה שבת "חתיכת שמיים", אשר הופיע לאחר מכן כשיר בונוס בהפצה הנוספת לאלבומו הראשון.

ב-2002 הוציא שבן DVD משותף עם רמי פורטיס בשם "מקרה פסנתר", שכלל את להיטיו של פורטיס בעיבודים בלתי שגרתיים לפסנתר. כמו כן שיתף שבן פעולה עם ערן צור, אסף אמדורסקי, אפרת בן צור, הדרה לוין ארדי, שלומי שבת, סימפונט רעננה, להקת בת שבע ורבים אחרים.

ב-2003 יצא פסקול הסרט "האסונות של נינה", עליו עבדו במשותף אסף אמדורסקי ושבן. הפסקול לסרט יצא גם על גבי אלבום שנשא את אותו השם. שבן עיבד את המוזיקה לצד אמדורסקי, וכן ניגן על פסנתר לכל אורכו.

שבן כתב והלחין שני שירים לאלבום "בקצה ההר" של גידי גוב, שיצא ב-2005. בין השנים 2003 ל־2008 זכה שבן במעמד אמן נבחר ולתמיכה של הקרן למצוינות בתרבות[2].

ביולי 2007 יצא האלבום השני של שבן, "עיר". טרם צאתו יצאו הסינגלים "מוכן לאהבה" ו"אינטואיציה". באוקטובר יצאה כסינגל גרסה עברית לשירו של בוב דילן "Mama, You've Been on My Mind", שתרגם שבן כ"מותק, את אצלי בראש" ובפברואר 2008 יצא הסינגל "האזרח האחד". האלבום כלל גם ביצוע לשיר "הומור", שכתב והלחין שבן, ושביצע בעבר נעם רותם באלבומו "חום אנושי".

ב-2008 זכה שבן בפרס אקו"ם, בקטגוריית הישג השנה, על שם מרדכי זעירא, למחבר, על האלבום "עיר"[3]. מנימוקי השופטים:

שלומי שבן הוא יוצר המחובר מאוד למוזיקה העכשוויות אך דווקא מתוך בחירה הוא מעדיף להיצמד לטיפול מאוד אישי בשירים שלו ולדיבור מאוד קרוב לעצמו. הוא כותב מתוך הבטן הפנימית שלו ומהעולם המאוד אינטימי שלו אך עם זאת יוצר הזדהות עמוקה. שבן כותב בשפה מאוד פשוטה ולא מתחכמת ומצליח לספר סיפור בצורה כנה ומרגשת.

במרץ 2008 העלה שבן את המופע "ספר השירים שלי", המתרכז בפרשנות שלו ליצירות ישראליות ומתורגמות. המופע רץ מאז עוד מספר פעמים, ובשנת 2009 הוציא אלבום בשם "מגדל הפזמון", המורכב כולו מגרסאות כיסוי לשירים מתורגמים או עבריים, בהן ליווה את עצמו בפסנתר. במאי 2011 הגיע האלבום למעמד של אלבום זהב[4].

משנת 2008 החל לבצע פיוטים יחד עם הפייטן הרב דוד מנחם. באותה שנה הקליטו השניים את "לידתו של שיר" שהלחין שבן עבור פרויקט עוד מעט נהפוך לשיר. שבן כתב והלחין שירים למחזה "סוף טוב" מאת ענת גוב בתיאטרון הקאמרי.

בדצמבר 2011 התארח שבן בפסטיבל ה-75 לתזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוח אילן וולקוב באולם האנגר 11 נמל תל אביב. הופעתו בשילוב של רוק וקלאסיקה, זכתה לציון חמישה כוכבים בביקורתו של חנוך רון, המבקר המוזיקלי של עיתון ידיעות אחרונות[5]. שיתוף הפעולה המיוחד הזה הבשיל לכדי מופע משותף של הפילהרמונית ושבן בתיאטרון קיסריה בקיץ 2012. באותה שנה השתתף בסרט "חיי פועלים" של גד (גודיס) שניידר.

בשנת 2013 השתתף בפרויקט "עבודה עברית" באלבום "היספיקו החיים?" משירי חנוך לוין בו הלחין, ניגן וביצע שירים כחלק מאנסמבל שכלל גם את יוני רכטר, אלי מגן ומוזיקאים נוספים.

בשנת 2014 יצא אלבומו הרביעי "תרגיל בהתעוררות", בהפקתם של תמיר מוסקט ואסף תלמודי ובשיתוף פעולה עם להקת הקולקטיב. לאלבום קדמו הסינגלים "לילה אחרון בלונדון" ו"תרגיל בהתעוררות", דואט עם חוה אלברשטיין. האלבום הגיע למעמד אלבום זהב[6]. במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' לסיכום שנת תשע"ד נבחר השיר "תרגיל בהתעוררות" לשיר השנה. כמו כן יצאו גם הסינגלים "איקאה" ו"שמש עלי אדמות" שגם הצליחו. שבן הופיע עם השיר "תמונה משפחתית עם רוה"מ" מתוך אלבום זה בתוכנית "ארץ נהדרת", לאחר הבחירות לכנסת העשרים בהן נבחר בנימין נתניהו לראש ממשלה בפעם הרביעית.

בשנת 2017 החל ללוות את חוה אלברשטיין בפסנתר בסדרת הופעות. באוגוסט 2019 הוציאה עדי שחם את הסינגל "דניאל. ה", קאבר לשיר "דניאלה" של שבן, שנתן את רשותו לשנות את המגדר של השיר. בשירו של שבן, הגבר מדבר על אישה ואילו בשירה של שחם, אישה מדברת על הגבר. הסיבה לכך היא לעשות ניכוס לשיר מיזוגני ולהפוך אותו לשיר פמיניסטי[7].

בשנת 2020 ביצע גרסת כיסוי לשיר "השקר" של אורלי זילברשץ במסגרת מיזם "צו השעה". באותה שנה הוא מנחה תוכנית אירוחים בשם "שלומי שבן מארח", בתוכנית הוא מארח מוזיקאים והם דנים בנושא השראת המוזיקה ובמשך התוכנית הם מנגנים יחד. התוכנית משודרת מדי יום ו' בערוץ כאן 11.

בשנת 2021 כתב את פסקול סדרת הדרמה המוזיקלית "הד קולך", ששודרה בתאגיד השידור הישראלי כאן 11.

בינואר 2023 הוציא את אלבומו החמישי "בית פתוח חלק א'. ליציאת האלבום קדמו הסינגלים "מאני טיים"[8],"כנען (12 מרגלים)", אותו הוא מבצע לצד רביד פלוטניק ושולי רנד, ו"המאהב של אשתך", בו שילב דגימה מתוך השיר "פצועי אהבתנו" של מאיר אריאל.

בשנת 2023 השתתף בתוכנית "קארפול קריוקי" בהנחיית אודי כגן.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבן מתגורר בתל אביב. ב-9 באוקטובר 2011 התחתן עם השחקנית יובל שרף, והם הורים לשני בנים[9].

שבן מרצה בבית הספר למוזיקה ע"ש ג'ונתן ווהל בקריה האקדמית אונו[10].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן

מיני-אלבומים

הקלטות נוספות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראיונות

על יצירתו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אור ברנע, הוכרזו הזוכים בפרסי אקו"ם, באתר ynet, 22 בינואר 2008
  2. ^ מרב יודילוביץ', קרן אור, באתר ynet, 28 בינואר 2004
  3. ^ פרסי אקו"ם לאהובה עוזרי ויצחק קלפטר, באתר הבמה, 23 בינואר 2008
  4. ^ אלעד בילו, עכבר העיר אונליין, שלומי שבן יקבל אלבום זהב על "מגדל הפזמון", באתר הארץ, 25 במאי 2011
  5. ^ "שלפו שבן מהכובע" מאמר מאת חנוך רון, ידיעות אחרונות עמ' 34 בתאריך 21.12.2011
  6. ^ אלבום זהב לשלומי שבן, באתר גלי צה"ל, 24 באוגוסט 2014
  7. ^ אופיר סגרסקי‏, אני אישה והשירים של שלומי שבן פעם הרגיזו אותי. מזל שהוא עבר מהפך מרגש, באתר וואלה!‏, 1 בדצמבר 2020
  8. ^ נועם כהן, ‏אחרי 8 שנים: שלומי שבן חוזר עם אלבום חדש, באתר ‏מאקו‏, 29 באוגוסט 2022
  9. ^ השם שבחרו יובל שרף ושלומי שבן לבנם, באתר ‏מאקו‏, 14 במרץ 2019
  10. ^ אורלי אגסי, מוזיקאים מהשורה הראשונה – המרצים החדשים בקריה האקדמית אונו, ניוז חיפה והקריות, 08/10/20
    מצטרפים חדשים, גל גפן, אוקטובר 28, 2020