שלישיית עתר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלישיית עתר
Atar Piano Trio - Chamber music group based in Jerusalem
מקום הקמה האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
חברים
עפר שלי
טניה בלצר
אנטון אנדריב
חברים לשעבר
קריסטינה רייקו קופר, מרינה כץ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלישיית עתר היא הרכב קאמרי אשר נוסד בשנת 1996 בירושלים על ידי בוגרי האקדמיה למוסיקה על שם רובין.

השלישייה מרבה להופיע בקונצרטים, בסדרות מוזיקה קאמרית, בהפקות שונות ובפרויקטים מוזיקליים מיוחדים. ההרכב זכה להדרכתם של מוזיקאים מן השורה הראשונה כבנימין אורן, דוד חן וג'רום לבנטל, וכן השתלם באוסטריה אצל שלישיית אלטנברג מווינה.

פעילות מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלישייה, בניהולו המוזיקלי של הפסנתרן עפר שלי, פועלת כדי לקרב קהל מגוון אל חוויית ההאזנה למוזיקה קאמרית, בהפקת תוכניות מגוונות לקונצרטים בחוגי האזנה פרטיים וסדרות מוזיקה קאמרית ברחבי הארץ והעולם, כמו גם בקונצרטים מודרכים לילדים ולסטודנטים. היא מגישה מדי שנה למעלה מ-80 קונצרטים ברחבי ישראל ומחוצה לה, ברפרטואר רחב ומגוון. שלישיית עתר מופיעה במוזיאון ישראל, בית גבריאל, אולם ויקס במכון ויצמן ברחובות, מרכז עינב בתל אביב, במרכז למוזיקה ירושלים שבמשכנות שאננים ובמקומות נוספים. ההרכב מוזמן באופן קבוע להופיע בטקסים ממלכתיים מטעם יד ושם, האוניברסיטה העברית ומשרד החוץ.

השלישייה אף עוסקת בפיתוח תוכניות נושאיות הכוללות מחקר, עיבוד, איתור חומרים נדירים וביצוע של מוזיקה קאמרית סביב נושא מסוים. חלק מהפרויקטים יצאו לאור על גבי אלבומים.

השלישייה פעילה בתחום החינוך המוזיקלי, בסדנאות לבני נוער וסטודנטים ומקיימת שיתופי פעולה עם מוזיקאים מובילים; מבצעת יצירות של מלחינים ישראליים בולטים בני זמננו, יוזמת פרויקטים מוזיקליים ייחודיים המשלבים טקסט, מוזיקה ותיאטרון ומביאה לביצוע יצירות נשכחות ונדירות בעיבודן מחדש למדיום הקמרי.

פעילות בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלישייה יוצאת לסיורים באירופה וארצות הברית. בין השאר, הופיעה בפסטיבל בינלאומי למוזיקה קאמרית הרטברג באוסטריה, פסטיבל בברדונקיה שבאיטליה, סיור קונצרטים בצפון איטליה ברסיטלים לכינור ופסנתר, סיור בהונגריה ובסלובקיה עם המופע "כשאור דולק בחלונך", בטורינו שבאיטליה עם המופע "אהבה ושנאה".

השלישייה הפיקה פרויקטים שנתיים שנוגנו על במות בארצות הברית ובישראל והוקדשו למוזיקה קמרית עכשווית פרי עטם של מלחינים ישראליים ואמריקאיים, ביניהם: "מראות מהר נבו" ב-2015 ו"חלום בתוך חלום" משנת 2016, אגדה יהודית בשנת 2018.

פרויקטים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המופע "קאמרי ארץ ישראלי – לאורו של שוסטקוביץ'", פרי שיתוף פעולה עם המלחינים מיכאל וולפה וערן אל-בר. הפרויקט, שהתמקד בביצוע מוזיקה ישראלית לצד קלאסיקה של דמיטרי שוסטקוביץ', הועלה במרכז עינב ובירושלים בשנת 2003.

מופעים המשלבים טקסט ומוזיקה קמרית: המופע "כשאור דולק בחלונך", פרי שיתוף פעולה עם זמרת הסופרן יעלה אביטל, מוקדש לעיבודים מקוריים לשירים, שהיו לקלאסיקה ישראלית, לצד שירים שנכתבו במיוחד עבורו. המופע מועלה מזה שלוש שנים ברחבי הארץ ובחו"ל וחלקים ממנו שודרו ברדיו והוקלטו לתקליטור.

הפרויקט "אהבה ושנאה" מוקדש למוזיקה ספרדית בשיתוף עם הסופרן ולריה ונטורה וכולל עיבודים מקוריים לשירים של דה פאיה, גרנדוס, אלבניס, לורקה ואחרים.

התוכנית "הקברט היהודי" מציגה מוזיקה קאמרית ושירי קברט מאירופה של ראשית המאה ה-20, מיצירותיהם של קורט וייל, ארנולד שנברג, רוברט קאן, יוסף אחרון ואחרים, בעיבודים מקוריים, עם הזמרות יעלה אביטל, ולריה ונטורה ומיכל אוקון. מופעים המשלבים פרוזה ומוזיקה קאמרית: "צריך להשתיק את המוזות" - על-פי טקסט של יואל הופמן, "סיפור פשוט" - בשיתוף עם ערן צור, על פי ספרו של ש"י עגנון ועוד.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי השלישייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עפר שלי, פסנתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסנתרן, מעבד ועורך מוזיקלי. יליד ישראל, בוגר האקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בירושלים, תלמידם של הגב' פולי אסא, פרופ ברכה עדן והפרופ בנימין אורן. המשיך את לימודיו לתואר השני בחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת בר-אילן ובסמינרים בינלאומיים למוזיקה קאמרית בקיבוץ מזרע, באוסטריה ובאיטליה, בהדרכת שלישיית אלטנברג. ניגן בהרכבים קאמריים רבים כסולן וכפסנתרן מלווה לזמרים. שימש כאסיסטנט למלחין מיכאל וולפה בתקופת לימודיו באקדמיה.

בשנת 1996 ייסד את שלישיית הפסנתר "עתר" בשיתוף עם הכנרת טניה בלצר, מאחוריו שנים רבות של פעילות ענפה על בימות הקונצרטים בישראל ומחוצה לה, הקלטות, שיתופי פעולה עם מוזיקאים מובילים ופרויקטים מוזיקליים מקוריים שזכו לשבחים והצלחה על הבמות ומשודרים ברדיו ובטלוויזיה.

כמעבד, חיבר עשרות רבות של עיבודים ליצירות קאמריות, לשירים ולמוזיקה עממית. בין הפרויקטים אנתולוגיה הכוללת עיבודים לשירים עבריים להרכב קאמרי וזמרת סופרן, שירי יידיש ולדינו, עיבוד קאמרי למחזור השירים הנודע של דה פאיה, שירי עם מסקוטלנד ואירלנד ומוזיקה לתיאטרון. רובם הוקלטו ויצאו לאור בתקליטורים.

כמורה לפסנתר ולמוזיקה קאמרית שימש בסגל ההוראה של בית הספר "מגניפיקט" וקונסרבטוריון "הסדנה". הוא מלמד בבית הספר ע"ש טדי קולק בירושלים, מרצה במוסדות שונים, מדריך הרכבי ביצוע לבני נוער ומנחה קונצרטים מוסברים.

טניה בלצר, כינור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילידת אוקראינה. עלתה לישראל בשנת 1994.

החלה בלימודי הכינור בגיל 5. בגיל 7 זכתה בתחרות האומן הצעיר. בגיל 14 זכתה בתחרות ארצית באוקראינה. סיימה תואר ראשון בהדרכת פרופ' גליזרובה ותואר אומן בהדרכת הגב' אורה שירן באקדמיה ע"ש רובין בירושלים. במשך לימודיה ניגנה בתזמורת הפילהרמונית הישראלית הצעירה ובהרכבים קאמרים רבים וזכתה בתחרות מוזיקה קאמרית של האקדמיה. סיימה קורס למוזיקה קאמרית באוניברסיטת בר-אילן בהדרכת המלחינים גדעון לוינסון ובטי אוליברו.

משנת 1997 מנגנת בשלישיית עתר, ובמקביל היא מנגנת ברסיטלים רבים בישראל ומחוצה לה: בשנת 2006 הוזמנה לתת סדרת רסיטלים באיטליה לזכר הכנר הנודע צ'יקרולה. ביצעה יצירות בביצוע בכורה, כולל יצירה לעוגב, כינור סולו ומקהלה, שניכתבה עבורה על ידי א. פרוצ'י ושודרה ברחבי העולם. היא מרבה לבצע מוזיקה של מלחינים ישראלים עכשווית ומשתתפת בפסטיבלים של מוזיקה ישראלית כמו "סדנה ישראלית" ו"חג למוזיקה הישראלית".

עוסקת גם בהוראת כינור ומנהלת ב -Magnificat Institute בירושלים.

אנטון אנדרייב, צ'לו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטון אנדרייב נולד בסנט פטרסבורג, רוסיה ולמד צ'לו ממיטב המורים: פרופסור א. ניקיטיאן הנודע בקונסרבטריון של סנט פטרסבורג ב2004, פרופסור יוליוס ברגר בקורס הקיץ באוניברסיטת מוצרטאיום בזלצבורג ב-2007 וב-2008, ואף השתתף בכיתות אמן של הפרופסורים בונדוריאנסקי ורוסטרופוביץ.

אנדייב זכה בשלל פרסים בתחרויות צ'לו נחשבות, ביניהן תחרות הצ'לו של סנט פטרסבורג ב-2003, תחרות לביצוע יצירותיו של דמיטרי שוסטקוביץ ב-2006, תחרות דוטזאור לצ'לו בדרסדן 2001, ותחרות מרבינסקי הבינלאומית בסנט פטרסבורג, 2003.

ב2008 הצטרף לרביעיית כלי הקשת רימסקי-קורסקוב. זמן מה לאחר מכן הפך לסולן הצ'לו של אנסמבל הבארוק "הולנד החדשה" ושל התזמורת הקאמרית "דיברטיסמנט", והחל להופיע ולתת כיתות אומן בכל העולם. במשך השנים, השתתף אנדייב בפסטיבלי מוסיקה רבים, דוגמת השלזוויג-הולשטין, פסטיבל זלצברג, פטסיבל צ'לו הרבסט וכו'. כך, שיתף פעולה עם אמני המוסיקה הקאמרית המובילים ברוסיה, כמו פיטר לאול, איליה איוף, אלכסנדה אדרייבה, אוריש ומיכאל בלכר ועוד, ולקח חלק בהקלטות והפקות מוסיקליות רבות של חברות בינלאומיות. ביוני 2022 עלה אנדרייב לישראל, הצטרף לתזמורת הקאמרית הישראלית, וכצ'לן בשלישיית עתר.

חברת השלישייה בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריסטינה רייקו קופר, צ'לו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריסטינה מנגנת על צ'לו שיצר ויליאם פורסטר בשנת 1786. את לימודיה השלימה בבית הספר ג'וליארד בניו יורק אצל הצ'לנים ג'ואל קרסניק, רוברט מאן ופליקס גלימיר והיא מחזיקה בתואר דוקטור באומנות המוזיקה. קריסטינה מכהנת כפרופסור אורח האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים במוזיקת עולם ומרצה בחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב. את הקריירה שלה התחילה כמוזיקאית קלאסית ובהמשך הרחיבה את פעילותה לסגנונות מוזיקליים רבים, מוזיקת עולם ומוזיקה מקורית. היא מרבה להופיע כסולנית וכנגנית קמרית על במות מכובדות ברחבי העולם: בקארנגי הול, מרכז לינקולן, מרכז קנדי, אולם הנרי קראון בירושלים, אולם רוי תומפסון בטורונטו, המרכז לאומנויות בסיאול ועוד.

כסולנית זכתה לנגן בין השאר עם התזמורת הקמרית של פראג, התזמורת הסימפונית של טורונטו, הסימפונית של אוסקה ולאחרונה השתתפה בסיור קונצרטים עם תזמורת יומיורי מטוקיו. הניו יורק טיימס כינה אותה "סנסציה בקונצרט" ואילו לוס אנג'לס טיימס כינה אותה "וירטואוזית מדהימה". לאחרונה ביצעה את "פסיון המים" מאת טן דאן באולם דיסני בלוס אנג'לס וזכתה בביקורות נלהבות, הופיעה כסולנית בפסטיבלי "ימי המוזיקה העולמית" של ISCM בקוריאה ולוקסמבורג ובספריית הקונגרס בוושינגטון די.סי. בתחום המוזיקה העכשווית ביצעה יצירות רבות בבכורה עולמית: "צלילו של קול" מאת פיליפ גלאס, "סונטה לצ'לו ופסנתר" מאת רוברטו סיירה, "קונצ'רטו לצ'לו" של מריו דוידובסקי ו-"הקונצרטו הכפול" מאת יוסף ברדנשווילי. כמוזיקאית קמרית, זכתה בפרס הראשון בתחרות על שם ולטר מ' נאומברג. היא השתתפה בהרכבים נודעים רבים, כולל "רביעיית ג'לאטו", "קונצרטנטה" ו"רביעיית המיתרים ויטמן", וממשיכה להופיע במסגרת הרכב המוזיקה העכשווית "קונטיניואום" והשלישייה הפופולרית והאקלקטית "אינטרסקשן".

מרינה כץ, צ'לו
נולדה בריגה, (לטביה) . החלה את לימודי הצ'לו בגיל 6 בבית הספר המיוחד למוזיקה על שם אמיל דארזינש. בהדרכתה של פרופ' אלאונורה טסטלץ וכצ'לנית צעירה השתתפה בפסטיבלים בינלאומיים רבים ותחרויות רבות. עלתה ארצה בספטמבר 1994. בארץ סיימה בהצטיינות את לימודי הצ'לו לקראת תואר ראשון באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בתל אביב והמשיכה לתואר שני באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים בהדרכתו של פרופ' עמנואל גרובר.
כץ הופיעה כסולנית עם תזמורות: התזמורת הקאמרית הלטבית, התזמורת הפילהרמונית הלטבית, התזמורת של הטלוויזיה והרדיו "אוסטנקינו" שבמוסקבה ותזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. ביולי 2010 הוזמנה להקליט את הקונצ'רטו לצ'לו ותזמורת של תמיר אקטע עם 42 נגנים מתוך התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של בנימין יוסופוב. בשלהי העשור השני של המאה ה-21, היא צ'לנית ראשונה בקאמרטה הישראלית ירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]