שלמה צח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלמה צח
שלמה צח ב-2012
שלמה צח ב-2012
לידה 12 בפברואר 1942 (בן 82)
טבריה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1962
עיסוק אמרגן, מפיק, זמר
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים אילנית
בן או בת זוג אילנית
אילנה אביטל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלמה צח (נולד ב-12 בפברואר 1942) הוא אמרגן ומפיק ישראלי, ובעבר זמר וחבר בצמד אילן ואילנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צח נולד בטבריה. אביו היה יליד גליציה ואמו ילידת יוון. למד בבית הספר החקלאי בנהלל. בתום לימודיו עבר לגור בתל אביב. התגייס לשורות המוסד, נשלח לתפקידי שטח באפריקה, שם אימן יחידות שונות לאבטחת אישים[1].

אילן ואילנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אילן ואילנית

לאחר חזרתו לגור בישראל נמשך צח לכיוון המוזיקלי. הופיע בלהקת כרמון בניהולו של יונתן כרמון. בתחילת שנות השישים היה שותף בהרכב מוזיקלי, שלישיית "גידי, צח וגילה". עם פרישתה של גילה בשנת 1964, יזם את הצטרפותה של חנה דרזנר הצעירה, לימים אילנית, לשלישייה חדשה שהקים בשם "גידי, צח וחנה". כעבור זמן קצר פרש גידי, ואילנית וצח נותרו כצמד בשם אילן ואילנית. בהופעותיהם ניגן צח בגיטרה והיה קול שני לאילנית. האלבום הראשון של הצמד, בשם "אילן ואילנית" יצא לאור בשנת 1967. שניים משיריו, "לכל אדם כוכב", שכתב גלעד בן ש"ך, ו"בואי סיניורינה", שכתב חיים קינן, והפכו במהירות ללהיטים שצעדו זמן רב בראש מצעד הפזמונים. הצמד זכה להצלחה גדולה מאוד בשנות השישים בישראל ובעולם, וייצג את ישראל בפסטיבלים בינלאומיים; הם הוכתרו כ"להקת השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי לשנת 1969, ואף זכו בפרס כינור דוד. בשיא הצלחתם, לפחות תשעה זוגות של תאומים נקראו "אילן ואילנית". האלבום האחרון של הצמד, "ישראל שלי חוגגת", יצא לאור בשנת 1973, ולאחריו התפרק הצמד. אילנית החלה בקריירת סולו, וצח סיים את הקריירה שלו כזמר. אף על פי שהצמד התפרק כמה משיריו כגון, "בשנה הבאה", "ושוב אתכם", "חופשי ומאושר" ועוד, נשארו להיטים קלאסיים, שעדיין מתנגנים בתחנות הרדיו.

קריירה כאמרגן ומפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר קריירה בת שבע שנים כזמר, החליט צח לנטוש את קדמת הבמה, ולפתוח בקריירה של אמרגן ומפיק. בשנת 1972 החל לשמש כאמרגנה של אילנית, שהחלה בקריירת סולו. באותו שנה הם גילו באקראי כי רשות השידור הישראלית זכאית להשתתף באירוויזיון, כיוון שהיא חברה באיגוד השידור האירופי. הם פנו לרשות השידור והציעו כי אילנית תייצג את ישראל בתחרות אירוויזיון 1972 באדינבורו שנערכה בשנת 1972, אך לבסוף אילנית השתתפה בתחרות שנה לאחר מכן[2].

במסגרת עבודתו כמפיק ואמרגן עבד צח עם כישרונות צעירים בתחום הזמר, וסייע להם להתפרסם ולפתח קריירה מצליחה. בתחילת שנות השבעים היה אמרגנו של הזמר בעז שרעבי, ותרם להצלחה בתחילת הקריירה שלו[3].

את הזמרת אילנה אביטל, לימים אשתו השנייה, הכיר צח ב-1976 בעת שהייתה בגיל 16. היא נשלחה אליו להשתתף באודישנים, שערך לזמרי ליווי ליזהר כהן. באודישן אביטל כבשה מיד את תשומת לבו בעוצמתה הקולית. היא לא התקבלה כזמרת הליווי, אבל צח החתים אותה אצלו, ויזם את השתתפותה בפסטיבל הזמר והפזמון 1977, עם השיר "אותך", שהגיע למקום השלישי והזניק את הקריירה שלה[4].

צח גם יזם הקמה של הרכבים מוזיקליים. ב-1979 בעת שצח היה אמרגנה של גלי עטרי, הוא היה בין יוזמי הקמת להקת חלב ודבש, על מנת שתשיר את השיר "הללויה" במסגרת פסטיבל הזמר והפזמון 1979. השיר זכה בפסטיבל ובאירוויזיון 1979. ב-1980 הפסיק לשמש כאמרגנה של עטרי, אחרי, שהגישה תביעה נגדו ונגד שותפו למשרד האמרגנות. הצלחת השיר "הללויה", גררה סכסוכים משפטיים כספיים שהגיעו לכותלי בית המשפט[5]. ב-2007 פסק בית המשפט כי קובי אושרת יפצה את צח (וחיים שלף) ב-800 אלף שקלים, בגין הפסדים שנגרמו בשותפות עימם בייצוג גלי עטרי וחברי להקת חלב ודבש בסוף שנות השבעים[6].

צח גילה גם יוצרים, משוררים, פזמונאים ותמלילנים מהבולטים בזמר העברי, ובהם, עוזי חיטמן, דודו ברק, נתן כהן, חיים קינן, גלעד בן שך, תומר הדדי ועוד. בתחילת שנות השמונים המשוררת והפזמונאית חמוטל בן זאב עבדה כמזכירת הפקה ומעצבת תלבושות במשרד "אורות" עם צח, ושם במשרדו בתל אביב נולדו רבים משיריה.

לזכותו של צח ניתן לזקוף גם את פיתוח הקריירה המצליחה של אדם. צח התרשם מכישוריו של אדם, כשהיה רקדן וזמר בלהקת הליווי של יזהר כהן בשיר "עולה עולה" באירוויזיון 1985. באותה השנה הפך צח להיות אמרגנו, והזניק את הקריירה שלו כזמר. צח היה שותף בהפקת הסרט התיעודי "חיים ואדם" אודות אדם, שראה אור ב-2010[7].

במהלך הקריירה שלו עבד צח עם זמרים רבים שהופיעו בתחרות האירוויזיון. הוא עומד מאחורי להיטי אירוויזיון מכוננים ובלתי נשכחים, ובהם "אי שם" של אילנית, "אבניבי" של יזהר כהן, "הללויה", "הורה " של אבי טולדנו, "כאן" של אורנה ומשה דץ, "זה רק ספורט" של דפנה דקל ואמן של ליאורה, ושירים ידועים מתחרות קדם האירוויזיון, "אותך" של אילנה אביטל, "ולנטינו" של גלי עטרי, "הלוואי" של בועז שרעבי ועוד[8]. ב-1989 יזם צח את צירופה של גלית בורג לנער גילי נתנאל לצורך הקמת הצמד "גילי וגלית", על מנת שישיר את השיר דרך המלך, שכתב המוזיקאי שייקה פייקוב בתחרות הקדם אירוויזיון 1989. השיר זכה בתחרות וייצג את ישראל בתחרות אירוויזיון 1989[9].

צח אהב את קולו המיוחד של דוד דאור והאמין בכישוריו, ובשנות התשעים הפך לאמרגנו, ותרם לתחילת קריירת הסולו שלו כזמר[10].

באופן יוצא דופן הסכים צח לצאת מאחורי הקלעים, ולגלם בשנת 2003 תפקיד של מפיק בסרט הטלוויזיה המוקומנטרי ששודר בערוץ 2, בשם "זהירות מצלמה", אודות במאי המתיחות הראשון בישראל[11].

חייו של צח ויחסיו המורכבים עם בנו מנישואיו לאילנה אביטל, המוזיקאי עמית צח, שימשו בסיס לסרט התיעודי "המפיק", ששודר ביס דוקו ב-2012[12].

באוגוסט 2012 יצא לאור "אוסף שירי המפיק", שירי שלמה צח, בסט שמחולק לשלושה חלקים, הקלאסיקות, שירי האירוויזיון ופופ עברי[13]., שכול הכנסותיו קודש לעמותת עלם ולאיגי - ארגון נוער גאה.

היה שותף להפקת עשרת הפרקים של הסדרה "אירופה ל-3 דקות" ששודרה במאי 2013 בערוץ הראשון, שהביאה את סיפורה של ישראל באירוויזיון בארבעת העשורים האחרונים[14].

בפברואר 2017 נערך במרכז התרבות בפתח תקווה, מופע מחווה לכבוד יום הולדתו ה-75 בהשתתפות אמנים מובילים ויו"ר אמ"י העניק לו תעודת הוקרה מיוחדת[15].

ב-2018 זכה בפרס "איגוד המפיקים והאמרגנים" מטעם אקו"ם[16].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1966 נישא לאילנית וב-1973 הם התגרשו.

ב-1978 התחתן בשנית, עם אילנה אביטל, וב-1979 נולד בנם, עמית. ב-1987 הם התגרשו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אילן ואילנית

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלמה צח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שלמה צח בריאיון לישראל היום, 3 באוגוסט 2012
  2. ^ שגיא בן נון, ימים טובים, ימים רעים: אילנית פותחת פה על המדינה ועל נינט, באתר nrg‏, 27 באפריל 2012
  3. ^ טל פרי, המגזין, בועז חוזר לשורשים, באתר nrg‏, 29 במאי 2006
  4. ^ ואלה שמות: היכל התהילה מתחילה עוד שבוע וחצי - כל הפרטים, באתר ‏מאקו‏, 11 במאי 2011
  5. ^ דני ספקטור , ידיעות אחרונות, הללויה יריבו כולם, באתר ynet, 6 בנובמבר 2007
  6. ^ נורית רוט, קובי אושרת יפצה את האמרגן שלמה צח ב-800 אלף ש' על הפסדים שנגרמו בשותפות, באתר הארץ, 24 ביולי 2007
  7. ^ חיים ואדם, באתר וואלה!
  8. ^ אלבומי חדשים לחג באתר הבמה
  9. ^ מוריה קרסגי, ‏גלית עלתה על "דרך המלך", באתר ‏מאקו‏, 18 באוגוסט 2009
  10. ^ מרב יודילוביץ', דוד ד'אור ייצג את ישראל באירוויזיון, באתר ynet, 13 בנובמבר 2003
  11. ^ רותי זוארץ, היה או לא היה, באתר ynet, 5 בפברואר 2003
  12. ^ לאון פלדמן, ידו בכל: סרט חדש עוקב אחר חייו של שלמה צח, באתר nrg‏, 2 באוגוסט 2012
  13. ^ אוסף שירי המפיק: שירי שלמה צח - סט משולש
  14. ^ הדף הרשמי של הסדרה בפייסבוק
  15. ^ ערב מחווה למפיק המיתולוגי שלמה צח נערך בהיכל התרבות פתח תקווה באתר mynet פתח תקווה
  16. ^ קיץ ברבנר, ‏אבי קורן זכה בפרס מפעל חיים. פריצת השנה: בניה ברבי, באתר מעריב אונליין, 12 ביוני 2019