שמואל ברזובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי שמואל ברזובסקי מסלונים
לידה 16 בספטמבר 1936 (בן 87)
כ"ט באלול ה'תרצ"ו
מקום מגורים ירושלים
מקום פעילות ירושלים
אב רבי שלום נח ברזובסקי
צאצאים ישראל ברזובסקי, משה ברזובסקי
אדמו"ר מסלונים
אב תש"ס
מקביל ל הרב אברהם וינברג (בני ברק)

רבי שמואל ברזובסקי (נולד בכ"ט באלול ה'תרצ"ו, 16 בספטמבר 1936) הוא האדמו"ר הנוכחי של חסידות סלונים. חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. מתגורר בשכונת מאה שערים, ירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לרבי שלום נח ברזובסקי, האדמו"ר מסלונים; ולרבנית חוה מרים, בתו של האדמו"ר ה"ברכת אברהם" מסלונים. למד בישיבת בית אברהם - סלונים, שבה כיהן אביו כראש ישיבה. נישא לשיינא רחל (תרצ"ט - כ"ב בטבת תשס"ו), נכדת האדמו"ר בעל ה"אמרי חיים" מויז'ניץ, בת חתנו רבי נפתלי חיים אדלר מדז'יקוב.[1] עוד לפני שנישא השתלב כר"מ בישיבת סלונים.

לאחר שאביו התמנה לאדמו"ר (בשנת תשמ"א) התמנה תחתיו לכהן כראש ישיבת בית אברהם. בתקופה זו נטה להסתגר. במשך שנים נהג להתפלל מדי ליל שבת בכותל המערבי, עד שמונה לאדמו"ר.[2] מעט אחרי פטירת אביו בז' באב ה'תש"ס מונה מתוקף צוואתו לאדמו"ר. בתקופת כהונתו השתדל לשנות את סגנון החסידות שנחשבת כ'חסידות ליטאית' ופתוחה יחסית, ולהחדיר לבוש חסידי יותר בקרב חסידיו, כמו גם את הדיבור בשפת היידיש.

בדברי תורתו הוא מרבה לעסוק בפסוקים מהנ"ך ובדברי ספר המספיק לרבי אברהם בן רמב"ם. כאביו, הוא מדגיש את ערכי "שמירת הברית" וה"קדושה", המציינת בחסידות סלונים את השאיפה להמעטת יחסי אישות בין הבעל לאשתו. הוא נחשב לאדמו"ר שמרן יותר מאביו[דרוש מקור].

בשנת 2005, בזמן תוכנית ההתנתקות, יצא בצורה חריפה כנגד התוכנית ובבחירות שלאחריה הורה לחסידיו לא להצביע לרשימת יהדות התורה - עקב תמיכתה בתוכנית[3].

בשנת התשס"ט הקים מחדש את כולל רייסין, ופעל לשיקום ושיחזור בית הכנסת העתיק של הכולל בטבריה.[דרוש מקור]

הגותו וספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיחותיו הוא מרבה לעסוק בפסוקים מהנ"ך ובדברי הספר "המספיק לעובדי השם" לרבי אברהם בן הרמב"ם, וכן מרבה לשלב ציטוטים מספר הזוהר. כאביו, הוא מדגיש את ערכי "שמירת הברית" וה"קדושה", וכן מרבה לעסוק בעניין השבת.

שיחותיו ודברי תורתו נערכים ויוצאים לאור מדי שנה בשם "דרכי נעם", על ידי מכון "דרכי נעם" בירושלים. נכון לשנת תשפ"ג יצאו לאור מעל עשרים כרכים.

בשנת תשע"ה יצאו שני כרכי "דרכי נועם בעבודת ה'" מסודרים לפי נושאים, הכוללים גם את שיחותיו שמסר כשכיהן כראש ישיבת בית אברהם סלונים.

הרב ברזובסקי

בשנת תשע"ט יצא לאור הכרך הראשון מתוך הסדרה "דרכי נועם - מועדים" על מועדי השנה, הכרך עוסק בעניינים: בשערי הימים הנוראים חודש אלול, ראש השנה. בשנת תשפ"א יצא הכרך השני העוסק בענייני עשרת ימי תשובה יום הכיפורים זמן שמחתנו.

בשנת תשפ"ב יצאו לאור שלושה כרכים "דרכי נועם - על הש"ס" מתוך שיעורי הגמרא שמסר כשכיהן כראש ישיבה על המסכתות הנלמדות בישיבות, יבמות כתובות, נדרים, גיטין, קידושין, בבא קמא, בבא מציעא, ובבא בתרא.

בית הספר בית יעקב בעמנואל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 התפרסם בפרשת בג"ץ בית הספר בית יעקב בעמנואל שבה היה לחסידיו תפקיד מרכזי. הוא תמך בהורים של בנות "המגמה החסידית" שסירבו לקיים את פסק הדין וליווה את אבותיהן לכלא.[4]

בין השאר התבטא בפרשה זו בחריפות, ובמכתב שפרסם כתב: ”אילו הייתי חושב ששופטי בית המשפט מאמינים במה שהם אומרים, שבית הספר בעמנואל יסודו באפליה גזענית, נראה לי שהייתי נוהג אחרת, אך מאחר שאין לי כל שמץ של ספק שהם יודעים את האמת, שכל דבריהם בשקר יסודם, אם כן אין זה אלא מאבק בין אמונה לכפירה, בין כח הקדושה לכח הטומאה של הסטרא אחרא... ובמאבק על קידוש השם גם אם יעמידו אותנו מול כיתת יורים, לא נוותר ולא נתפשר כמלוא נימה”.[5]

עם זאת, בהמשך הסכים למתווה שלפיו נערכו במשך שלושת הימים שנותרו עד לסיום שנת הלימודים ימי עיון בנושא אהבת ישראל עבור כל הבנות בעמנואל יחד. על ההצעה שהוגשה לפני בית המשפט והתקבלה, היו חתומים עו"ד גרין בשם האדמו"ר מסלונים ואלי ישי בשם רבי עובדיה יוסף. הוא הסכים למתווה לאחר שהתקבלה דרישתו למחוק ממנו את המילים "על פי החלטת בית המשפט".

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרב ברזובסקי 14 ילדים. מהם:

  • הרב ישראל, בעבר רב קהילת סלונים בחזון יחזקאל וכיום רב שכונת הגפן (B) בביתר עילית וחבר בד"צ אגודת ישראל, ורב קהילת סלונים בביתר עילית. חתן הרב אברהם שטרנבוך, ראש ישיבת באבוב בלונדון.
  • הרב משה, ראש ישיבת בית אברהם-סלונים, חתן הרב שמעון ברייש מציריך (בן הרב מרדכי יעקב, ה"חלקת יעקב").
  • שרה, אשת יהודה שטרנברג, מכותבי השיחות של סבו האדמו"ר רבי שלום נח ושל חותנו.
  • הרב ברוך, ראש כולל אמרי נועם בירושלים. חתן הרב משולם וינברגר אב"ד טשאבע.
  • צביה, אשת הרב אורי ויסבלום, מכהן כראש ישיבת סלונים לצעירים "נתיבות שלום" בביתר עילית
  • ברכה, אשת הרב גדליה ריזל, רבם של חסידי סלונים בקריית גת וראש כולל הלכה במקום.
  • שולמית, אשת הרב פנחס שלאף, בן אב"ד ביאלאווא. ראש כולל של חסידי סלונים בביתר עילית.
  • הרב מאיר, מנהל רוחני במוסדות נדבורנא בביתר עילית.
  • הרב מרדכי, חתן רבי נפתלי מבוסטון, משגיח בישיבה גדולה של החסידות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]