שמואל יפה אשכנזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמואל יפה אשכנזי
לידה 1525 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1595 (בגיל 70 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי שמואל יפה אשכנזי (ה'רפ"ה, 1525ה'שנ"ה, 1595) היה מחכמי ישראל באימפריה העות'מאנית במאה ה-16, מחבר פירוש יפה תואר על מדרש רבה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בבורסה לאביו רבי יצחק יפה אשכנזי. יש הסבורים שהיה קרובם של רבי מרדכי יפה (בעל הלבושים) ורבי שמואל יפה אביו של רבי יואל סירקיש (הב"ח). בשנת ש"ט נסע לקושטא, כדי "ללמוד תורה ולישא אשה" על פי עדותו. תקופה מסוימת שהה באדריאנופול. היה תלמידם של רבי יצחק בן לב ורבי שלמה אלקבץ. מ-1564 כיהן כרב הקהילה האשכנזית בקושטא והרבה לדרוש בבתי הכנסת בעיר.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיבורו גדול הממדים הוא אחד הפירושים החשובים ביותר על המדרש רבה. הוא כולל ביאור רחב ומקיף על כל חלקי המדרש רבה. פירושיו על החומשים נקראים "יפה תואר" ועל המגילות "יפה קול" ו"יפה ענף". בנוסף כתב פירוש לאגדות התלמוד הירושלמי בשם "יפה מראה". חיבור זה הוא היחיד שהודפס עוד בחייו.

הדפסת שאר ספריו על המדרש נמשכה שנים רבות לאחר מותו. לאחרונה נדפס ספרו יפה ענף על קהלת מכתב יד, ובתחלתו מבוא ארוך על קורות חייו והשתלשלות הדפסת ספריו. בשל גודלו של החיבור והרצון להדפיסו עם פירושים נוספים נעשו מספר קיצורים לביאורו על ידי הבאים אחריו. הפירוש המוכר והמצוי כיום במדרש רבה בהוצאת וילנא נלקט על ידי מרדכי פלונגיאן[1]. על פי יונה פרנקל אף ש"הקיצור אינו שווה ערך למקור" "הוא משקף די יפה את המגמות הכלליות של המחבר".

ידוע גם על ספר שו"ת שחיבר בשם "בית דין יפה", אך הוא לא הודפס.

לאחרונה נתגלה חיבורו האבוד על טור אבן העזר הלכות גיטין, עותק זה היה ברשותו של רבי חיים בנבנשתי מאזמיר בעל 'כנסת הגדולה', אשר העתיק מחידושיו אלו לספרו במספר מקומות[2].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו
  • יפה עיניים ('מהדורה ראשונה'), ויניציאה שצ"א (דפוס ראשון), באתר HebrewBooks

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו בהקדמת מרדכי פלונגיאן שנדפסה בתחילת הכרך הראשון של מדרש רבה דפוס וילנא (עמ' XII) שמבאר באריכות למה הליקוט שלו יותר טוב מהליקוט שלפניו.
  2. ^ בידספיריט ישראל - מכירות פומביות: תכשיטים, אמנות, עתיקות ועוד, באתר Bidspirit