שניאור זלמן גרליק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שניאור זלמן גרליק
הרב שניאור זלמן גרליק
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה כ"ה בסיון ה'תר"ם
רהצ'וב, אוקראינה
פטירה ח' בסיון תשל"ד (בגיל 93)
מקום קבורה בית הקברות היהודי בהר הזיתים עריכת הנתון בוויקינתונים
רבה של כפר חב"ד ה־ראשון
מרא דאתרא
תש"טתשל"ד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב שניאור זלמן גרליק (כ"ה בסיון ה'תר"ם, 4 ביוני 1880 - ח' בסיוון תשל"ד, 28 במאי 1974) היה הרב הראשון של כפר חב"ד והתלמיד הראשון בישיבת תומכי תמימים בלובביץ'.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרליק נולד בבעיר ראגאצ'וב בבלארוס לליבא ליהושע גרליק, שהיה מחסידי הרבי הרש"ב.

בשנת ה'תרנ"ז (1897), בגיל 17 נסע עם אביו ללובביץ' לחתונת אדמו"ר הריי"צ, לאחר ששמע את ההכרזה מהאדמו"ר הרש"ב על הקמת ישיבת תומכי תמימים בעת סעודת השבע ברכות של בנו אדמו"ר הריי"צ, בבואו ללובביץ סר פעמיו מיד להירשם לישיבה, וכך למעשה היה התלמיד הראשון שנרשם לישיבת תומכי תמימים בלובביץ'. היה מעשרה התלמידים הראשונים שהתקבלו למחזור הראשון של ישיבת תומכי תמימים בלובביץ', שם קיבל סמיכה לרבנות מהמו"ץ של ליובאוויטש, הרב דוד צבי חן ועוד.

בשנת ה'תרס"א, בגיל 21, החל לכהן כרב בעיר ברזנה שבאוקראינה. בשנת ה'תרפ"ז עבר לכהן כרב בעיר סנובסק.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נדד ללנינגרד, ומאוחר יותר לטשקנט.

בתום המלחמה ולאחר תלאות רבות הגיע עם בני משפחתו לארץ ישראל. לקראת חג השבועות תש"ט השתקע בכפר חב"ד שהוקם באותה תקופה.

הרב גרליק החל לארגן שיעורי תורה, ואף דאג לשפץ מבנה עבור המקווה. תושבי היישוב שהכירו במעלותיו ביקשו למנותו כרב היישוב, אולם הוא סירב בתחילה לקבל עליו את התפקיד, בסוף חודש תשרי תש"י ערכו תושבי הכפר אספה ובה החליטו כי הם מקבלים עליהם את הרב גרליק לרב הכפר, אך למרות החלטה הוא שלח מכתב לאדמו"ר הריי"צ על החששות שלו לעניין, בכ' בכסלו תש"י קיבל מכתב[1] חזרה עם ברכת הצלחה ו'מזל טוב' לרגל התמנותו ומאז החל לכהן כרבה של כפר חב"ד, וכיהן במשרה זו במשך עשרים וחמש שנים עד לפטירתו.

במוצאי ז' בסיוון אסרו חג של חג השבועות ה'תשל"ד (28 במאי 1974) כאשר שב במכונית מחתונה בירושלים, נהרג בתאונת דרכים, יחד עם שלשה אנשים נוספים, בהם כלה ערב נישואיה. התאונה עוררה זעזוע בקרב חסידי חב"ד, והרבי מנחם מנדל שניאורסון התייחס למאורע והתבטא כי לא ניתן להסביר את סיבת המות הטראגי, אך אין לתהות על מידת הדין של הקב"ה[2][3].

על שמו נקרא רחוב בכפר חב"ד. לרב גרליק נולדו בן יחיד ושלשה בנות. חתנו הרב נחום טרבניק מילא את תפקידו ברבנות לאחרי פטירתו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שניאור זלמן רבינוביץ, התמים הראשון, תולדות חייו פועלו ואמרותיו של ראשון תלמידי 'תומכי תמימים' הרב שניאור זלמן גרליק ע"ה, רבו הראשון של כפר חב"ד, תשפ"א

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אגרות קודש הריי"צ כרך יח עמוד שלב
  2. ^ לקריאה נוספת אודות התאונה חב"ד און ליין, תשע"ו.
  3. ^ לקט כתבות מהעיתונות לאחר התאונה