שרגא ברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרגא ברג
לידה 20 באוגוסט 1927
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בספטמבר 2013 (בגיל 86)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה פייבל שרגא גרוברגר
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבת לייקווד עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קרן ברג (197116 בספטמבר 2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב שרגא פייבל (פיליפ) ברג (1927 - 16 בספטמבר 2013) היה רב וראש "המרכז לחקר הקבלה".

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם פייבל שרגא גרוברגר בברוקלין, ניו יורק שבארצות הברית. הוא למד בישיבת "תורה ודעת" ובישיבת לייקווד, הוסמך לרבנות ב-1951 ועבר לעולם העסקים. ב-1962 התחיל ללמוד קבלה אצל המקובל הרב יהודה צבי ברנדויין, תלמידו של הרב יהודה אשלג ודוד אשתו הראשונה, רבקה. לדבריו, ברנדווין הסמיכו להיות יורשו.

ב-1965 פתח ברג, יחד עם הרב ברנדויין, את "National Institute for the Research of Kabbalah" ("המכון הלאומי לחקר הקבלה") בארצות הברית. מאוחר יותר שונה שם הארגון ל"Kabbalah Center" ("המרכז לקבלה").
בשנות ה-80 עבר להתגורר בארצות הברית והרחיב שם את פעילות הפצת הקבלה. מרבית הסניפים ורוב התלמידים של המרכז נמצאים שם. בניו, יהודה ומיכאל, מכהנים כמנהלים משותפים של המרכז לקבלה בארצות הברית.

ברג חיבר יותר מ-30 ספרים בנושא קבלה, בהם "מבוא לחוכמת קבלה", "הפתח לחכמת הקבלה", "גלגולי נשמות", "הצופן הסודי של היקום" "עצמת הקבלה", "לחיות לנצח", "כח האלף-בית", "קשר הכוכבים", "המפתח לחירות", "תפילה, ניסים ומסתורין" ואחרים.
בשנת 2008 הוציאה, בהוצאת המרכז, ספר בשם "אלוהים שם ליפסטיק" העוסק בקשר בין נשים לקבלה.

בשנת 2004 לקה ברג בשבץ בגזע המוח, שממנו לא התאושש באופן מלא. ברג, אב לשמונה ילדים, נישא בשנית לקרן ברג ששימשה כמנכ"ל המרכז לקבלה, ומאז מחלתו שימשה גם כיו"ר המרכז.

ברג נפטר ב-16 בספטמבר 2013, בן 86 במותו. הוא נקבר בבית העלמין החדש בצפת, באחוזת קבר המשתרעת על קרוב לחצי דונם. מאבטחים שומרים על הכניסה לאחוזת הקבר ומאפשרים כניסה רק לבעלי אישורים מיוחדים מטעם המרכז לקבלה[1].

המרכז לקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1971 פתח הרב ברג את הסניף הראשון של "המרכז לקבלה" בתל אביב. מאוחר יותר הרחיב את פעילותו לחיפה וירושלים.

"המרכז לקבלה" מפעיל מלוס אנג'לס כ-50 סניפים בעולם. המרכז פועל מתרומות של חסידיו וממכירת קורסים וספרות בנושא קבלה. בין תלמידיו מפורסמים רבים: הידועה בהם הזמרת מדונה, ולצדה הבמאי גאי ריצ'י, מעצבת האופנה דונה קארן והשחקנים אשטון קוצ'ר ודמי מור[2]. לפי הערכות, במרכז לומדים בסביבות 4 מיליון איש[3], רובם הגדול בארצות הברית וחלק ניכר מהם לא יהודים. המרכז הפיץ עותקים רבים של ספר הזוהר חינם. על פעילות זאת נמתחה ביקורת מצד חוגים דתיים ומצד חוקרים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים בציבור החרדי והדתי ביקרו את ברג. הרב עובדיה יוסף אסר להשתתף בהרצאותיו ולקרוא את ספריו והוציא בשנת ה'תשנ"ז (1997) גילוי דעת חריף נגדו[4]. פסק דומה הוציא בד"ץ העדה החרדית[5] ארגון יד לאחים פרסם את שמו ותנועתו ברשימת הכתות של הארגון[6], ובעקבות ממצאי הארגון יצאו גם הרבנים הראשיים לישראל הרב אליהו בקשי דורון והרב ישראל מאיר לאו נגד ברג[7].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Jody Myers, Kabbalah and the Spiritual Quest: The Kabbalah Centre in America, London 2007
  • Boaz Huss, "The New Age of Kabbalah - Contemporary Kabbalah, the New Age and postmodern spirituality", in Journal of Modern Jewish Studies, Vol. 6 No. 2, July 2006, pp. 107-125

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]