תגובת פיצוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

תגובת פיצוי היא תגובה חיובית של פרט או אוכלוסייה כלפי טריפה. יחסי טורף-נטרף מצויים בשיווי משקל בטבע, ולמרות הסברה שפרט או אוכלוסייה ניזוקים מן הטורף, לא כך תמיד הם פני הדברים, ופעמים רבות צומחת מכך תועלת, הן לפרט והן לאוכלוסייה.

תגובת פיצוי של אוכלוסייה מתרחשת כאשר פגעי הטריפה מתאזנים באמצעות גידול האוכלוסייה באותו שיעור בו הוקטנה. כאשר מתקיימת תחרות תוך מינית חזקה של פרטים באוכלוסייה על כמות מזון זמינה קבועה, ובשל תחרות זו חולים ומתים פרטים או שמהגרים מיחידת השטח, אזי הפחתת מספר הפרטים באוכלוסייה בשל טריפה, מורידה את שיעור התחרות התוך מינית, ובעקבות זאת גם את שיעור הנגרעים ממנה בשל מוות והגירה, כך שסכום הפרטים באוכלוסייה נותר מאוזן כשהיה.

תגובת פיצוי של פרט היא למשל התגובה של צמח על אכילת חלקים ממנו. הצמח מפצה על הנזק שנגרם לו בהחלפה מהירה של רקמות שנאכלו ברקמות חדשות, וקצב ההטמעה כמעט שאינו יורד. הפיצוי נגרם בשל כמה סיבות:

  • סיבה אחת היא שישנם בצמח חלקים בעלי כושר הטמעה, אבל אין ביכולתם לבצעה משום שהאור איננו מגיע אליהם. חלקים אלה מהווים עול על הצמח, ועצם אכילתם או אכילת חלקים סמוכים אליהם שהיעדרם מאפשר חדירת אור, תורמת באופן חיובי למאזן האנרגיה של הצמח.
  • סיבה אחרת היא המצאות חומרי תשמורת בצמח. אלה משתחררים ומזינים את הצמח עד אשר ביכולתו ללבלב מחדש ולהצמיח רקמות. מובן שככל שיעשה שימוש בחומרי תשמורת אלה, מאגרם ידולדל והצמח לא יוכל עוד לנצלם.
  • סיבה נוספת היא שאם מערכת השורשים אינה נפגעת, הרי אלה מעבירים לנצר מינרלים ומים בכמות דומה אולם לפחות יחידות נפח בצמח ועל כן התזונה בצמח משתפרת באופן כללי.
ערך זה הוא קצרמר בנושא איכות הסביבה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.