תיאודור סטפנידאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאודור סטפנידאס
Θεόδωρος Στεφανίδη
לידה 21 בינואר 1896
מומבאי, הראג' הבריטי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 באפריל 1983 (בגיל 87)
קילברן, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יוון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיאודורוס סטפנידאסיוונית: Θεόδωρος Στεφανίδης, באנגלית: Theodore Stephanides;‏ 21 בינואר 189613 באפריל 1983) היה משורר, סופר, רופא וחוקר טבע יווני.

הוא זכור בעיקר כחברו וכמנטור של חוקר הטבע המפורסם ג'רלד דארל (סטפנידאס מוזכר רבות בספריו "משפחתי וחיות אחרות", "חיות, ציפורים וקרובים" ו"גן האלים"), וכן של אחיו של ג'רלד, לורנס דארל (שהתייחס לסטפנידאס בספרו Prospero's Cell) ושל הנרי מילר (שסטפנידאס הוזכר בספרו "הענק ממארוסי").

סטפנידאס היה איש אשכולות, והוערך כחוקר וכרופא. הוא זכה לשבחים אף כמשורר הן בשפה היוונית והן בשפה האנגלית, ותרגם גוף ניכר של שירה יוונית לאנגלית. בפרט, הוא תרגם גוף נכבד משירתו של קוֹסְטִיס פּאלאמאס (Kostis Palamas) ואת הרומן המולחן "Erotokritos".

הוא היה גם ביולוג נודע, וכמדען קרויים על שמו שלושה מינים (Cytherois stephanidesi, Thermocyclops stephanidesi, Schizopera stephanidesi, אורגניזמים מימיים מיקרוסקופיים שסטפנידאס גילה בשנת 1938). הוא אף כתב חיבור ביולוגי מקיף על חיי המים המתוקים בקורפו, שעודו מצוטט בשנות האלפיים. החיבור האוטוביוגרפי שלו על הקרב על כרתים, "Climax in Crete", וחיבורו העובדתי על קורפו ועל האיים היוניים, "Island Trails", היו אף הם ידועים בעבר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטפנידאס נולד בהודו להורים יוונים, שמוצאם בתסליה (Thessaly). הוא גדל בבומביי, ובגיל 11, לאחר פרישתו של אביו, המשפחה עברה לגור בקורפו, אז למד סטפנידאס יוונית.

הוא שימש כתותחן בצבא היווני במלחמת העולם הראשונה, ושירת בחזית היוונית המקדונית. הוא שירת בצבא שוב במלחמת יוון-טורקיה, 1919–1922, נגד טורקיה. לאחר מכן הוא פרסם שני תרגומי שירה בשנים 1925 ו-1926, אבל בחר בנתיב קריירה אחר, וב-1929 נסע לפריס ללמוד שם רפואה.

סטפנידאס חזר לקורפו בשנת 1930 ושם ייסד את יחידת הרנטגן הראשונה בקורפו. זמן קצר לאחר זאת, הוא נישא למארי אלכסנדר (Mary Alexander), נכדתו של קונסול בריטי לשעבר, במוצאה אנגליה ויווניה.

הוא החל את עבודת השדה שלו בקורפו בשנת 1933, בהתבסס על צווי רשויות הבריאות באי, לצורך הכנת דו"ח על האזורים העיקריים שבהם יידרשו אמצעים של אנטי-מלריה. באותו זמן בערך (1936), הוא התוודע למשפחת דארל, ובתוכם ג'רלד ולורנס, שיישארו חבריו לאורך חייו. סטפנידאס ישלח לאחר מכן תרופות ללורנס דארל לשגרירות הבריטית בקפריסין (כפי שהוזכר בהתכתבות בספרו של לורנס דארל, (1969)‏ "Spirit of Place: Letters and Essays on Travel"). הוא אף ישמש כמַגִּיהַּ קפדן לספריהם של ג'רלד דארל, "משפחתי וחיות אחרות", ולורנס דארל, "The Greek Islands".

במהלך השנים 1938 - 1939, עבד סטפנידאס בסלוניקי ביחידה של אנטי-מלריה שיוסדה על ידי "קרן רוקפלר", ולפרקים שב לקורפו. ביוני 1940, הוא עזב את קפריסין והצטרף לחיל הרפואה הבריטי.

ספנידאס שירת שם כרופא ביוון, כרתים, סיציליה ובסהרה בתקופה שבין 1939 ל-1945. חיבורו על הקרב על כרתים, "Climax in Crete", הוא ביקורתי. הוריו וחברים רבים מתו בקורפו כתוצאה מההפגזות של הגרמנים. אשתו של סטפנידאס, מארי, ובתם אלקסיה, שהתגוררו בלונדון, עברו לגור עם משפחת דארל בבורנמות' במהלך הבליץ בלונדון ב-1940 - 1941.

סטפנידאס שב למשפחתו בלונדון לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. הוא עבד כעוזר לרדיולוג בבית החולים St. Thomas בלמבת' (Lambeth) במהלך 1945 - 1961. ספרו הידוע, "Climax in Crete", פורסם בשנת 1946. במהלך התקופה הזו הוא פרסם גם שתי עבודות מדעיות נודעות: "המיקרוסקופ והעקרונות המעשיים של תצפית" (The Microscope and the Practical Principles of Observation; 1947) – מדריך לתפעול ושימוש במיקרוסקופ, ולאחריו את "סקירת הביולוגיה של המים המתוקים של קורפו ואזורים מסוימים נוספים ביוון" (A Survey of the Freshwater Biology of Corfu and of Certain Other Regions of Greece; 1948).

סטפנידאס זכה להערכה רבה ואף למעמד כמשורר לאחר פרסום אוספי השירה שכתב – "The Golden Face" ‏(1965) ו-"The Cities of the Mind" ‏(1969).

הוא אף פרסם אוסף אישי של שירים, "Worlds in a Crucible", שיצא בשנת 1973. כמו כן הוא פרסם גוף ניכר של שירה מתורגמת שהתבסס על שירתו של המשורר היווני המפורסם קוסטיס פאלאמאס, שהסתיים בפרסום של "Kostis Palamas: A Portrait and an Appreciation including Iambs and Anapaests and Ascraeus" בשנת 1985, לאחר מותו של סטפנידאס. תרגומו הנוסף שזכה לשבחים מרובים הוא תרגום לשירה היוונית "Erotocritos" ‏(1984), שפורסם אף הוא לאחר מותו. ספר נוסף שלו, "Island Trails", חיבור עובדתי על קורפו והאיים היוניים, הוא ספר ידוע אך נדיר.

בפברואר 1983 הופיע סטפנידאס בתוכנית הטלוויזיה הבריטית "This is Your Life", כמחווה לג'ראלד דארל.

סטפנידאס נפטר ב-13 באפריל 1983. עוד בחייו הקדיש לו לורנס דארל את ספרו "The Greek Islands" ‏(1978), וג'ראלד דארל הקדיש לו את ספריו "חיות, ציפורים וקרובים" (1969) ו"חובב הטבע" (1982, יחד עם לי דארל).

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Poems, (original work by Kostis Palamas in Greek, translation to English, co-author Georgios Konstantinou Katsimpales) (Hazell, Watson and Viney, 1925)
  • Modern Greek Poems, (selection and translation from Greek to English, co-author Georgios Konstantinou Katsimpales) (1926)
  • Climax in Crete, (an account of the Battle of Crete) (Faber and Faber, 1946)
  • The Microscope and the Practical Principles of Observation, (Faber and Faber, 1947)
  • A Survey of the Freshwater Biology of Corfu and of Certain Other Regions of Greece, Practika of the Hellenic Hydrobiological Institute, 2(2): 11 - 263, (1948)
  • The influence of the antimosquito fish, Gambusia affinis, on the natural fauna of a Corfu lakelet (technical article), Practica of the Hellenic Hydrobiological Institute, 9: 3-6, (1964)
  • The Golden Face, (poetry) (Fortune Press, London, 1965)
  • Cities of the Mind, (poetry) (Fortune Press, London, 1969)
  • Three Poems, (original work by Kostis Palamas in Greek, translation to English, co-author Georgios Konstantinou Katsimpales) (self-published, 1969)
  • Worlds in a Crucible, (poetry) (Mitre Press, 1973)
  • Island Trails, (factual account of Corfu and other Ionian Islands) (MacDonald, 1973)
  • The Twelve Words of the Gipsy, (original work by Kostis Palamas in Greek, translation to English, co-author Georgios Konstantinou Katsimpales) (Oasis Books, London, 1974)
  • A Hundred Voices, (original work by Kostis Palamas in Greek, translation to English, co-author Georgios Konstantinou Katsimpales) (self-published, 1976)
  • Karaghiozis and the enchanted tree: A modern Greek shadow-play comedy, (Greek Gazette, 1979)
  • The King's Flute, (original work by Kostis Palamas in Greek, translation to English, co-author Georgios Konstantinou Katsimpales) (The Kostis Palamas Institute, 1982)
  • Erotocritos, (original work by Vitsentzos Kornaros, translated from Greek to English) (Papazissis, 1984)
  • Kostis Palamas: A Portrait and an Appreciation including Iambs and Anapaests and Ascraeus, (partly original work by Kostis Palamas in Greek, translation to English, co-authors Theophanis G. Stavrou, Constantine A. Trypanis, Georgios Konstantinou Katsimpales) (Nostos Books, 1985)
  • Autumn Gleanings: Corfu Memoirs and Poems (The Durrell School of Corfu, 2011) (written in the 1970s or so)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תיאודור סטפנידאס בוויקישיתוף