תקיפת מתקני הדלק בצפון סוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תקיפת מתקני דלק בצפון סוריה
F-4 פנטום של חיל האוויר הישראלי
F-4 פנטום של חיל האוויר הישראלי
מלחמה: מלחמת יום הכיפורים
תאריך הסכסוך 23 באוקטובר 1973
מקום חן עייש וחומס, סוריה
תוצאה ניצחון לחיל האוויר הישראלי
הצדדים הלוחמים

ישראלישראל ישראל

סוריהסוריה סוריה

מפקדים

לא ידוע

כוחות

10 מטוסי F-4 פנטום
8 מטוסי שחק

16 מטוסי מיג 21

אבדות

אין

פגיעה קשה במתקני הדלק, 9 מטוסי מיג 21

תקיפת מתקני הדלק בצפון סוריה הייתה תקיפה אווירית של מאגרי דלק בחן עייש ובית זיקוק בחומס שבצפון סוריה ב-23 באוקטובר 1973 יומה ה-18 של מלחמת יום הכיפורים. בתקיפה נפגעו קשה מאגרי הדלק בצפון סוריה ומתקני הזיקוק. הייתה זו התקיפה האווירית הישראלית האחרונה כנגד מטרות כלכליות בַּמלחמה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מהיום השלישי למלחמה תקף צה"ל מתקנים אסטרטגיים בעלי השפעה על המשק הסורי בעומק סוריה וזאת במטרה להוציאה ממעגל הלחימה ולהביא לריתוק כוחות הגנה בעורף על חשבון חזית רמת הגולן שבה התנהלו קרבות קרקעיים קשים. תקיפות אלה נעשו בעיקר באמצעות חיל האוויר, חיל הים ויחידות חי"ר מיוחדות. חלק גדול מיעדי התקיפה היו מתקני אנרגיה שהבולטים בהם: השמדת תחנות הכוח הגדולות "קאנטינה" ו"אוקלהומה" ב-10 באוקטובר ותקיפת מסוף הדלק בבניאס ב-11 באוקטובר. לאחר שהפסקת האש הראשונה מ-22 באוקטובר הופרה, הוחלט להפציץ את מתקני הדלק בצפון סוריה ולהמשיך את הלחץ על הסורים ובכך להביא לירידה בנכונותם להמשיך בלחימה.

התקיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ההפצצה של מתקני הדלק ביצעה שישיית מטוסי פנטום מטייסת האחת בהובלת איתן בן-אליהו ויצחק אמיתי (שאף תכנן את התקיפה). את השישייה התוקפת אבטחה רביעיית פאנטומים נוספת מאותה הטייסת שהיו חמושים למשימת ירוט ותפקידם היה לנהל קרבות אוויר עם מטוסי ירוט סוריים שעלולים להישלח לאזור, להעסיק אותם ובכך לאפשר הפצצה בלתי מוסחת. בנוסף 2 רביעיות שחקים מטייסות 101 ו-117 המריאו גם הן לפטרול התקפי בגזרה.

10 המטוסים הישראלים המריאו מבסיס חצור, טסו מעל הים, חצו את קו החוף של לבנון מעל הרי הלבנון וחדרו משם למרחב האווירי הסורי. שישיית המטוסים המפציצים טסו בגובה נמוך ובדממת אלחוט, רביעיית היירוט טסה באותו המסלול, בדיוק מעליהם בגובה 20,000 רגל במטרה להראות באופן ברור במערכות המכ"ם הסוריות ולהסתיר מפני המכ"ם את השישייה התוקפת מפני גילוי.

עם התקרבות המטוסים הישראלים ליעד הזניקו הסורים כנגדם שתי רביעיות מיג 21 שעלו לגובה של כ-25 אלף רגל. שישיית הפנטומים נכנסה ליעפי הפצצה כמתוכנן והטילה פצצות על חוות המכלים ועל מתקני הזיקוק ובאותו הזמן החל קרב אוויר מעליהם עם מטוסי החיפוי. התקיפה של מטוסי ההפצצה נמשכה באין מפריע, הפגיעות היו מדויקות והמתקנים הובערו.

קרב האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

את רביעיית החיפוי הובילו רון חולדאי והנווט יורם רומם. עם הגיעה לאזור היעד החל קרב אוויר בין רביעיית הפאנטומים המחפים לבין שמונת המיגים. הפנטום השלישי ברביעייה שהוטס על ידי דן חלוץ ונווטו יהואר גל שיגר טיל אוויר אוויר שפגע במיג הראשון שטייסו צנח. לאחר מכן הפיל חלוץ מיג נוסף (שהיה בן הזוג של אותו המיג). לאחר מכן הפיל הפנטום הרביעי ברביעייה שהוטס על ידי יגאל סתוי ונווטו איתן שמואלי מטוס מיג נוסף. המטוס הראשון ברביעייה, שהוטס על ידי רון חולדאי ונווטו יורם רומם, ביצע תמרוני קרב ממושכים עם אחד המיגים שבמהלכו ירדו לגובה נמוך עד שבאחת הפניות פגעה כנף המיג בקרקע והוא התרסק. לאחר ההפלה הרביעית, סיימו המפציצים את התקיפה והבקר הורה לכל הטייסים לנתק מגע ולשוב לבסיס[1].

לעבר הקרב הופנו עוד 2 רביעיות של מטוסי מיג 21 מדמייר (אנ') וסייקל. הרביעייה מדמייר הגיעה ראשונה ונכנסה לקרב עם רביעיית השחקים מ-טייסת 101. 2 מיגים הופלו על ידי 101. עם הצטרפות הרביעייה מסייקל הופל עוד אחד מהם. בהמשך הקרב הצטרפו 2 רביעיות מיג 21 נוספות מקוסייר שיורטו על ידי השחקים מטייסת 117. בקרב זה מיג אחד הופל על ידי 117, ומיג נוסף הופל בהפלה עצמית.

תוצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפגיעות של השישייה המפציצה היו מדויקות ומתקני הדלק הסוריים נפגעו קשה והובערו.
  • רביעיית הפאנטומים המחפה שטסה בגובה "הפגנתי" איפשרה לשישייה המפציצה לפעול ללא הפרעה.
  • בקרבות האוויר שהתנהלו מעל לשישייה המפציצה הפילו הפאנטומים ארבעה מטוסי מיג 21 ללא אבדות לחיל האוויר.
  • 5 מטוסי מיג-21 נוספים הופלו על ידי שחקים מטייסות 101 ו-117.
  • הפגיעות המתמשכות במתקני האנרגיה בסוריה הביאו לפגיעה כלכלית קשה ולירידה של כ-75% מיכולת יצור החשמל הסורי למשך כארבעה חודשים לאחר המלחמה ולפגיעה כלכלית ממשית.
  • זמן קצר לאחר מבצע זה הודיעו הסורים על נכונותם להפסקת אש.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצחק שטייגמן, מוכרחים להמשיך לנגן - חיל האוויר הישראלי במלחמת יום הכיפורים, מודן הוצאה לאור, 2023, הפרק "23 באוקטובר - תקיפת מכלי דלק בחאן אל-עייש והפלת תשעה מטוסי מיג 21", עמ' 332–333.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יורם רומם, "אני לוקח", כנרת זמורה-ביתן דביר, 2021, עמוד 119, "באותו הרגע עולות מן הקרקע כמה פטריות עשן עם אש חזקה בתחתיתן. שכחנו לגמרי ששישיית התקיפה עושה את עבודתה בשקט מוחלט בעודנו צועקים על מיגים והפלות. מכלי הנפט הסוריים עולים בלהבות, הנראות בכל רחבי המזרח התיכון"