לדלג לתוכן

תקציר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פתשגן)

תקציר הוא טקסט קצר, בדרך כלל בכתב אך יתכן גם בעל פה, שמטרתו להציג באופן מרוכז תוכנו של גוף מידע מסויים, כך שהמשתמש יוכל לקבל מושג ראשוני לגבי העניין, כך שיוכל להחליט האם להעמיק בנושא ובאילו ממרכיביו.

תקצירים בתחומים שונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים מדעיים מכל סוג המתפרסמים בכתבי עת מדעיים, חייבים לכלול תקציר, הנקרא באנגלית abstract. בעבר נכתב התקציר זה בעיקר בידי מומחי תיקצור, אך כיום נדרשים כותבי המאמרים עצמם להוסיף למאמרים שלהם תקצירים שנכתבו על ידיהם, הכוללים גם מילות מפתח המאפשרות למתעניין ניווט יעיל יותר.

בהלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהלכה, כמו במערכות חוקים אחרות קיימים תקצירים. כך למשל, קיצור שולחן ערוך וקיצור שולחן ערוך מקור חיים משמשים כקיצור ההלכות בשולחן ערוך. חסרונם של ספרי קיצורים הוא בכך שהם משמיטים את טעמי ההלכה ולא ניתן ללמוד מהם על הדין במקרים שאינם מופיעים.

תקציר בתרבות ואומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרסומי סרטים, מחזות, תוכניות טלוויזיה, ספרים, ביצירות נוספות ובביקורות עליהם - ניתן תקציר עלילה על מנת להסביר במה מדובר ולעורר עניין. בביקורות, לעיתים מצורף לתקציר של הביקורת גם ציון המשקף את דעתו של המבקר על איכות היצירה.

באינטרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתרים מבוססי תוכן משתמש (כגון ויקיפדיה) ניתנת אפשרות ליצור "תקציר" של העריכה (לעיתים התקציר הוא אוטומטי), התקציר מגלה אלו פעולות נעשו או סיכום של התוכן.

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.