אאורפטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאאורפטור
שחזור
רפליקה של השלד
תקופה
טריאס עליון, 231.4 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
קבוצה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
סוג: אאורפטור
שם מדעי
Eoraptor
סרנו, 1993
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
השוואת גודלו של אאורפטור לאדם
יציקה בדמות גולגולת אאורפטור

אֵאוֹרַפְּטוֹר (שם מדעי: Eoraptor) הוא סוג של דינוזאור, כנראה אחד הדינוזאורים הקדומים ביותר. אאורפטור היה דינוזאור בעל אגן דמוי לטאה שהילך על שתי רגליים. ידיו הקדמיות שימשו לתפיסת מזון והעניקו לו את שמו: "רפטור" – גנב, על שם ידיו, ו"אאו" – שחר, כלומר, "רפטור מוקדם". הוא חי בתור הטריאס, כ-231.4 מיליון שנה לפני זמננו, במערב גונדוונה באזור שהיום הוא צפון-מערב ארגנטינה. על מיונו הטקסונומי המדויק יש מחלוקת רבה: יש המחשיבים אותו לתרופוד קדום ואילו יש כאלה החושבים שהוא קרוב יותר לדמויי זאורופודים.[דרוש מקור] אפשרות נוספת היא שהוא קדום כל כך ולא שייך לאף אחת מתת-הסדרות הללו. שיניו היו הטרודונטיות, ומכך מסיקים הפלאונטולוגים שהיה כנראה אוכל-כול.

הוא נתגלה ב-1993 על ידי הפלאונטולוגים פול סרנו, קתרין פורסטר, ריימונד רוג'רס ואלפרדו מונטה.[1] כיום ידועים מספר שלדים די שלמים שלו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאורפטור היה בעל גוף רזה, ואורכו היה בערך מטר אחד. משקלו היה כ-10 ק"ג. הוא הילך על שתי רגליו האחוריות, כאשר אצבעותיו ולא כף רגלו הן אלה שנגעו בקרקע, תכונה המאפיינת דינוזאורים. גפיו הקדמיות היו קצרות במחצית מגפיו האחריות והיוו ידיים ששימשו לתפיסת מזון. בכל יד היו 5 אצבעות, 3 מהן הסתיימו בטופר גדול. טפרים אלה על ידיו שימשו אותו לציד. אורך עצם הירך בהולוטייפ PVSJ 512 של אאורפטור הוא 152 מ"מ, ואורך השוקה הוא 157 מ"מ, דבר המעיד כי היה אצן מהיר. עצם הכסל נתמכת על ידי שלוש חוליות, בניגוד להררזאורוס, דינוזאור קדום נוסף אך גדול יותר, בו עצם הכסל נתמכה רק על ידי שתי חוליות.[2]

כאמור, הפלאונטולוגים מעריכים שאאורפטור היה אוכל-כול. הוא היה אצן מהיר, וכאשר תפס טרף בידיו הזריזות הוא השתמש בטפריו לקרוע אותו לגזרים. בניגוד לדינוזאורים טורפים מאוחרים יותר, הוא היה חסר מפרק החלקה בלסת התחתונה שלו, שתפקידה היה להחזיק טרף גדול. שיניו היו מגוונות (הטרודנטיות): רק חלק משיניו, בעיקר בלסת העליונה, היו מעוקלות ומשוננות, והיו לו שיניים דמויות כפית בלסת התחתונה, שאפיינו דמויי זאורופודים.[1] לאאורפטור היו ארבע שיניים בלסת הקדמית העליונה (premaxilla) ו-18 שיניים בלסת (maxilla).

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה הופיע בסדרות הדינוזאורים!, פלאווורלד, מהפכת הדינוזאורים ובמשחק המחשב פארק היורה 3: בניית פארק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אאורפטור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Sereno, P.C., Forster, C.A., Rogers, R.R., and Moneta, A.M. (1993). Primitive dinosaur skeleton form Argentina and the early evolution of the Dinosauria. Nature 361, 64-66.
  2. ^ Langer, Max C. (2004). "Basal Saurischia". In Weishampel, David B.; Dodson, Peter; and Osmólska, Halszka (eds.). The Dinosauria (2nd ed.). Berkeley: University of California Press. pp. 25–46. ISBN 0-520-24209-2.