אבודים ביונקרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבודים ביונקרס
Lost in Yonkers
כרזת המחזה אבודים ביונקרס
כרזת המחזה אבודים ביונקרס
בימוי ג'ין סאקס
כתיבה ניל סיימון
מקום ההתרחשות יונקרס, ניו יורק, ארצות הברית
תקופת ההתרחשות שנות ה-40
מדינה ארצות הברית
סוגה דרמה קומית
הצגת בכורה

31 בדצמבר, 1990, במרכז סטיבנס, וינסטון סיילם, קרוליינה הצפונית

בברודוויי: 21 בפברואר, 1991, בתיאטרון ריצ'רד רדג'רס
שפה אנגלית
פרסים פרס פוליצר לדרמה, פרס טוני למחזה הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבודים ביונקרסאנגלית: Lost in Yonkers) הוא מחזה דרמטי-קומי מאת המחזאי היהודי-אמריקאי ניל סיימון. המחזה זכה בפרס פוליצר לדרמה ב-1991, עובד לסרט קולנוע והופק גם על-ידי תיאטראות בישראל.

עלילת המחזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות אשתו נקלע אדי לחובות ונאלץ לעבוד כסוכן מכירות נוסע. הוא שולח את שני בניו, ג'יי וארטי, לגור עם סבתם, איתה גם מתגוררת דודתם, בלה הסובלת מפיגור שכלי קל. האחים מתקשים להסתגל לתנאי המשמעת של סבתם, המנהלת חנות ממתקים, והם מנסים להשיג כסף בכדי לאפשר לאביהם לחזור לביתם. את בית סבתם פוקדים גם דודם לואי, המעורב בפשע, ודודתם גרט, המתקשה בדיבור.

הפקת המחזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה, שבוים על-ידי ג'ין סאקס, הוצג לראשונה בוינסטון-סיילם בקרוליינה הצפונית ב-31 בדצמבר 1990. בפברואר 1991 המחזה עבר לתיאטרון ריצ'רד רוג'רס בברודוויי. לאחר 11 הצגות הרצה המחזה הועלה 780 פעמים עד שירד בינואר 1993. מרסדס רוהל גילמה את בלה, קווין ספייסי גילם את אדי, איירין וורת' גילמה את הסבתא, מרק בלום גילם את אדי, דני ג'רארד גילם את ארטי, לורן קליין גילמה את גרט וג'יימי מארש גילם את ג'יי.[1]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה זכה בפרס פוליצר לדרמה.[2] בנוסף לכך זכה המחזה גם בפרס טוני וגם בפרס Drama Desk בארבע קטגוריות: פרס המחזה הטוב ביותר, פרס השחקנית הראשית עבור מרסדס רוהל, פרס שחקנית המשנה עבור איירין וורת' ופרס שחקן המשנה עבור קווין ספייסי. בנוסף לכך היה המחזה מועמד לפרס Drama Desk עבור עיצוב התלבושות וג'ין סאקס היה מועמד לפרס טוני עבור בימוי.[3][4]

עיבוד לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט קולנוע המבוסס על המחזה, שבוים על-ידי מרת'ה קולידג', יצא לאקרנים במאי 1993. מרסדס רוהל ואיירין וורת' המשיכו לגלם את בלה ואת הסבתא. ריצ'רד דרייפוס ודייוויד סטראתיירן גם כן משחקים בסרט.

הפקת המחזה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]