אבולוציוניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אבולוציוניזם הוא מונח המשמש (לעיתים קרובות ככינוי גנאי) לציון תמיכה בתאוריה המדעית של האבולוציה. משמעותו השתנתה ככל שחקר האבולוציה התקדם. במאה ה-19 שימש המונח לתיאור ההשערה המוטעית לפיה אורגניזמים שיפרו את עצמם בכוונה באמצעות שינוי תורשתי מתקדם (אורתוגנזה).[1][2] האמונה בטלאולוגיה הובילה לתאוריות שגויות בתחומי אבולוציה חברתית ותרבותית.[1] בשנות ה-70 של המאה ה-20 נעשה שימוש במונח נאו-אבולוציוניזם כדי לתאר את הרעיון ש"בני אדם שואפים לשמר את סגנון החיים הקיים אלא אם נכפה עליהם שינוי על ידי גורמים שאינם בשליטתם".[3]

המונח משמש לרוב בריאתנים לתאר תמיכה או דבקות בתאוריה מדעית של האבולוציה, שכיום היא קונצנזוס מדעי, כאשר נטען כי היא שוות ערך לדת חילונית.[4] המונח משמש לעיתים נדירות בקהילה המדעית, שכן העמדה המדעית לגבי האבולוציה מקובלת על הרוב המכריע של המדענים.[5] ביולוגיה אבולוציונית היא ברירת המחדל המדעית, ולכן ההנחה היא שמדענים או ביולוגים תומכים באבולוציוניזם אלא אם צוין אחרת במפורש.[6] במחלוקת הבריאה-אבולוציה, בריאתנים מכנים לעיתים קרובות את אלה שמקבלים את תקפותה של הסינתזה האבולוציונית המודרנית "אבולוציונים" ואת התיאוריה עצמה "אבולוציוניזם".

שימוש טלאולוגי במונח במאה ה-19[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני השימוש במונח "אבולוציה" (התפתחות) לתיאור אבולוציה ביולוגית, המונח שימש כדי להתייחס לכל רצף מסודר של אירועים שהתוצאה שלהם נובעת איכשהו מתחילתם.[7] בחמש המהדורות הראשונות של הספר "מוצא המינים" השתמש צ'ארלס דרווין במילה "התפתח" (evolved) והמילה "אבולוציה" (evolution) נוספה רק במהדורה השישית בשנת 1872.[8] לפני כן, בשנת 1862 הרברט ספנסר פיתח תיאוריה לפיה אורגניזמים שואפים להתפתח עקב "כוח מניע" פנימי (אורתוגנזה).[7]

אדוארד ב' טיילור ולואיס ה' מורגן הנחילו את השימוש במונח "אבולוציה" באנתרופולוגיה, למרות שהם נטו להגדרה הקדם-ספנסריאנית הישנה יותר שעזרה לגבש את המושג של אבולוציה חד קווית (חברתית) אשר שימשה במהלך החלק המאוחר של מה שטריגר מכנה תקופת הסינתזה האנטיקוואריאנית-אימפריאלית (c1770-c1900).[9] רק מאוחר יותר המונח אבולוציוניזם החל לשמש בתאוריה שכיום נשללה, לפיה האבולוציה מכילה מרכיב מכוון ולא בחירה של מוטציות על ידי מנגנון ברירה טבעית שגורר את הישרדות הכשירים ביותר.

שימוש מודרני על ידי בריאתנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "אבולוציה" נמצא בשימוש נרחב אך המונח "אבולוציוניזם" אינו משמש בקהילה המדעית כדי להתייחס לביולוגיה אבולוציונית מכיוון שהוא מיותר ואנכרוניסטי.[6]

המונח נמצא בשימוש על ידי בריאתנים בדיון על מחלוקת הבריאה-אבולוציה.[6] לדוגמה, "המכון לחקר הבריאה", משתמש בדרך כלל במילים "אבולוציוניזם" ו"אבולוציוניסט" כדי לתאר את הקונצנזוס של הזרם המרכזי במדע ושל המדענים המשתייכים אליו. הדבר מבוצע כדי לכלול את תפיסת האבולוציה בקטגוריה של 'דתות' יחד עם אתאיזם, פשיזם, הומניזם ואוקולטיזם, ובכך לרמוז שהנושא הוא עניין של אמונה דתית.[10] קרן BioLogos, ארגון שמקדם את רעיון האבולוציה התיאיסטית, משתמש במונח "אבולוציוניזם" כדי לתאר את "השקפת העולם האתאיסטית שמקדמת את קבלת האבולוציה הביולוגית בשיח הציבורי". היא רואה בכך תת-קבוצה של מדענות.[11] [דרוש מקור לא ראשוני]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קרניירו, רוברט, "אבולוציוניזם באנתרופולוגיה תרבותית: היסטוריה ביקורתית", מסת"ב 0-8133-3766-6 (על היישום של רעיון זה לחקר האבולוציה החברתית)
  • סקירה של "מסכת ברידג'ווטר, ויליאם בקלנד", "הטיימס" יום שלישי, 15 בנובמבר 1836; עמוד 3; גיליון 16261; קול א' ("מחסל את תורת האבולוציה הספונטנית והמתקדמת של החיים, ותולדתה המרושעת, יד המקרה")
  • סקירה של "The Expression of the Emotions in Man and Animals" של צ'ארלס דרווין, "הטיימס", 13 בדצמבר 1872; עמוד 4; גיליון 27559; קול א' ("ה'אבולוציוניזם' היסודי שלו [של דארווין] נוטה לחסל..." )
  • רוס, מייקל. 2003. "האם אבולוציה היא דת חילונית?" Science 299:1523-1524 (המסקנה היא שביולוגיה אבולוציונית אינה דת בשום מובן, אך כמה ביולוגים אבולוציוניים, כגון אדוארד א' וילסון, כאזרחים המבקשים שהציבור יתמודד עם המציאות, הצהירו הצהרות כמו "אבולוציה היא מיתוס שמוכן כעת להשתלט על הנצרות").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבולוציוניזם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Allen, R. T.; Allen, Robert W. (1994). Chambers encyclopedic English dictionary. Edinburgh: Chambers. p. 438. ISBN 978-0-550-11000-8. a widely held 19c belief that organisms were intrinsically bound to improve themselves, that changes were progressive, and that acquired characters could be transmitted genetically. The belief was also extended to cultures and societies, and to living organisms.
  2. ^ Carneiro, Robert, L. (2003). Evolutionism in cultural anthropology : a critical history. Cambridge, MA: Westview Press. pp. 2–3. ISBN 978-0-8133-3766-1.
  3. ^ Trigger, Bruce (1986) A History of Archeological Thought Cambridge University Press pg 290
  4. ^ Ruse, Michael (במרץ 2003). "Perceptions in science: Is Evolution a Secular Religion? -- Ruse". Science: 299 (5612): 1523. נבדק ב-2008-12-05. A major complaint of the Creationists, those who are committed to a Genesis-based story of origins, is that evolution--and Darwinism in particular--is more than just a scientific theory. They object that too often evolution operates as a kind of secular religion, pushing norms and proposals for proper (or, in their opinion, improper) action. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ "Nearly all scientists (97%) say humans and other living things have evolved over time", Public Praises Science; Scientists Fault Public, Media (אורכב 08.11.2009 בארכיון Wayback Machine), Pew Research Center, 9 July 2009
  6. ^ 1 2 3 Gough, J. B. (1983). "The Supposed Dichotomy between Creationism and Evolution". National Center for Science Education. נבדק ב-2009-09-24. "...to say a person is a scientist encompasses the fact that he or she is an evolutionist."
  7. ^ 1 2 Carneiro, Robert L.(Léonard) (2003) Evolutionism in cultural anthropology: a critical history Westview Press pg 1-3
  8. ^ Darwin, Charles (1986). Burrow, JW (ed.). The Origin of Species (reprint of 1st ed.). Harmondsworth, Middlesex, England: Penguin Classics. p. 460. ISBN 978-0-14-043205-3. ...from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved (italics not in original)
  9. ^ Trigger, Bruce (1986) A History of Archaeological Thought Cambridge University Press pg 102
  10. ^ Linke, Steven (28 באוגוסט 1992). "A Visit to the ICR Museum". TalkOrigins Archive. נבדק ב-2008-12-05. In fact, true science supports the Biblical worldview... However, science does not support false religions (e.g. atheism, evolutionism, pantheism, humanism, etc.) {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "How is BioLogos different from Evolutionism, Intelligent Design, and Creationism". The BioLogos Foundation. נבדק ב-2012-01-19. While BioLogos accepts evolution, it emphatically rejects evolutionism, the atheistic worldview that so often accompanies the acceptance of biological evolution in public discourse. Proponents of evolutionism believe every aspect of life will one day be explained with evolutionary theory. In this way it is a subset of scientism, the broader view that the only real truth is that which can be discovered by science. These positions are commonly held by materialists (also called philosophical naturalists) who deny the existence of the supernatural.