איבידית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אבידיתיים)
קריאת טבלת מיוןאיבידית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
משפחה: אבידתיים
סוג: Ibidorhyncha
מין: איבידית
שם מדעי
Ibidorhyncha struthersii
ויגורס, 1832
תחום תפוצה

תפוצת האיבדית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איבידית (שם מדעי: Ibidorhyncha struthersii) הוא מין של עוף מסדרת החופמאים. זהו המין היחיד בסוג Ibidorhyncha ובמשפחת האבידיתיים (שם מדעי: Ibidorhynchidae). תפוצת האיבידית בדרום אסיה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצת האיבידית בהרי ההימלאיה שבמרכז ומזרח אסיה, בדרום הרמה הטיבטית וכן בתת-היבשת הודו. על אף השטח הנרחב בו היא מצויה כביכול, מספריה קטנים והיא מרוכזת בנהרות רדודים, מסולעים ובעלי זרימה מעטה בלבד.

מראה הייחודי לעופות מים אינו מותיר מקום לבלבול: צבע נוצות הבוגר אפור ובטנו לבנה, הרגליים אדומות, המקור גדול דק ומעוקל כלפי מטה, הפנים והחזה שחורים. לצעירים נוצות אפורות גם בחזה ובפנים ומקורם קטן יותר. נוצותיו של האיבידית, אחידות בצבען במהלך כל השנה. הנוצות המתחדשות עם בעלי קצוות לבנים, הבולטים על רקע הפנים הכהות, אך הן מתבלות עם תחילת עונת הרבייה.

על אף השוני בינה לשאר משפחות החופמאים, היא חולקת מספר מאפיינים איתם. חוקרי עופות רבים, הניחו כי המין הוא חוליה מקשרת בין משפחת השלצדפיים, המזכיר אותם במראה האפרוחים ובהתנהגות הטריטוריאלית, לבין משפחת הסיפניים - איתם המין מזכיר בצורת הבוגרים. חוקרים אשר אינם רואים את המין כיחיד במשפחתו, ממינים אותו באחת המשפחות, על פי רוב בתוך השלצדפיים.

האיבידית היא אחת מהעופות ה"מבוקשים" ביותר על ידי צפרים ברחבי העולם. בעונת הרבייה (מרץ-יוני) היא נמצאת בגבהים 4400-1700 מטרים, רחוק ממשכנו של האדם. האיבידית מטילה 4 ביצים בקן קטן אותו היא בונה על הקרקע. בחורף (נובמבר-פברואר) נשארת באותו אזור גאוגרפי, אך בגבהים של 300-2000 מטרים ונמצאת בעיקר בצפון יבשת הודו, שם ניתן לראותה ביתר קלות. עיקר תזונתה של האיבידית היא חסרי חוליות השוכנים במים ודגים מזדמנים. את טרפה היא מוצאת בעזרת המקור הנובר בקרקעית הנהר והופך את האבנים. בניגוד לחופמאים אחרים באזור, שיטת התזונה של האיבידית אינה מותאמת לנהרות בעלי זרימה חזקה או בוציים יתר על המידה.

בררנות זו בבחירת שטחי המחיה, היא הסיבה לנדירותה של האיבידית. בנפאל, למשל, זיהום מי הנהרות וניצולן למטרות חקלאות, תעשייה ותחבורה, גרמו לירידה ניכרת בתפוצתה והיא כעת בסכנת הכחדה במדינה זו. עם זאת באופן כללי המין אינו מצוי בסכנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איבידית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איבידית באתר הרשימה האדומה של IUCN