אבינגודה דיאגונל

'
Avinguda Diagonal
מידע כללי
על שם אלכסון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 11 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה
תקופת הבנייה ?–1860
מיקום
עיר ברצלונה, ברצלונה/גרסיה, סאריה-סאנט ג'רבאזי, אישמפלה, סאנט מארטי, לס קורטס (מחוז) עריכת הנתון בוויקינתונים
רחובות מסתעפים Plaça del Cinc d'Oros, Carrer de Girona, Carrer de Roger de Llúria, Barcelona, Carrer de Londres, B-23, Rambla de Prim, Avinguda de Josep Tarradellas, Barcelona, Carrer de València, רמבלה דה קטלוניה, Carrer de Mallorca, Carrer d'Entença, Barcelona, Carrer Tuset, Plaça de Francesc Macià, Barcelona, Muntaner street, Carrer d'Aribau, Carrer de Balmes, Carrer d'Aragó, Barcelona, Carrer del Consell de Cent, Plaça de Mossèn Jacint Verdaguer, Barcelona, Carretera de Sarrià, פלאסה דה לס גלוריס קטאלנס, Carrer de Padilla עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°23′47″N 2°09′29″E / 41.396389°N 2.158056°E / 41.396389; 2.158056
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בניין שנבנה בראשית המאה ה-20 באבינגודה דיאגונל

אבינגודה דיאגונלקטלאנית: Avinguda Diagonal; "השדרה האלכסונית"), היא שדרה מרכזית בברצלונה, החוצה את העיר לשניים. כיוונה אלכסוני ביחס לרשת הרחובות של העיר, ומכאן שמה. השדרה מהווה עורק תחבורה מרכזי של ברצלונה, וניתן לראות בה מלונות רבים ובנייני משרדים של חברות מרכזיות.

השדרה חוצה את ברצלונה לרוחבה, החל מרובע לס קורטס בצידה המערבי של העיר ועד לרובע סאנט מארטי במזרחה. רוחבה 50 מטרים, והיא נמשכת לאורך של כ-11 ק"מ.

האדריכל והמתכנן העירוני אילדפונס סרדה תכנן את אבינגודה דיאגונל ואת אבינגודה מרידיאנה כשתי שדרות רחבות ידיים שיחתכו את רשת הרחובות המסודרת שהוא תכנן עבור שכונת האישמפלה ויפגשו בכיכר גלוריאס קטלאנס, אותו סרדה חזה להיות מרכז העיר החדש.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשטרים השונים ששלטו בקטלוניה ובספרד לאורך המאה ה-20 ביקשו לשנות את שמות הרחובות בברצלונה, ושדרת דיאגונל לא הייתה יוצאת מן הכלל. לאורך השנים, היא נודעה בשמות הבאים:

גם כאשר שונה שם השדרה הרשמי, השם "דיאגונל" תמיד נשאר רווח בשימוש העממי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניותיו של אילדפונס סרדה להרחיב את ברצלונה ולשנות את המציאות האורבנית של העיר לא הצליחו לחלוטין, מאחר שרק חלקים מהם אושרו לבנייה. סלילתה של השדרה האלכסונית היא דווקא אחת מהתוכניות שכן יצאו לפועל, כאשר צו מלכותי של המלכה איזבלה השנייה והממשלה הספרדית בראשות לאופולדו אודונל אישר לו להתחיל בסלילת השדרה בשנת 1859. לפני כן, ביקשה מועצת העיר ברצלונה אישור מהרשויות להוציא לפועל פרויקט חלופי של האדריכל אנטוני רובירה אי טריאס, אך זה נדחה.

לאחר השלמת החלק המרכזי של השדרה, המקטע שבין כיכר פרנסס מאסיה לכיכר גלוריאס, הפכה דיאגונל במהירות לאחת השדרות הפופולריות בעיר ומקום מרכזי בו יכלו האריסטוקרטים והבורגנים של קטלוניה להראות בהם לראווה את כרכרותיהם. במהלך התערוכה העולמית של ברצלונה בשנת 1888, הוצגה השדרה לראווה כאחד הסמלים להתחדשותה וצמיחתה של ברצלונה.

פרנסס קמבו, מנהיג הליגה האזורית הקטלאנית (Lliga Regionalista), הציע בשנת 1919 לבנות בשדרה ארמון למלך אלפונסו השלושה עשר, לאחר שהארמון המלכותי הקודם שבעיר העתיקה נהרס בשריפה בשנת 1875.

בשנת 1992, כמה מתחמים בשדרה אירחו חלק מהתחרויות של אולימפיאדת ברצלונה.

השדרה הייתה מוקד בו התרחשו מספר פעולות טרור על ידי התנועה הבדלנית הבסקית, אט"א, בשנת 2000. ב-2 בנובמבר, מכונית תופת התפוצצה בשדרה ופצעה מאבטח ושוטר. כמה ימים לאחר מכן, ב-21 בנובמבר, נרצח ארנסט לוך בהתפוצצות מכונית תופת נוספת במרכז השדרה. ב-20 בדצמבר שוטר נרצח ביריות בשדרה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבינגודה דיאגונל בוויקישיתוף