אבינו מלכנו (משה גרשוני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבינו מלכנו
מידע כללי
צייר משה גרשוני
תאריך יצירה 1984 עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים הדפס רשת
ממדים בס"מ
רוחב 76 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 105 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מפעל מייצר סדנת ההדפס ירושלים
מספר יצירה DR.382 (מספר סדנה)
מיקום אוסף סדנת ההדפס ירושלים; מוזיאון ישראל; מוזיאון תל אביב לאמנות; מוזיאון חיפה לאמנות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"אבינו מלכנו" (1984) היא סדרה בת ארבעה הדפסים מאת האמן הישראלי משה גרשוני.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ההדפסים "אבינו מלכנו" מכילה ארבעה הדפסים (DR.379-DR.382) שנוצרו בסדנת ההדפס ירושלים בשנת 1984. הם נוצרו בטכניקה של הדפס רשת על ידי המדפיס גילי מייזלר. ארבעת ההדפסים מכילים דימוי משותף המופיע בגרסאות שונות או על גבי נייר שונה. אחד ההדפסים (DR.381), שהודפס במהדורה של 18 עותקים, מתאר שתי רקפות, המציירות באקספרסיביות ובשטיחות בצבע שחור על רקע של נייר בצבע קרם. ולצידן צייר האמן מגן דוד צהוב ומעליו מעין סמל מכונף, המזכיר סמלים צבאיים כגון נס הלגיונות הרומיים (Signum manipuli). אריק קילמניק טען כי גרשוני אמר לו שסמל זה מסמל "תחת".[1] שני סמלים אלו מוקפים בצבע אדום, המאזכר גם דימוי של להבה. בין הרקפות כתב האמן את הביטוי "אבינו מלכנו", ביטוי הפותח את "תפילת אבינו מלכנו".

ברוב ציורי ורישומי הרקפות של גרשוני מאותה עת הרקפות משרטטות בקו מגומגם או חלש.[2] כאן, לעומתן, הן מתוארות כצללית מלאה וברורה. איתמר לוי במאמרו (1986) אודות עבודות יצירות גרשוני, תיאר את סגנון הציור של הרקפות בהדפס זה כסמלי וכמאזכר יצירות אומנות ואמנות עממיות כגון רישומי דיו ישראליים ומגזרות נייר.[3]

ההדפס נוסף (DR.382), שהודפס במהדורה של 11 עותקים, מכיל את אותו דימוי, המודפס כאן כולו בשחור על רקע לבן. הדפס זה מדגיש יותר את מוטיב המוות, האופייני ליצירתו של גרשוני באותן שנים. בתוך הסמל המכונף מופיעה הכתובת - "ילד טוב ירושלים", שנמחקה בסדרות האחרות. סביב הדימוי הוסיף האמן מסגרת אדומה עבה ובה דימויים צמחיים בצבע שחור, כמעין זר (גרלנדה) של אבלות. בנוסף, על ההדפס מופיע טקסט באותיות אדומות, הלקוח משירו של חיים גורי "באב אל וואד", הקושר בין פרח הרקפת לבין מות חיילי צה"ל. שני ההדפסים הנוספים בסדרה הודפסו בצבע שחור. הראשון מביניהם (DR.379), הודפס במהדורה של 12 עותקים על נייר עיתון מקומט ואילו השני (DR.380) במהדורה של 8 עותקים על נייר עיתון רגיל.

העבודות הוצגו לראשונה בתערוכה "גרשוני בסדנת ההדפס ירושלים"[4] (1984) שהתקיימה בסדנה. ההדפס הראשון (DR.381) נמצא באוסף מוזיאון תל אביב לאמנות ואילו ההדפס השני (DR.382) נמצא באוספים שונים כגון אוסף מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל ומוזיאון חיפה לאמנות.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיחה עם אריק קילמניק, מרץ 2016
  2. ^ ראו: בריטברג-סמל, שרה, משה גרשוני*, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 2010, עמ' 233.
  3. ^ ראו: לוי, איתמר, "בדמי ובחלבי: על ציורי משה גרשוני 1986-1982", בתוך: צלמונה, יגאל (אוצר), משה גרשוני 1986-1980, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1986.
  4. ^ ראו: אברמסון, לארי (אוצר), גרשוני בסדנת ההדפס ירושלים, סדנת ההדפס ירושלים, ירושלים, 1984