אברם המונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברם המונד
Abram A. Hammond
אברם המונד
אברם המונד
לידה 21 במרץ 1814
ברטלבורו, ורמונט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 באוגוסט 1874 (בגיל 60)
דנוור, קולורדו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא אברם אדמס המונד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות קראון היל, אינדיאנפוליס, אינדיאנה, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הוויגית, המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אינדיאנה ה־12
4 באוקטובר 186014 בינואר 1861
(14 שבועות ו־5 ימים)
סגן מושל אינדיאנה ה־13
12 בינואר 18573 באוקטובר 1860
(3 שנים ו־37 שבועות)
תחת מושל אינדיאנה אשבל וילארד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברם אדמס המונדאנגלית: Abram Adams Hammond;‏ 21 במרץ 181427 באוגוסט 1874) היה פוליטיקאי אמריקאי מאינדיאנה, איש המפלגה הוויגית ולאחר מכן המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כסגן מושל אינדיאנה ה-13 בשנים 18571860 ולאחר מכן במשך כשלושה חודשים כמושל אינדיאנה ה-12.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברם המונד נולד בברטלבורו, ורמונט כבנם של נתניאל ופטי בול המונד. כשהיה בן שש עברה המשפחה לברוקוויל, אינדיאנה. המונד התחנך בבית הספר המקומי ולאחר מכן למד משפטים והתקבל ללשכת עורכי הדין. ב-1835 הוא עבר לגרינפילד, אינדיאנה ופתח שם משרד עורכי דין. ב-1838 נשא המונד לאישה את מרי אנסדן ולזוג נולדה בת אחת. ב-1840 הוא עבר שוב, הפעם לקולומבוס, אינדיאנה, שם הוא נכנס לשותפות במשרד עורכי דין עם ג'ון ה' ברדלי. לזמן מה הוא היה התובע של מחוז ברתולומיאו.

ב-1846 עבר המונד שוב לאינדיאנפוליס, לשם העבירו הוא ושותפו את משרד עורכי הדין שלהם. ב-1847 הם עברו שוב לסינסינטי, וב-1849 הם שבו לאינדיאנפוליס וצירפו למשרד את יו אוניל. ב-1850 הקים בית המחוקקים של אינדיאנה את בית המשפט לעתירות והמונד מונה כשופט הראשון בו. במשרה זו הוא החזיק לזמן קצר בלבד והתפטר ממנה ב-1852 כדי לעבור לסן פרנסיסקו, שם הוא פתח משרד עורכי דין חדש בשותפות עם רופוס א. לוקווד. ב-1853 שב המונד לאינדיאנה, וב-1855 הוא עבר לעיר טר הוט שבאינדיאנה, שם הוא פתח משרד עורכי דין חדש בשותפות עם תומאס ה. נלסון. בטר הוט הוא נשאר עד לבחירתו למשרת סגן המושל.

סגן מושל אינדיאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1852 מינתה וועידת המפלגה הדמוקרטית באינדיאנה את ג'ון סי. ווקר כמועמדה לתפקיד סגן המושל. אך כאשר התברר שהוא לא כשיר לתפקיד בשל גילו, בחרה הוועדה המרכזית של המפלגה בהמונד, שקודם לכן היה מזוהה עם המפלגה הוויגית. אחרוני חברי המפלגה הוויגית באינדיאנה השתלבו באותה שנה במפלג הדמוקרטית, והמונד היה אחד מבין אלה שהצטרפו למפלגה והיו תומכי העבדות. ב-1856 היה המונד מועמד המפלגה לתפקיד סגן המושל כשותפו למרוץ של אשבל וילארד, זאת בתקווה למשוך את קולותיהם של ויגים לשעבר שעברו לשורות המפלגה הרפובליקנית.

מושל אינדיאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 באוקטובר 1860, כאשר נפטר המושל וילארד, הושבע המונד במקומו וכיהן בתפקיד במשך שלושת החודשים שנותרו עד לתום הכהונה של המושל המנוח. מותו של וילארד הותיר את המפלגה הדמוקרטית ללא מועמד למשרת המושל. המונד לא ביקש להיבחר מחדש, שכן המפלגה הייתה בעיצומו של תהליך פיצול כאשר רבים מחבריה עזבו אותה כדי להצטרף למפלגה הרפובליקנית. בבחירות לנשיאות של 1860 הוא תמך במועמדותו של סטיבן דאגלס והמשיך לנסות לקדם פתרון של סוגיית העבדות בדרכי שלום.

הצעד המשמעותי היחידי של המונד כמושל היה נאומו בפני האספה הכללית של אינדיאנה ב-11 בינואר 1860. בנאום זה הוא הציע את חקיקתם של מספר חוקים חדשים, והציע פתרון זמני לבעיות שנגרמו עקב המבוי הסתום שנוצר באספה. המסר העיקרי שלו היה לשמור על ההרמוניה באיחוד. הוא אמר:

זה גורם לי לעונג רב לומר שאינדיאנה כמדינה, שמרה עד כה בנאמנות על הקשר עם האיחוד עם המדינות האחיות שלה. העבר שלה לא הוכתם בשל שום מעשה של חוסר נאמנות. היא אף פעם לא ניסתה, במישרין או בעקיפין, להתחמק או להימנע מביצוע כל שנדרש בחוקה הפדרלית, ואף אחד לא יכול להטיל ספק בכך שאם אותו דבר היה נאמר על כל מדינה אחרת, במקום מחלוקת, הייתה ההרמוניה שוררת בגבולותינו. הבה נתגאה בכך שאנו שומרים עד כה על מעמדנו כמדינה שמרנית שאוהבת את האיחוד, ובעוד שאנו מטילים את כובד משקלנו כדי שיוסדרו הבעיות של המצב הנוכחי, הבה נמשיך לסייע להשגת הסדר קבוע יותר וארוך טווח שחייב לנבוע מכל השבה על כנה של ידידות ולבביות בקרב עמנו, בצפון ובדרום.

בנאומו שכנע המונד את האספה לשלוח נציגים לוועידת השלום שהתקיימה בהשתתפות רוב המדינות בניסיון לדון על פשרה בשאלת העבדות ולמנוע מלחמה. בכל אופן, ארצות הברית הייתה על סיפה של מלחמה, ואינדיאנה הייתה הראשונה מבין מדינות המערב שגייסה כוחות לפלישה לדרום פחות מארבעה חודשים לאחר מכן.

זמן קצר לאחר שסיים את כהונתו כמושל, לקה המונד בשיגרון ובאסתמה קשות, ופרש מהחיים הציבוריים. הוא עבר לדנוור, שם הוא האמין שהאוויר החם והיבש יותר יקל על סבלו. אברם המונד נפטר בדנוור ב-27 באוגוסט 1874. הוא נטמן בבית הקברות קראון היל שבאינדיאנפוליס.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברם המונד בוויקישיתוף