אג'ידיו פורצ'ליני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אג'ידיו פורצ'ליני
לידה 26 באוגוסט 1688
אלנו די פיאבה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 באפריל 1768 (בגיל 79)
אלנו די פיאבה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אג'ידיו פורצ'ליניאיטלקית: Egidio Forcellini;‏ 26 באוגוסט 16885 באפריל 1768) היה מלומד הומניסט, פילולוג ומילונאי מומחה איטלקי בשפה הלטינית, כומר קתולי בהכשרתו.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אג'ידיו פורצ'ליני נולד בכפר פנר באזור טרוויזו (כיום חלק מקומונת אלאנו די פיאבה, בפרובינציית בלונו, בוונטו), במשפחה דלת אמצעים. הוריו, ברנרדינו פורצ'ליני ומדלנה אליזבטה ג'יורלמו היו איכרים. בהתערבות דודו מצד אביו, אוברטו, שהיה כומר ביישוב סגוזינו, בשנת 1704 נרשם אג'ידיו לסמינר לכמרים שהוקם בפאדובה על ידי גרגוריו בארבאריגו. במוסד זה היה פורצ'ליני לתלמידו וידידו של המילונאי יאקופו פצ'ולאטי והפך לכומר בגיל 23.

מצעירותו פורצ'ליני הקדיש את עצמו ללימוד שפות ולמילונאות וכתב יחד עם פצ'ולאטי מהדורה חדשה של המילון הרב-לשוני לשפה הלטינית (לשבע שפות) של אמברוג'ו קאלפיו Septem linguarum Calepinus, hoc est Lexicon Latinum variarum linguarum interpretatione adjecta in usum Seminarii Patavini שפורסמה בשנת 1726. בהתחלה, כמו בספר על ה"אורתוגרפיה האיטלקית" שכתבו ביחד, לא ציין פצ'ולאטי את תרומתו של פורצ'ליני לספרים אלה. יחד עם זאת שיתוף הפעולה בין השניים לא הפסיק. בשנים 1730-1724 כיהן פורצ'ליני כמנהל (prefetto degli studi) ומורה לרטוריקה בסמינר לכמרים בצ'נדה (בימינו ויטוריו ונטו). בהמשך שב ב-1731 לפאדובה והתמסר למחקריו בתחום המילונים. בשנים 1751-1742 היה כומר מוודה בסמינר בפאדובה. בשנת 1751 שוחרר מהתפקיד האחרון והופקד על הספרייה של הסמינר.

המילון הגדול לשפה הלטינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורצ'ליני התחיל לעבוד על הפרויקט הזה החל משנת 1718, בגיל 30. קרא לשם מטרה זו את כל קורפוס הספרות הלטינית ואת אוספי הכתובות הרומיות. עבד שש שנים רצופות, עד שהגיע לערך " comitor", אחרי ששלוש שנים וחצי לקח לו לכתוב את כל הערכים באות A. בגלל שילוחו לעבודה בסמינר בצ'נדה נאלץ להפסיק את הפרויקט לשבע שנים. באותה תקופה התמסר בעיקר להוראה ולחינוך הכמרים לעתיד. ב-1731 הוחזר לסמינר בפאדובה ואז יכול לחדש את מאמציו בכתיבת המילון המיוחל. אולם ב-1732 מינויו ככומר מוודה שהיה כרוך בעמל לא קטן, אילץ אותו להאט מאוד את קצב עריכת המילון. העברתו בשנת 1751 לתפקיד מנהל הספרייה (בהחלטת הקרדינל קרלו רצוניקו, לימים האפיפיור קלמנס השלושה עשר) הקלה על השלמת העבודה בכתיבת המילון, שהסתיימה בשנת 1753. בשנתיים הבאות הוא חזר על החומר הכתוב. בסך הכול כתיבת המילון דרשה 34 שנים. לודוביקו ויטאלי, מומחה בדפוס הלטיני, שעבד בבית הדפוס של הסמינר בפאדובה, העתיק את כתב היד בשישה -עשר כרכים תוך שמונה שנים. ב-1765 המילון נחשב מוכן להדפסה, אבל קשיים כלכליים ורצון המוציאים לאור לסיים את למכור העותקים של המילון של קאלפיו, גרם לעיכוב הפרסום. פרוצ'ליני פרש לכפר הולדתו עם קצבה קטנה של 100 דוקטים לשנה. עסק עד ימין האחרונים בחינוך ובווידוי בני המקום. לא הספיק לראות את ההוצאה לאור של עבודת חייו. המילון של פורצ'ליני כולל את התרגום לאיטלקית וליוונית של מילה לטינית, והוא מלא בציטוטים מן הספרות בשפה הלטינית.

פורצ'ליני נפטר בפאדובה ביום בימי חג הפסחא בשנת 1768. לפורצ'ליני היה אח צעיר, משורר, בשם מרקו (1794-1712), איתו התכתב ושחיבר ביוגרפיה עליו.

הלקסיקון הלטיני של פורצ'ליני, במהדורה מודפסת מהשנים 1887-1858, הנשמרת בספרייה של אוניברסיטת גראץ

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילון "Totius Latinitatis"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשמו המלא - Totius Latinitatis lexicon, consilio et cura Jacobi Facciolati opera et studio Aegidii Forcellini, lucubratum. Patavii : typis Seminarii, 4 voll., 1771 מהדורות:

  • 1771, בפועל 1772 בפאדובה, - 4 כרכים in folio, הדפסה חדשה ב-1805.
  • 1816 מהדורה עם תוספת של כרך אחד, פאדובה
  • 1927-1837 4 כרכים in quarto, בערכית ג'וזפה פורלנטו
  • 1850-1860 הדפסות חוזרות בוונציה ובפאדובה, בהשגחת פרנצ'יסקו קוארדיני

אחרי מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הוצא לאור בשנת 1772 אחרי שנשלח לבית הדפוס כבר בשנת 1768, בפקודת הבישוף החדש של פאדובה, פריולי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אג'ידיו פורצ'ליני בוויקישיתוף

Gerardo Bianco Egidio Forcellini ,Dizionario biografico degli Italiani vol. 48, 1997 Enciclopedia Treccani,

Edmund Burke Egidio Forcellini in Encyclopedia Catholica New York: Robert Appleton Company. 1909 on line