אגדת הקרפטים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגדת הקרפטים
Легенда Карпат
בימוי Serg Skobun עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Magnat MEDIA
Arrow Media Services
חברה מפיצה Ukrainian Film Distribution
BoXoo Entertainment
High Octane Pictures
הקרנת בכורה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית 18 בפברואר 2018
אוקראינהאוקראינה 29 במרץ 2018
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט אוקראינית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות, סרט היסטורי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אגדת הקרפטיםאוקראינית: Легенда Карпат) הוא סרט הרפתקאות אוקראיני בהפקת Magnat Media, המגולל את קורותיו של אולכסה דוב-בוש, פורע חוק מהרי הקרפטים שבאוקראינה של המאה ה-18. זהו סיפורו של מנהיג תנועה מחתרתית של המורדים הקרפטים נגד שלטון הקוזאקים. אולכס דבוש, שהייתה לו ילדות קשה הפך מילד חסר ביטחון גדל ללוחם אמיתי, שנלחם באומץ להשגת צדק.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולכס דבוש נולד בשנת 1700 למשפחת איכרים דלת אמצעים. בילדותו הוא סבל אך נרפא. הוא הצטרף מוקדם למאבק תנועת השחרור של תושבי הקרפטים המזרחיים, שהתאגדו להילחם בקוזאקים. פעילותו של דבוש כמנהיגם זכתה לתמיכה רחבה של האוכלוסייה המקומית. באגדות עם אוקראיניות אף נטען כי הבעל שם טוב סייע לו, אך אין לכך תיעוד. בשנת 1738 דבוש כבר עמד בראש תנועת התנגדות באזור פצ'נצ'ין ובמעבר יבלוניבסקי הסמוך ובהרי הקרפטים האוקראינים: באזור הקרפטים, בוקובינה וטרנסקרפטיה. הלוחמים, בראשותו של דבוש, ירדו לעיתים קרובות לשיפולי גליציה ותקפו את אחוזותיהם של בעלי אדמות פולנים, הונגרים ורותאניים, פקידי מדינה וחוכרים עשירים פולנים. דבוש חילק לאיכרים את הרכוש שהחרים.

אמנם בתחילה פעל אולכס יחד עם אחיו איבן, אך לאחר שבשנת 1739, במהלך מריבה, איוון דבוש גרם לפציעות קשות ברגלו של אחיו התנועה התפצלה כשאולכס נותר עם צליעה עד סוף ימיו. בשנת 1740 התנועה הגיעה לשיאה. תחת הסתערותם של הכוחות הפולנים, נסוגה יחידתו של דבוש לעמק בוקובץ, משם ירדו לצ'ורוהורה, קולומישינה, בוקובינה וטרנסקרפטיה (באותה תקופה פעל איוון דבוש במערב, ליד פשמישל). בשנת 1744 פעל אולכס באזור טורקה ודרוהוביץ'. הוא ביצע מספר פשיטות על סולוטווין ונדווירנה, כבש את מצודת בוגורודצ'נסקאיה לזמן קצר, עם זאת הוא עצמו נהרג על ידי תושב הכפר קוסמאצ'י (כיום אזור איוונו-פרנקיבסק) בשם סטפן דזווינצ'וק, ששיתף פעולה עם הפולנים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ואלרי חארצ'ישין - אולכסה דוב-בוש
  • מריה יארמצ'וק
  • מיכאילו גריצקן
  • בוהדן לסטיבקה
  • נאדז'דה בוקאטורו

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Грабовецький В. В. Олекса Довбуш – легендарний лицар Карпат. Збірник основних документів. До 310-річчя уродин національного героя / В. В. Грабовецький. — Івано-Франківськ, 2010. — 354 с.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]