אגודת שיח ושיג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ד"ר אן סברסקי, מייסדת אגודת 'שיח ושיג'
תחרות דיבייט בין בתי ספר

שיח ושיג - האגודה הישראלית לתרבות הדיון היא עמותה שהוקמה בשנת 1987 על ידי ד"ר אן קירסון סברסקי. מראשיתה, פעלה האגודה להעצמת נוער ישראלי באמצעות דיבור בציבור (אנ') ודיבייט. מטרת האגודה היא לקדם את תרבות הדיבור הדיון בחברה הישראלית, ואת הדיבייט בישראל, וכן לקבוע נורמות של הידברות ודו-שיח בכל המגזרים.

רשימת יושבי ראש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשר וייל היה יו"ר האגודה ב-1995, ולאחריו גיא גורצקי, ד"ר אן סברסקי ויוני כהן-אידוב. מאז 2014 ד"ר סברסקי היא יו"ר האגודה.

האגודה החלה לשלוח נציגים לתחרויות בינלאומיות לאוניברסיטאות ולבתי ספר תיכון החל משנת 1990.

בעקבות תחרות שכזו בגלאזגו (סקוטלנד) בה השתתפה מיכל סגל, הקימה סגל מועדון סטודנטים לדיבייט באוניברסיטת חיפה, ובהמשך באמצעות סטודנטים מובילים באוניברסיטאות נוספות ברחבי ישראל, הוקמו בתחילת שנות ה-90 מועדוני סטודנטים נוספים. כשסגל עברה ללמוד לתואר שני בטכניון, היא הקימה גם שם מועדון סטודנטים לדיבייט, ואת מועדון הסטודנטים באוניברסיטת חיפה החל לנהל אורי זכאי. יובל טל בנה את המערך הניהולי ואת הכללים של מועדוני הסטודנטים, והביא לקיומה של התחרות הארצית הראשונה שנערכה באוניברסיטה העברית.

אורי זכאי המשיך את המהלך והרהיב את הפעילות. היום ישנם מועדוני דיונים בכל האוניברסיטאות וברוב המכללות וליגה פעילה באנגלית ובעברית. בנוסף ישראל זכתה וממשיכה לזכות בתוארי אלוף בכל העולם ואירחה בחיפה את אליפות אירופה לאוניברסיטאות.

ב-1998, אשר וייל, אשר באותה תקופה שימש כיו"ר אגודת שיח ושיג, הביא את אליפות העולם לבתי ספר World Schools Debating Championships לירושלים שנחלה הצלחה רבה.

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגודת שיח ושיג הציעה במהלך השנים פעילויות שונות לקהלים שונים כדי לקדם את יכולת ההבעה והדיבור בציבור בקרב בני נוער:

  • סדנאות והשתלמויות בעברית ובאנגלית למורים כיצד לשלב דיבייט במסגרת ההוראה בכיתה בתחומי מקצוע שונים.
  • סדנאות קיץ בדיבייט לתלמידי חטיבות ביניים ותיכונים.
  • קורסים שנתיים ברטוריקה בעברית ובאנגלית עבור תלמידי בתי"ס יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים.
  • מועדוני דיבייט באנגלית כחלק מתוכנית העשרה בית ספרית לתלמידי תיכון.

בנוסף, שיח ושיג מארגנת מזה 10 שנים תחרויות בדיבייט ובדיבור בציבור בעברית, באנגלית ובערבית לתלמידי חטיבות ביניים ותיכונים. כמו כן, האגודה מאמנת ושולחת נציגים לתחרויות בין לאומיות הכוללות את: World Schools Debating Championships, European Schools Debating Championships, World Individual Debating and Public Speaking Championships, Asper Cup, IDEA summer debate forum.

שיח ושיג מפעילה דף פייסבוק המתעדכן באופן תדיר ממקורות בישראל ובעולם במטרה להרחיב את המודעות לתחום זה.

בוגרי שיח ושיג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין הבוגרים הבולטים של מועדוני הסטודנטים של אגודת שיח ושיג ניתן למנות את ד"ר עו"ד מיכל סגל-ארנולד, שגריר ישראל למדינות הבלקן ומקדוניה דן אוריין, איש משרד החוץ שמעון מרסר-ווד, ויוני כהן-אידוב, שגם שימש כיו"ר הוועד המנהל של אגודת שיח ושיג.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]