אגם קלאמת התחתון

אגם קלאמת התחתון
Lower Klamath Lake
ביצת מים מתוקים באגם קלאמת התחתון
ביצת מים מתוקים באגם קלאמת התחתון
ביצת מים מתוקים באגם קלאמת התחתון
מידע כללי
מיקום מחוז סיסקיו בקליפורניה שבארצות הברית
סוג אגם מים מתוקים רדוד
מידות
גובה 1244 מטר מעל לפני הים
מידע נוסף
מדינות באגן הניקוז ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°59′27″N 121°44′35″W / 41.990848°N 121.743163°W / 41.990848; -121.743163
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אגם קלאמת התחתוןאנגלית: Lower Klamath Lake) הוא אגם רדוד במחוז סיסקיו בקליפורניה שבארצות הברית. הוא היה פעם מחובר לאגם קלאמת העליון כחלק מאגם מודק הקדום. הוא משמש כיום כמאגר למים עודפים להשקיה עבור מיזם קלאמת.

האגם נמצא בצפון קליפורניה, ליד הגבול עם אורגון. מקלט חיות הבר הלאומי קלאמת התחתון, המכסה את החלק הצפוני של האגם, משתרע מקליפורניה לתוך אורגון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור שמסביב לאגם היה משכנם של בני שבט המודק הילידים, לפני ההגירה האנגלו-אמריקאית באמצע המאה ה-19.

החל בתחילת המאה ה-20 החלו לפעול ספינות קיטור באגם קלאמת התחתון בין מחוז סיסקיו בקליפורניה לעיירה קלאמת פולס באורגון. ספינות הקיטור השלימו את הקשר בין קלאמת פולס ושלוחת מסילת הברזל שנבנתה לאורך הנהר מקלאוד – שחלקה האחרון היה קרוי "מסילת המשא המהיר של ברטל" (Bartle Fast Freight Road), על שם נקודת היישוב ברטל (Bartle) בקליפורניה. קצה קו זה, מזח לאירד (Laird's Landing), היה ההתחלה של קו ספינות הקיטור של אגם קלאמת התחתון, שהחל לפעול ב-1905 עם השקת ספינה באורך 25 מטרים. אבל בהגיע שנת 1909 הושלמה מסילת הברזל ישירות לקלאמת פולס לאחר שעקפה את אגם קלאמת התחתון. קו ספינות הקיטור הושבת.[1]

מרבית שטחו של אגם קלאמת התחתון יובש במסגרת מיזם קלאמת, מיזם ניהול מים שפותח על ידי לשכת הטיוב של ארצות הברית כדי לספק לחקלאים מי השקיה ואדמות חקלאיות חדשות באגן קלאמת. כ-910 קילומטרים רבועים של שטחי מרעה הפכו לאדמות חקלאיות פעילות באמצעות מיזם קלאמת. מתוך זה, 320 קילומטרים רבועים התקבלו על ידי ניקוז חלק מאגם קלאמת התחתון, ביצה רדודה שהשתרעה על גבול אורגון-קליפורניה בין העיירות דוריס (אנ') וטולילייק (אנ') בקליפורניה.


ספינת הקיטור "קלאמת" על אגם קלאמת התחתון, 1908

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Steamboats on Klamath Lake". Siskiyou County Sesquicentennial Committee. אורכב מ-המקור ב-2011-07-16.