אדגר פ. ז'אקובס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדגר פ. ז'אקובס
Edgar P. Jacobs
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 30 במרץ 1904
בריסל
פטירה 20 בפברואר 1987 (בגיל 82)
Lasne, בראבנט, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Edgard Félix Pierre Jacobs עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Edgar P. Jacobs עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה צרפתית
סוגה איור וקומיקס
זרם ספרותי אסכולת בריסל עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות בלייק ומורטימר
פרסים והוקרה פרס פרי סנט-מישל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדגר פליקס פייר ז'אקובסצרפתית: Edgard Félix Pierre Jacobs;‏ 30 במרץ 190420 בפברואר 1987), הנודע בשם העט אדגר פ. ז'אקובס (Edgar P. Jacobs), היה קומיקסאי וצייר בלגי, שנחשב לאחד מהאבות המייסדים של הקומיקס הבלגי, בעיקר בזכות סדרת הקומיקס שלו בלייק ומורטימר ושיתוף הפעולה הפורה שלו עם הרז'ה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אקובס נולד בבריסל, בלגיה ב-30 במרץ 1904. בצעירותו התעניין באמנות ובמוזיקה ועבד בעבודות מזדמנות באופרה.

בשנת 1919 סיים את לימודיו, ופנה לקריירה מוזיקלית כזמר בריטון באופרה. בשנת 1929 זכה במדליה השנתית של ממשלת בלגיה על שירה קלאסית. הוא המשיך לעסוק בשירה באופרות בבריסל ובליל בשילוב עבודות איור קטנות, עד שבשנת 1940 נטש לחלוטין את תחום המוזיקה ופנה לעסוק בציור. הוא החל בציור איורים מסחריים, ואף אייר במגזין הקומיקס לילדים Bravo.

במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר הקומיקס פלאש גורדון נאסר לפרסום בבלגיה על ידי שלטונות הכיבוש הגרמניים, התבקש ז'אקובס לצייר לקומיקס סוף חלופי.[1]

במקביל, הוא הפך לעוזרו וידידו הקרוב של הקומיקסאי הבלגי הרז'ה, ועזר לו באיור הקומיקס הסיגרים של פרעה. לאחר מכן סייע לו בצביעת הכוכב המסתורי, ובסידור וצביעה מחדש של הספרים טינטין בקונגו, טינטין באמריקה, שרביטו של אוטוקר והלוטוס הכחול. בהמשך גם השתתף בציור הספרים שבעת כדורי הבדולח ואסירי השמש. הרז'ה אזכר אותו בקריצות שונות לאורך הסדרה; כך למשל, בספר הסיגרים של פרעה מצויר ז'אקובס כאגיפטולוג חנוט בקבר פרעה, בשם "E.P. Jacobini".[2] בנוסף מופיע ז'אקובס יחד עם הרז'ה בסצנת הסיום של הספר כרישי הים האדום.

הרז'ה סיפר ש”השפעתו [של ז'אקובס] הייתה חשובה בהתקדמותי בתחום... תמיד נדהמתי מסף הדרישות הגבוה שקבע כלפי עצמו. אני הייתי פחות קפדן ממנו והתפלאתי מהסבלנות, מההקפדה שלו בעבודה.”

בשנת 1946 החל ז'אקובס לפרסם את סדרת הקומיקס שלו, בלייק ומורטימר, במגזין טינטין. הסיפור הראשון שהתפרסם היה "סודו של דג החרב".

בשנת 1947 ביקש ז'אקובס מהרז'ה לקבל קרדיט על חלקו ביצירת טינטין, אך הרז'ה סירב. מאז היחסים ביניהם התקררו, אך הסדרה של ז'אקובס המשיכה להתפרסם במגזין. בשנים הבאות המשיך לפרסם את פרקי הסדרה, שזכתה להצלחה רבה.

בשנת 1973 זכה ז'אקובס בפרס פרי סן־מישל (אנ') ליצירת המדע הבדיוני הטובה ביותר, עבור החלק הראשון של ספרו "שלושת הנוסחאות של פרופסור סאטו".

ב-20 בפברואר 1987 מת ז'אקובס, בגיל 83. לפני מותו כתב תרחיש לחלק השני של "שלושת הנוסחאות של פרופסור סאטו", אך לא הספיק לסיים אותו. בוב דה מור השלים את האלבום, שהתפרסם שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1990.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדגר פ. ז'אקובס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Edgar P. Jacobs, האתר הרשמי של בלייק ומורטימר (באנגלית)
  2. ^ ראו "הסיגרים של פרעה" עמ' 8, תיבה ראשונה

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים ובנושא בלגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.