אדוארדו מונדלאנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארדו מונדלאנה
Eduardo Chivambo Mondlane
צילום משנת 1953
צילום משנת 1953
לידה 20 ביוני 1920
Manjacaze, מוזמביק הפורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בפברואר 1969 (בגיל 48)
דאר א-סלאם, טנזניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מושבת מוזמביק - הרפובליקה הפורטוזגית השנייה - "המדינה החדשה"
השכלה
מפלגה פרלימו עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Janet Mondlane עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
מסדר ידידי אוליבר טמבו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארדו שיוואמבו מונדלאנה (Eduardo Chivambo Mondlane, ‏ 20 ביוני 1920 מניאקאזה, מחוז גאזה - 3 בפברואר 1969 דאר א-סלאם) הוא פוליטיקאי מוזאמביקי, היה מנהיג המאבק של עמו נגד הקולוניאליזם הפורטוגזי ולמען עצמאות. כיהן כיושב ראש הארגון "פרלימו" (FRELIMO) (החזית לשחרור מוזמביק) בין השנים 1962–1969, שהוקם בטנזניה השכנה. נרצח בשנת 1969.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשנת 1920 בכפר על יד העיר מניאקאזה במחוז גאזה, בשטח המושבה שנקראה אז "אפריקה המזרחית הפורטוגזית", מוזמביק של היום, כרביעי מבין שישה-עשר ילדיו של מנהיג מקומי מבני השבט שנגאן -טסונגה, בשם נואז'אהאנה מוסנגאנה מונדלאנה (Nwadjahana Mussengane Mondlane) ושל אשתו, מקונגו מוזמוסה במבלה (Makungu Muzamusse Bembele). עבד כרועה צאן עד גיל 12. למד בשורה של בתי ספר עממיים עד שנרשם לבית ספר יסודי פרסביטריאני שווייצרי קרוב ליישוב הולדתו, מניאקאזה. את לימודי התיכון סיים בדרום אפריקה, בית ספר תיכון השייך לאותו ארגון דתי בלמאנה, בפרובינציית טרנסוואל. אחרי עוד שנת לימוד בבית הספר יאן הופמאייר לעבודה סוציאלית מונדלאנה נרשם לאוניברסיטת ויטווטרסראנד בדרום אפריקה. אולם בעקבות עליית השלטון שם על הממשלה שהנהיגה משטר האפרטהייד, גורש מדרום אפריקה בשנת 1949.

ביוני 1950 התקבל לאוניברסיטת ליסבון במדינת המטרופולין, פורטוגל. לפי דרישתו עבר בגיל 31 להמשך לימודים במכללת אוברלין במדינת אוהיו בארצות הברית עם מלגת פלפס סטוקס. כעבור שנתיים, ב-1953 סיים שם תואר ראשון באנתרופולוגיה וסוציולוגיה.

המשיך לימודיו באוניברסיטת נורתווסטרן באיבנסטון, אילינוי שם עשה עבודת דוקטורט בסוציולוגיה. שם הכיר את ג'נט ריי ג'ונסון Janet Rae Johnson, תושבת אמריקאית לבנה ממדינת אינדיאנה שהייתה גרה באחד מפרברי שיקגו, והתחתן איתה.

פעילותו הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ממתחם מכללת אוברלין באוהיו, שבה למד אדוארדו מונדלאנה לתואר שני

בתום לימודיו לימד מונדלאנה לפרק זמן באוניברסיטת סירקיוז[1] הועסק אדוארדו מונלדאנה כפקיד מחקר במחלקת הנאמנים trustees department של ארגון האומות המאוחדות, תפקיד שהחזיר אותו לאפריקה. הפרופסור למדעי המדינה אדריאנו מוריירה, אחד מיועצי הדיקטטור הפורטוגזי אנטוניו דה אוליביירה סלזר ושמונה באותם הימים לשר המחוזות שמעבר לים, פגש את מונדלאנה באו"ם והתרשם מאוד מכישוריו. הציע לו משרה במינהל הקולוניאלי הפורטוגזי במוזמביק, אבל מונדלאנה העדיף להצטרף למחתרות האנטיקולוניאליות המוזמביקיות שבסיסן היה בטנגניקה והיו במשבר מנהיגות. בשנת 1962 עלה מונדלאנה לראש הארגון המפלגתי החדש "פרלימו" Frente de Libertação de Moçambique - "החזית לשחרור מוזמביק", שנוסד על ידי איחוד כמה קבוצות מחתרתיות כאלה. בשנת 1963 הוא הקים את המטה שלו בדאר א-סלאם, בירת טנגניקה. בסיוען של ברית המועצות, של כמה מדינות ממערב אירופה ושל מדינות אפריקאיות אחדות התחיל "פרלימו" מלחמת גרילה על מנת לכבוש את העצמאות מדי פורטוגל.

בתוך פרלימו היו קיימות באותן השנים כמה סיעות: אחת בהנהגתו של מונדלאנה שאפה לא רק להשגת עצמאות אלא גם להקמת חברה סוציאליסטית. שאיפה זו הייתה משותפת לרוב חברי הוועד המרכזי של פרלימו, כולל מנהיגים כמו מרסלינו דוש סנטוש, סמורה מאשל וז'ואקים שיסאנו.

לאידאולוגיה הזאת התנגדו אנשים כמו לאסארו נקאבנדאמה ואוריה סימאנגו שלא היו בעד שינוי השיטה החברתית-כלכלית אלא ביקשו להסתפק, אחרי השגת העצמאות, בהחלפת המעמד השליט הלבן באליטה מקומית שחורה. הקונגרס השני של המפלגה שהתקיים ביולי 1968 אישר את הגישה הסוציאליסטית של ההנהגה ובחר בשנית במונדלאנה כיושב ראש. הקונגרס העדיף גם את האסטרטגיה של גרילה המתבססת בתמיכת האיכרים לעומת זו של הכנת הפיכה צבאית מהירה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 בפברואר 1969 התפוצץ במטה פרלימו בדר א-סלאם, מתחת לכסאו, מטען שהוסתר בתוך חבילה שנשלחה לאדוארדו מונדלאנה והרג אותו. ברצח הפוליטי נחשדו שרותי הביון והבולשת הפורטוגזית PIDE/DGS ואנשים מתוך פרלימו. נטען שהרצח בוצע במסגרת החזית הפורטוגזית של הארגון המבצעי גלאדיו (אנ') שבמסגרת המלחמה הקרה בין הגוש המערבי בראש עם ארצות הברית ובין הגוש הקומוניסטי.

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס הלווייה ב-1969 שנוהל על ידי חברו למכללת אוברלין וידידו הקרוב, הפסטור אדוורד הולי (Rev.Edward Hawley) הועלה על נס "קרבנו למען האמת שהאדם נברא לכבור והגדרה עצמית" (כדברי הפסטור הולי).

בשנות השבעים הגרילה של פרלימו בת ה-7,000 הלוחמים הצליחה להשתלט על כמה אזורים כפריים במרכזה וצפונה של מוזמביק. השלטונות הפורטוגזים נאלצו לגייס נגדה כשישים אלף חיילים שהתרכזו רובם באזור קהורה באסה שבו עמדו להסתיים עבודות הבנייה שלסכר ענק ותחנת כוח הידרואלקטרית, אחת מגולות הכותרת של מדיניות הפיתוח שעוצבה על ידי המינהל הפורטוגזי הקולוניאלי החל משנות השישים.

נפילת השלטון קורופורטיסטי הפורטוגלי במהפכת הצפורנים ב-1974 בליסבון הביאה למהפך דרמטי גם במדיניות של פורטוגל כלפי מושבותיה שמעבר לים וב-25 ביוני 1975 פורטוגל העניקה למוזמביק עצמאות מלאה תחת הנהגת "פרלימו". אחרי שבמדינה קם שלטון "מרקסיסיטי" חד-מפלגתי שחיקה אחדים מסדרי השלטון ממדינות קומוניסטיות כמו סין או ברית המועצות, פרצה מלחמת אזרחים שבה הייתה מעורב גם המשטר הלבן בדרום אפריקה השכנה שתמך בסיעות מהאופוזיציה שהתאחדו בחזית "רנאמו" (אנ'). מלחמת האזרחים הסתיימה בהסכם שלום בשנת 1992.

אוניברסיטת אדוארדו מונדלאנה בבירת מוזמביק, מפוטו

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1975 האוניברסיטה בבירת מוזמביק, לורנסו מארקש, כיום מפוטו, קיבלה את השם של אודוארדו מונדלאנה.
  • מכללת אוברלין לאמנויות ולמדע במדינת אוהיו, הקימה את "מלגת אדוארדו מונדלאנה" המיועדת לסטודנטים מאפריקה מדרום לסהרה.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Biographical Notes, December, 1966.
  • The Struggle for Mozambique 1969, Harmondsworth, Penguin Books ("המאבק על מוזמביק") הוצאת פנגויאן, הרמונדסוורת' 1969
  • Helen Kitchen. In "Africa Report", #12 (November 1967) 51 "שיחות עם אדוארדו מונדלאנה", מאת הלן קיצ'ן ב"אפריקה רפורט" - נובמבר 1967

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Kenneth Maxwell, The Making of Portuguese Democracy, Cambridge University Press, 1995, ISBN 0521585961, 9780521585965

(קנת מקסוול - לידת הדמוקרטיה הפורטוגזית, הוצאה לאור קיימברידג' יוניברסטי פרס, 1995
  • Mondlane, Eduardo Chivambo, “Oberlin College Biographical Form,” n.d.
  • “ Mondlane, Eduardo Chivambo,” Oberlin Alumni Magazine, April, 1969, p. 20
  • Simpson, George E. Memorial Minute read to the Oberlin College Faculty,

February 5, 1969

(ג'ורג' אי. סימפסון - מילים לזכרו במכללת אוברלין ב-5 בפברואר 1969)
  • Shore, Herbert, “Eduardo Chivambo Mondlane,” Political Leaders of Contemporary Africa South of the Sahara: A Biographical Dictionary, ed Harvey Glickman ,Greenwood Press, Westport, Connecticut
(הרברט שור - ארדוארדו צ'יבמבו מונדלאנה - בספר "מנהיגים פוליטיים של אפריקה מתחת לסהרה בת זמננו : לקסיקון ביוגרפי, העריכת הארווי גליקמן, הוצרת גינווד פרס, ווסטפורטף קונטיקט)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארדו מונדלאנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Eduardo Mondlane, באתר South African History Online