אדוארד אוונס-פריצ'רד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד אוונס-פריצ'רד
Edward Evan Evans-Pritchard
לידה 21 בספטמבר 1902
סאסקס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בספטמבר 1973 (בגיל 70)
אוקספורד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנתרופולוגיה תרבותית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
תלמידי דוקטורט מרי דאגלס, טלאל אסד, מייק סינגלטון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Rivers Memorial Medal (1937)
  • Knight Bachelor
  • עמית האקדמיה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Ambrose Evans-Pritchard עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אדוארד אוונס-פריצ'רד

סר אדוארד אוואן-אוונס-פריצ'רד אנגלית: Edward Evan (E. E.) Evans-Pritchard;‏ 21 בספטמבר 190211 בספטמבר 1973) היה אנתרופולוג בריטי שתרם רבות לפיתוח האנתרופולוגיה החברתית בארץ זו. הוא היה פרופסור לאנתרופולוגיה חברתית באוניברסיטת אוקספורד בשנים 1946–1970.

חיים ועבודת שדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוונס-פריצ'רד נולד בקרובורו, מזרח ססקס, אנגליה, הוא התחנך בקולג' וינצ'סטר ולמד היסטוריה בקולג' אקסטר, אוקספורד, שם הוא הושפע מ-R. R. Marett, ולמד לימודים מתקדמים בבית הספר לכלכלה של לונדון. שם הוא הושפע מברוניסלב מלינובסקי ובמיוחד צ'ארלס גבריאל זליגמן, מייסד האתנוגרפיה של סודאן. הוא התחיל את עבודת השדה שלו ב-1926 כששהה אצל האזנדה, עם היושב בנילוס העילי, והביקור הניב עבודת דוקטור (ב-1927) וגם את ספרו הקלאסי "מכשפות, אורקלים וכישוף בקרב האזנדה" ב-1937. הוא המשיך להורות בבית הספר לכלכלה של לונדון ולחקור את האזנדה וארץ הבונגו [1] עד לשנת 1930, כאשר הוא התחיל פרויקט מחקר חדש בקרב הנוארים.

עבודה זו באה בד בבד עם מינויו לאוניברסיטת קהיר ב-1932, שם הוא נתן סדרת הרצאות על דת, שהושפעו מזליגמן. אחרי שובו לאוקספורד, הוא המשיך את מחקרו אצל הנוארים. בתקופה זו הוא פגש לראשונה את Meyer Fortes ואת אלפרד רדקליף-בראון. אוונס-פריצ'רד החל לפתח את רעיונותיו של רדקליף-בראון על הפונקציונליזם-סטרוקטורלי. מחקר זה הניב טרילוגיה של עבודות על הנואר ולכרך שהוא היה שותף בעריכתו ושמו African Political Systems והפך לקלאסיקה של האנתרופולוגיה החברתית הבריטית. ספרו של אוונס-פריצ'רד "מכשפות, אורקלים וכישוף בקרב האזנדה" הוא התרומה האנתרופולוגית העיקרית הראשונה לסוציולוגיה של הידע שביטאה את השקפתו הנייטרלית – יש יאמרו "יחסית" – על ה"יושרה" של אמונותיהם של הזנדה בנוגע לסיבתיות. עבודתו הניסיונית של אוונס-פריצ'רד בנושא זה הפכה לידועה ביותר בפילוסופיה של המדע והוויכוח על ה"רציונליות" שהתרחש בשנות השישים והשבעים, בו היה מעורב תומאס קון ובמיוחד פול פייראבנד.

במהלך מלחמת העולם השנייה שירת אוונס-פריצ'רד באתיופיה, לוב, סודאן וסוריה. בסודאן הוא גייס כוחות לא-סדירים מקרב האנוקים שהטרידו את האיטלקים ועסקו במלחמת גרילה. ב-1942 הוא הוצב במנהל הצבאי הבריטי של קירנאיקה בצפון אפריקה, ועל בסיס ניסיונו שם הוא כתב את ספרו The Sanusi of Cyrenaica. הוא תיעד את ההתנגדות המקומית לכיבוש האיטלקי ונעשה אחד מהמחברים היחידים בשפה האנגלית שכתב על הטאריקה. בסמוך לסיום המלחמה, בשנת 1944, הוא המיר את דתו לקתוליות.

אחרי תקופה קצרה שלימד בקיימברידג', התמנה אוונס-פריצ'רד לפרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת אוקספורד ולעמית באול סולס קולג'. אחד הסטודנטים הבולטים שלו היה טלאל אסד, שכיום מלמד באוניברסיטת העיר ניו יורק. ספרה הקלאסי של מרי דאגלס "טוהר וסכנה" על זיהומים וחוסר ודאות - מה שמכונה לעיתים "סיכון" – הושפע מאוד מהשקפתו של אוונס-פריצ'רד על האופן בו האשמות, תחושת אשמה, ואחריות מתפשטים למרות תפישות תרבותיות מפורשות של אסון ונזק.

תאוריות מאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתו המאוחרת של אוונס-פריצ'רד הייתה יותר תאורטית. על סמך ניסיונו האנתרופולוגי כתב אוונס-פריצ'רד על טבע האנתרופולוגיה ואופני יישומה המעשי. ב-1950 הוא כפר בדעה הרווחת שאנתרופולוגיה היא ענף ממדעי הטבע, ובמקום זאת טען שצריך לראות בה חלק ממדעי הרוח, במיוחד היסטוריה. הוא טען שהסוגיה המרכזית שעומדת בפני האנתרופולוגים היא תרגום – מציאת הדרך לתרגם את מחשבות האדם לעולם של תרבות אחרת וכך להצליח להבין אותה, ואחרי כן לתרגם את ההבנה הזו בחזרה כך שניתן יהיה להסביר אותה לנחקרים.

ב-1965 הוא פרסם עבודה משפיעה מאוד "תורות של דת פרימיטיבית", תוך שהוא שולל את התאוריות הקיימות של מה שבאותה עת כונה פרקטיקות של דת "פרימיטיבית". הוא טען שבהמשך למה שהתווה בעבודתו התאורטית בשנות החמישים, הוא טען שהאנתרופולוגים מצליחים רק לעיתים רחוקות להיכנס לתודעותיהם של בני האדם שהם חוקרים, ושלכן הם משייכים להם מוטיבציות שקרובות יותר לעצמם ולתרבות שלהם, ולא לזו אותה הם חוקרים. הוא גם דן בגישות של מאמינים ולא מאמינים למחקר הדת. לדעתו לא מאמינים נוטים יותר להעלות תאוריות ביולוגיות, סוציולוגיות או פסיכולוגיות על מנת להסביר את הדת כאשליה, בעוד שמאמינים נוטים יותר להעלות תאוריות שמסבירות את הדת כשיטה של המשגה והתייחסות למציאות.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו לו ולאשתו לומה חמישה ילדים. בנו הצעיר, אמברוז אוונס-פריצ'רד, הוא עיתונאי חוקר בדיילי טלגרף הלונדוני ומחברו של הספר "חייו הסודיים של ביל קלינטון". בתו הצעירה, ד"ר דידרה אוונס-פריצ'רד, היא מומחית לפולקלור של המזרח התיכון וזוכת מלגת פולברייט. בתו הצעירה, שינין אוונס-פריצ'אר, היא אשת עסקים מצליחה. יש לו גם תאומים: ניקי אוונס-פריצ'רד, שעובד במחשבים וג'ון אוונס-פריצ'רד, מורה לכלכלה ומחברם של מספר ספרים.

ביבליוגרפיה חלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו שתורגם לעברית

ספריו בלועזית

  • 1937 Witchcraft, Oracles and Magic Among the Azande. Oxford University Press. 1976 abridged edition: ISBN 0-19-874029-8
  • 1940a The Nuer: A Description of the Modes of Livelihood and Political Institutions of a Nilotic People. Oxford: Clarendon Press.
  • 1940b "The Nuer of the Southern Sudan". in African Political Systems. M. Fortes and E.E. Evans-Prtitchard, eds., London: Oxford University Press., p. 272-296.
  • 1949 The Sanusi of Cyrenaica. London: Oxford: Oxford University Press.
  • 1951a Kinship and Marriage Among the Nuer. Oxford: Clarendon Press.
  • 1951b "Kinship and Local Community among the Nuer". in African Systems of Kinship and Marriage. A.R. Radcliffe-Brown and D.Forde, eds., London: Oxford University Press. p. 360-391.
  • 1956 Nuer Religion. Oxford: Clarendon Press.
  • 1962 Social Anthropology and Other Essays. New York: The Free Press. BBC Third Programme Lectures, 1950.
  • 1965 Theories of Primitive Religion. Oxford University Press. ISBN 0-19-823131-8
  • 1967 The Zande Trickster. Oxford: Clarendon Press.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1981 "Edward Evans-Pritchard" Mary Douglas. Kingsport: Penguin Books.