אדוארד קינאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד פליו קינאן
Edward Pellew Quinan
אדוארד פליו קינאן 1941
אדוארד פליו קינאן 1941
לידה 9 בינואר 1885
כלכותה, הודו הבריטית
פטירה 13 בנובמבר 1960 (בגיל 75)
לונדון, הממלכה המאוחדת בריטניהבריטניה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה המכללה הצבאית המלכותית בסנדהרסט עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הודו הבריטית
תקופת הפעילות 19051943 (כ־38 שנים)
דרגה גנרל (צבא בריטניה) גנרל
תפקידים בשירות
מפקד כוח עיראק
מפקד הארמייה העשירית
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
מסדר האמבט
מסדר האימפריה ההודית
אות השירות המצוין
מסדר האימפריה הבריטית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גנרל סר אדוארד פליו קינאןאנגלית: Edward Pellew Quinan; ‏ 9 בינואר 1885 - 13 בנובמבר 1960) היה קצין בריטי ששירת בצבא הודו הבריטית במערכות וַזיריסטן בתחילת המאה ה-20 וכן במלחמת העולם הראשונה. במלחמת העולם השנייה עמד בראש הכוח המכונה "כוח עיראק" שלחם בחזיתות שונות במערכה במזרח התיכון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצא ונעורים, קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינאן נולד בכלכותה ב-1885 למשפחה ממוצא אנגלו-אירי. כשהיה בן 10 שנים מת אביו, אמו נשאה מחדש, והוא נשלח לדבלין וחונך שם על ידי סביו ודודיו. ב-1903 החל את לימודיו במכללה הצבאית המלכותית בסנדהרסט (אנ'), וב-1905 גויס לצבא הודו הבריטית בדרגת קצונה.

לפני מלחמת העולם הראשונה שירת שירות מבצעי בגבולה הצפון מערבי של הודו. במהלך המלחמה לחם בחזית המערבית ובמערכה במסופוטמיה. הוא הצטיין בלחימה ואף נפצע.

לאחר המלחמה שב להודו ושימש כקצין מטה במהלך המלחמה באפגניסטן ב-1919 והמערכה לאחריה בוזיריסטן. על עבודת המטה המצטיינת בתקופה זו קיבל את תואר מסדר האימפריה הבריטית. ב-1930 נשלח ללימודים בבית ספר לפיקוד ומטה, כאות להתאמתו לדרגות הגבוהות של הפיקוד הצבאי. קינאן המשיך לשרת בתפקידי פיקוד והדרכה, וב-1936 היה לשלישו של המלך אדוארד השמיני בתקופת כהונתו הקצרה. בסוף 1937 קיבל דרגת מייג'ור גנרל. במרץ 1938 נאלץ לצאת לחופשה בשל לחץ דם גבוה, אך שב לשירות בחודש יולי 1938.

שירות במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת מלחמת העולם השנייה, קינאן עדיין שהה בהודו, אך ב-1941 הועלה לדרגת לוטננט גנרל, ונשלח על ידי גנרל ארצ'יבלד וייוול, מפקד פיקוד המזרח התיכון לפקד על כוח עיראק, יחידה בגודל של כגיס שהתגבשה ממקומות שונים, ושימשה לדיכוי מרד רשיד עאלי אל-כילאני במאי 1941. על הכוח פיקד מייג'ר ג'נרל ויליאם ארצ'יבלד קנת' פרייזר, אך ככל שהתגבש הכוח וגדל, לאחר הנחיתות הראשוניות של דיוויזיית חיל הרגלים ההודית ה-10, שנחתו בבצרה וחברו לכוחות שהגיעו מארץ ישראל ולכוחות שהיו מוצבים כבר בעיראק ובירדן, חל צורך בפיקודו של קצין בכיר יותר מפרייזר. ב-8 במאי 1941 הגיע קינאן לבצרה, והחליף שם את פרייזר בפיקוד על כוח עיראק.

המצב הפוליטי חייב פעולה כנגד אנשי צרפת של וישי בסוריה ובלבנון, סמוך לאחר הפעולה בעיראק. בתחילה היה התכנון להשתמש בכוחות אוסטרלים בפיקודו של מייג'ר ג'נרל ג'ון לאווראק וכוחות צרפת החופשית, אולם לאחר הימים הראשונים של הלחימה נראה היה כי יש צורך בתגבור הכוחות, ולפיכך נשלח חלק מכוח עיראק, בפיקודו של קינאן, לסייע בכיבוש סוריה. במסגרת המערכה בסוריה ובלבנון נעו כוחותיו של קינאן במעלה נהר הפרת וכוח נוסף נע דרך המדבר אל תדמור.

באוגוסט 1941, היה קינאן בין מתכנני הפלישה הבריטית-סובייטית לאיראן שנועדה להציב שם משטר התומך במטרות בעלות הברית. גם בפלישה זו השתתף כוח עיראק, ואף היא הסתיימה בהצלחה בכך שהשאה הפרו-גרמני הוחלף בבנו, מוחמד רזא שאה פהלווי, ששמר נאמנות לבנות הברית.

בשנת 1942 קיבל את התואר "סר", ותואר אביר מסדר האימפריה ההודית. באוגוסט 1942 קיבל דרגת גנרל. ב-1943 פרש בשל סיבות רפואיות, ושב לבריטניה. ב-1945 מונה לאביר במסדר האמבט. את פרישתו בילה בחיים שלווים במחוז סאמרסט עד מותו בשנת 1960.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד קינאן בוויקישיתוף