אדום עולה עולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"אדום עולה עולה"
סינגל בביצוע אבי פרץ
יצא לאור 1999
שפה עברית
אורך 4:05
כתיבה אהוד מנור
לחן אבי פרץ
עיבוד אבי פרץ
"אדום עולה עולה"

האדום עולה עולה ופורש כנפיים,
האדום עולה עולה, רובי בשמיים,
אז כולם יודעים שמה? שחיפה היא אדומה
אלופה, אלופה, הפועל חיפה.

"אדום עולה עולה" הוא שיר אליפות של מועדון הכדורגל הפועל חיפה. השיר נכתב על ידי אהוד מנור לרגל זכייתה של חיפה באליפות המדינה לעונת 1998/1999, הולחן ובוצע על ידי אבי פרץ ועובד על ידי פרץ וקובי אשרת.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 1998/1999 זכתה הפועל חיפה באליפות הראשונה והיחידה בתולדותיה. לרגל הזכייה באליפות, כתב אהוד מנור את שיר האליפות "אדום עולה עולה". השיר הולחן ובוצע על ידי אבי פרץ והושמע בהשמעת בכורה ברדיו ב-8 במאי 1999 במסגרת התוכנית "שירים ושערים" ברשת ב', מיד לאחר שחיפה זכתה בפועל באליפות, כשגברה על יריבתה לצמרת הטבלה מכבי תל אביב.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מורכב משני בתים המורכבים מארבע שורות מחורזות בתוכן, מפזמון חוזר ומקטע שירה ששגור בפי אוהדי הקבוצה - "כולם יודעים שחיפה אדומה".

במוקד השיר עומדים החגיגיות שבראשוניות, לאור העובדה שהייתה זו הפעם הראשונה שבה זכתה הפועל חיפה באליפות המדינה ("זוהי פעם ראשונה אבל לא האחרונה"), וכן מעבר ההגמוניה בעיר ממכבי חיפה, שנחלה עונה לא מוצלחת, להפועל, לאחר למעלה מעשור שנים שבהן הייתה זו מכבי חיפה שהרבתה לזכות בתארים ואילו הפועל נעה בין הליגה הלאומית דאז לליגה הארצית ("כולם יודעים שחיפה אדומה"; "בקריות ובמפרץ... בנמל ובכרמל חיפה היא של הפועל").

הפזמון גם הוא מורכב משיר אוהדים - "אדום עולה עולה", וזהו גם שמו של השיר. לאחר מכן מתואר הצבע האדום כפורש כנפיים וכממריא אל על, ובעלי הקבוצה, רובי שפירא כמי שנמצא "בשמיים", סלנג שנועד לתאר את אושרו הרב והתרוממות הרוח שחווה. אלא ששנתיים מאוחר יותר נקלע שפירא לקשיים כלכליים והתאבד, והביטוי הפך מציאותי וקיבל ממד מקברי וטרגי[1]. לימים סיפר מנהל הקבוצה דאז, אפרים גבאי, כי הציע לשפירא לשנות את השורה משום שלטענתו הדו-משמעות לא נשמעה טוב, אך שפירא הגיב בביטול[2].

לאחר צאת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספל ממותג הנושא את סמלה של הפועל חיפה ועליו מוטבעות מילותיו של השיר

בתום עונת המשחקים פורסם קליפ לשיר שבו נראים שחקני הקבוצה, הישראלים והזרים, לומדים את מילות השיר בהדרכת מאמנם אלי גוטמן, ומיד לאחר מכן מבצעים אותו במקומות שונים - במגרש האימונים של הקבוצה ובאתרים שונים ברחבי חיפה. את קטע הביניים הלקוח מתוך שיר האוהדים מבצעים בקליפ שפירא וראש עיריית חיפה עמרם מצנע. בקליפ משתתפת גם אוהדת הקבוצה, השחקנית אורלי ויינרמן.

מילות השיר הוטבעו על ספל ממותג ועל מרצ'נדייז נוספים ששווקו בתקופה הסמוכה לזכייה באליפות.

במצעד שירי האליפות שערכו מספר אתרי ספורט ישראליים בעשורים הראשונים לשנות האלפיים הוזכר השיר בין שירי האליפות המוצלחים והיפים בכל הזמנים, ובחלקם אף דורג בחמישייה הראשונה[3].

לאחר התאבדותו של שפירא נרכש המועדון על ידי איש העסקים יואב כץ. אוהדי הקבוצה, שלא היו מרוצים מהמדיניות שהנהיג כץ, מחו נגדו ולבסוף אף הקימו קבוצת אוהדים הנושאת את שמו של שפירא - הפועל רובי שפירא חיפה. הקבוצה נתמכה על ידי בני משפחת שפירא, עובדה שעוררה מתיחות בין כץ למשפחת שפירא[4]. בשל כך, מיעט המועדון להשמיע במשחקי הקבוצה ובאירועים נוספים את שירי האליפות שבהם מוזכרים שמו של שפירא ופועלו - "אדום עולה עולה" ו"אדום זה הצבע שלי", שיר אליפות נוסף בביצוע הזמרת חיה ארד[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]