אדי אדמס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדי אדמס
Eddie Adams
אדי אדמס, 1969
אדי אדמס, 1969
אדי אדמס, 1969
לידה 12 ביוני 1933
ניו קנסינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בספטמבר 2004 (בגיל 71)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Edward Thomas Adams עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה צילום
פרסים והוקרה פרס ג'ורג' פולק (1978)
פרס לוסי (2010)
פרס פוליצר לצילום חדשותי (1969)
פרס ג'ורג' פולק (1968)
פרס ג'ורג' פולק (1977)
פרס פוליצר לצילום (1969)
מדליית הזהב ע״ש רוברט קאפה (1977)
תמונת העיתונות הבינלאומית של השנה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדי אדמסאנגלית: Eddie Adams;‏ 12 ביוני 193319 בספטמבר 2004) היה צלם אמריקאי שנודע בצילום תמונותיהם של ידוענים ופוליטיקאים במהלך עבודתו כצלם עיתונות. סיקר 13 מלחמות. ב-1 בפברואר 1968, בעת שסיקר את מלחמת וייטנאם עבור סוכנות הידיעות Associated Press צילם את התמונה בזכותה התפרסם בעולם – תמונתו של מפקד משטרת סייגון מוציא להורג אסיר ביריית אקדח לרקה.

אדמס זכה בשנת 1969 בפרס פוליצר לצילום עיתונות וכן בפרס העיתונות העולמית על צילומו המפורסם (אשר כותרתו הייתה "גנרל נויין נגוק לואן מוציא להורג אסיר וייטקונג בסייגון"). שנים מאוחר יותר ביכה אדמס את פרסומו כתוצאה מתמונה זו. האסיר שנהרג רצח שוטר דרום וייטנאמי ואת ששת ילדיו זמן מועט לפני שצולמה התמונה.

אדמס כתב על התצלום המפורסם בטיים מגזין בדברים לזכרו של הגנרל נויין:

זכיתי בפרס פוליצר בשנת 1969 על תמונה של אדם אחד ההורג אדם אחר. שני אנשים מתו בתמונה הזו: האדם שספג את הקליע וגנרל נויין נגוק לואן. הגנרל הרג את הווייטקונג; אני הרגתי את הגנרל במצלמתי. עדיין צילומים הם כלי הנשק החזק ביותר בעולם. אנשים מאמינים בהם; אבל צילומים משקרים, אפילו ללא מניפולציה. הם רק חצאי-אמיתות. מה שהצילום לא אמר היה, 'מה אתה היית עושה לו אתה היית הגנרל באותו זמן באותו מקום באותו יום חם, ואתה לכדת את הבחור הרע לאחר שהוא הרג אחד, שניים או שלושה אזרחים אמריקאים?'

Eulogy, Eddy Adams. Time, July 27, 1998[1]
תמונתו של אדי אדמס: "גנרל נגויין נגוק לואן מוציא להורג אסיר וייטקונג בסייגון"

שנים אחר כך התנצל אדמס בפני גנרל נויין ומשפחתו על הנזק חסר התקנה אשר גרם לכבודו של הגנרל בחייו. לאחר מותו של הגנרל, שיבח אותו אדמס כגיבור של מטרה צודקת.

הוא אמר פעם כי "הייתי מעדיף להיות ידוע בזכות סדרת תמונות שצילמתי של 48 פליטים וייטנאמים אשר הצליחו לשוט לתאילנד בסירה של 10 מטר, ומיד נגררו לים הפתוח על ידי הצי התאילנדי." התמונות והדיווחים שליוו אותן, עזרו לשכנע את הנשיא ג'ימי קרטר להעניק מקלט מדיני לכ-200,000 פליטים וייטנאמים שנמלטו מארצם בסירות. אדמס העיר, "עשיתי דבר טוב ואיש לא נפגע כתוצאה מכך."[2] לצד זכייתו בפרס פוליצר, אדמס זכה ביותר מ-500 פרסים אחרים, כולל עיטור ג'ורג' פולק על צילומי חדשות בשנים 1968, 1977 ו-1978 וכן פרסים רבים מארגוני צילום ועיתונות שונים בעולם.

אדמס הלך לעולמו בניו יורק לאחר שחלה במחלת ניוון שרירים ALS.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדי אדמס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]