אדם סמית' (פוליטיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדם סמית'
Adam Smith
דיוקנו הרשמי של סמית' בקונגרס
דיוקנו הרשמי של סמית' בקונגרס
דיוקנו הרשמי של סמית' בקונגרס
לידה 15 ביוני 1965 (בן 58)
וושינגטון הבירה, ארצות הברית
שם מלא דייוויד אדם סמית'
שם לידה David Adam Smith עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת וושינגטון
אוניברסיטת פורדהם
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
adamsmith.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס התשיעי של וושינגטון
3 בינואר 1997 – מכהן
(27 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד אדם סמית'אנגלית: David Adam Smith; נולד ב-15 ביוני 1965) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס התשיעי של מדינת וושינגטון, ברציפות מאז 1997. סמית', חבר המפלגה הדמוקרטית, מייצג מחוז בחירה השוכן במערב וושינגטון, ומשתרע מטקומה בדרום עד לבלוויו בצפון. סמית' הוא החבר הוותיק ביותר במשלחת וושינגטון לבית הנבחרים של ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' נולד בוושינגטון הבירה וגדל בעיר סי-טק (SeaTac) שבמחוז קינג במדינת וושינגטון. בינקותו אומץ בידי לליה ג'וּן (לבית גרנט) ודודו מצד אמו, בן מרטין סמית' השלישי. הוא למד בבית הספר היסודי באו לייק ובחטיבת הביניים צ'ינוק בטרם השלים את לימודיו התיכוניים בתיכון טיי (Tyee) בשנת 1983. בתיכון, סמית' השתתף בתוכנית החינוך האזרחי "Close Up Washington". אביו, שעבד בחברת יונייטד איירליינס ככוון והיה פעיל באיגוד המכונאים, מת כשסמית' היה בן 19.

במשך שנה למד סמית' באוניברסיטת מערב וושינגטון שבבלינגהאם, ולאחר מכן קיבל תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת פורדהם ב-1987. בשנת 1990 השלים לימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת וושינגטון. כסטודנט עבד בחברת הלוגיסטיקה "United Parcel Service". בתום לימודי המשפטים שלו עבד סמית' כעורך דין פרטי. בשנים 1993–1995 היה תובע פלילי בסיאטל, ובשנת 1996 עבד באורח זמני כשופט.

מ-14 בינואר 1991 עד 3 בינואר 1997 ייצג סמית' את מחוז הבחירה ה-33 בסנאט של וושינגטון. הוא היה בן 25 בעת היבחרו לראשונה בבחירות 1990, וניצח את אלינור לי, חברת הסנאט מטעם המפלגה הרפובליקנית זה 13 שנה, ונהפך לסנאטור הצעיר ביותר בהיסטוריה של מדינת וושינגטון. בבחירות 1996 נבחר סמית' לייצג את מחוז הקונגרס התשיעי של וושינגטון בבית הנבחרים של ארצות הברית, אחרי שגבר על נציג המחוז המכהן רנדי טייט. מאז נבחר סמית' מחדש כתריסר פעמים ללא התנגדות מהותית. ב-10 באוקטובר 2002 נמנה בין 81 דמוקרטים שתמכו באישור היציאה למלחמת עיראק.

באפריל 2007 הביע סמית' את תמיכתו בסנאטור ברק אובמה במסגרת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008, והוסיף להתארח בתוכנית "Hardball with Chris Matthews" כדי לדבר בשבחו של אובמה. באותה שנה הופיע בתוכנית "הקולבר ריפור" בסדרה בת 434 חלקים של התוכנית הידועה בשם "דע את מחוזך" (Better Know A District). סמית' הצביע נגד "חוק ההגנה על אמריקה" משנת 2007, עליו נמתחה ביקורת בשל הפרה לכאורה של זכויות אזרח משום שהתיר האזנות סתר ללא צווים. עם זאת, הוא תמך בחוק הפטריוט משנת 2001 ובהרחבת תוכנית האזנות סתר ללא צווים של ממשל ג'ורג' ווקר בוש.

בשבע תקופות הכהונה הראשונות שלו ייצג סמית' מחוז השוכן בין הכביש הבין-מדינתי מס' 5, המשתרע מרנטון דרך טקומה ועד סמוך לאולימפיה. מחוזו של סמית' שורטט מחדש לאחר מפקד האוכלוסין של ארצות הברית בשנת 2010 וסופחו אליו חלקים גדולים מדרום-מזרח סיאטל כמו גם את רוב מזרח מחוז קינג. כתוצאה מכך, המחוז הפך לראשון בוושינגטון בעל רוב לאוכלוסייה של בני מיעוטים מבחינה אתנית או גזעית[1]. זהו גם המעוז הדמוקרטי השני בגודלו בוושינגטון, שני רק למחוז הקונגרס השביעי המכסה את יתר העיר סיאטל. לקראת בחירות 2012 העתיק סמית' את מגוריו מביתו שבטקומה אל בלוויו.

ב-16 בדצמבר 2010 גבר סמית' על עמיתיו הדמוקרטים סילבסטר רייס ולורטה סנצ'ז בבחירות לתפקיד החבר הבכיר בוועדת הכוחות המזוינים של בית הנבחרים, לאחר שיושב ראש הוועדה אייק סקלטון הודח בבחירות בידי ויקי הרצלר. בסיבוב הראשון, זכו סאצ'ז וסמית' ב-64 קולות כאשר בעוד רייס גרף 53. בסיבוב השני הוביל סמית' על סנצ'ז בפער בן 11 קולות, ונבחר לתפקיד[2]. סמית' וחבר הקונגרס מאק ת'ורנברי חוקקו יחדיו תיקון לחוק תקציב הביטחון של 2013, המבטל את האיסורים על הפצת תעמולה של מחלקת המדינה ומחלקת ההגנה של ארצות הברית, תוך ביטול "חוק סמית'-מונדט" משנת 1948 ו"חוק אישור יחסי החוץ" משנת 1987, שנועד להגן על אזרחי ארצות הברית מפני מסעות פרסום שגויים של הממשל הפדרלי[3].

משנטלה המפלגה הדמוקרטית את רוב המושבים בבית הנבחרים לאחר בחירות 2018, החל סמית' לכהן בתפקידו כיו"ר ועדת הכוחות המזוינים מאז התכנס הקונגרס ה-116 של ארצות הברית בראשית ינואר 2019[4]. לאחר בחירות 2022, בהן איבדו הדמוקרטים את הרוב בבית הנבחרים, שב סמית' לתפקידו כחבר הבכיר בוועדת הכוחות המזוינים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם סמית' בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של אדם סמית' בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Re-elect U.S. Rep. Adam Smith in Washington’s 9th Congressional District, באתר סיאטל טיימס, 23 ביול 2012 (באנגלית)
  2. ^ Smith wins Armed Services post, באתר פוליטיקו, 16 בדצמבר 2010 (באנגלית)
  3. ^ וולטר פינקוס, House approves $642.5 billion defense bill, באתר וושינגטון פוסט, 18 מאי 2012 (באנגלית)
  4. ^ קלודיה גריסלס, New House Armed Services Committee chairman Adam Smith outlines his goals, באתר stripes.com‏, 4 בינואר 2019 (באנגלית)