אהרן גרושקביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אהרן גרושקביץ
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 14 בספטמבר 1920
ורשה, פולין
נהרג 18 בנובמבר 1943 (בגיל 23)
הים הצפוני
השתייכות חילות האוויר של צבא ארצות הברית
תקופת הפעילות עד ל-1943
דרגה סמל
תפקידים בשירות
מקלען אוויר במפציץ
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
מדליית האוויר  מדליית האוויר

סמל אהרן גרושקביץ (14 בספטמבר 192018 בנובמבר 1943) היה צעיר ארץ ישראלי, שהתגייס לשירות בחילות האוויר של צבא ארצות הברית במלחמת העולם השנייה. הוא שירת בזירה האירופית עד שנפל בקרב. עוטר במדליית האוויר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהרן גרושקביץ נולד בעיר ורשה בירת פולין. עלה לארץ ישראל עם משפחתו בגיל חמש. חי בחיפה. יצא להכשרה בקיבוץ חפציבה ובימי מאורעות 1936 השתתף בפעולות הגנה. בשנת 1939 יצא ללימודים בארצות הברית. שם גם פעל במסגרת הנוער החלוצי והחל ללמוד טיסה.

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנודע על פעולות גרמניה הנאצית נגד יהודי אירופה התנדב גרושקביץ לשירות צבאי בחילות האוויר של צבא ארצות הברית. יחידתו נשלחה לחזית האירופית והוצבה בבריטניה. הוא שימש כמקלען במפציץ מדגם ליברייטור והשתתף במשימות הפצצה מעל שטח אירופה הכבושה.

ב-18 בנובמבר 1943, בעת שמטוסו נמצא בשמי הים הצפוני בדרכו חזרה מגיחת הפצצה, הוא הופל על ידי מטוס קרב גרמני. גרושקביץ נהרג וגופתו לא נמצאה.

גרושקביץ עוטר במדליית האוויר.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של אהרן גרושקביץ הונצח באנדרטה לנעדרים בבית הקברות הצבאי האמריקאי בקיימברידג' שבבריטניה, בגן הנעדרים שבבית הקברות הצבאי בהר הרצל ובאנדרטת מתנדבי היישוב במלחמת העולם השנייה שם. בשנת תשי"ט הוציאו הוריו לאור לזכרו חוברת בשם בן יקיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]