אורנסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אואורנסה)
אורנסה
Orense
Ourense
סמל אורנסה
סמל אורנסה
סמל אורנסה
דגל אורנסה
דגל אורנסה
דגל אורנסה
מדינה ספרדספרד ספרד
קהילה אוטונומית גליסיהגליסיה גליסיה
מחוז אורנסה
ראש העיר Gonzalo Pérez Jácome
בירת העיר Ourense עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 85.2 קמ"ר
גובה 132 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 104,250 (2023)
 ‑ צפיפות 1,242.88 נפש לקמ"ר (2016)
קואורדינטות 42°20′08″N 7°51′51″W / 42.33556°N 7.86406°W / 42.33556; -7.86406 
אזור זמן UTC +1
www.ourense.es
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוֹרֶנְסֶהספרדית:[1] Orense; בגליסית ובאופן רשמי בספרדית:[2] Ourense, נהגה: "אוֹאוּרֶנְסֶה") היא בירת מחוז אורנסה בגליסיה שבספרד. העיר נמצאת בדרום-מזרח גליסיה, על גדות נהר מיניו. העיר היא השלישית בגודל אוכלוסייתה בגליסיה, אחרי ויגו ולה קורוניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור העיר הוא בהתיישבות רומאית בעלת אותו שם ששכנה באזור המעיינות החמים בורגס בקרבת העיר. אחת התאוריות למקור של השם היא שהוא נובע מהצירוף הלטיני aquae urente (מילולית: "מים צורבים"), המתייחס למעיינות. האזור בו אורנסה נמצאת היה אחד האזורים הקלים ביותר למעבר בנהר המיניו והרומאים הקימו בו גשר שקיים עד היום. הדבר העלה את חשיבותה של אורנסה גם לאחר שהרומאים ירדו מגדולתם והיא הייתה מרכז מסחרי חשוב במשך ימי הביניים. לאחר התקופה הרומית האזור עבר לשליטת הסואבים ולאחריהם לידי הוויזיגותים.

במאות ה-10 וה-11 העיר סבלה מהתקפות של נורמנים וערבים. אחרי כן היא התחילה להשתקם באופן איטי. בסוף המאה ה-12 הבישוף של אורנסה הורה לבנות את מבצר קסטלו רמירו כדי להגן על העיר ולפקח על יציאת וכניסת הסחורות, אך הוא נהרס בפקודת המלכים הקתוליים ב-1486 כדי למעט בעוצמה של אורנסה.

בתחילת המאה ה-19 אורנסה הייתה עיירה קטנה יחסית. המצב השתנה עם הפיכתה לבירת מחוז אורנסה שהוקם ב-1833, והעיר המשיכה לגדול לאחר שקושרה במסילת רכבת לוויגו. לאחר מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1937 החלה הגירה גדולה לעיר שתרמה להפיכתה לאחת הערים החשובות בגליסיה.

מעיינות חמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד ממוקדי התיירות באורנסה הם המעיינות החמים הנובעים בעיר ובסביבותיה. שפיעת המעיינות בעיר היא מן הגבוהות באירופה. באורנסה מספר אתרים לטבילה במי המעיינות, הפועלים בכל עונות השנה, תחת כיפת השמיים ובמבנים סגורים, חלקם פתוחים לציבור הרחב ללא תשלום כניסה. אחד האתרים המרכזיים אס בורגס (As Burgas) נמצא במרכז העיר העתיקה, באתר שבו נמצאו שרידי בריכה מתקופת האימפריה הרומית.

לאורך נהר המיניו, החוצה את העיר, קיימים ארבע אתרים נוספים ובהם בריכות מי מעיינות חמים.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת אורנסה מסתמכת בעיקר על מגזר השירותים. במידה מועטה יותר יש הסתמכות גם על תעשייה ובנייה.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר נמצא קמפוס של אוניברסיטת ויגו.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר עוברים שני קווי רכבת מרכזיים: אחד מלה קורוניה לסמורה שממשיך לאחר מכן למדריד, ואחר מוויגו לכיוון צפון-מזרח ספרד וצרפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורנסה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]