אוגוסט נטרר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוגוסט נטרר
August Natterer
לידה 3 באוגוסט 1868
רוונסבורג, ממלכת וירטמברג עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 באוקטובר 1933 (בגיל 65)
רוטווייל, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אמנות גולמית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוגוסט נטררגרמנית: August Natterer‏; 3 באוגוסט 18687 באוקטובר 1933), הידוע גם בשם נטר, היה אמן גרמני שסבל מסכיזופרניה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוגוסט נטרר, שהפסיכיאטר שלו נתן לו את הכינוי הבדוי נטר כדי להגן עליו ועל משפחתו מפני הסטיגמה החברתית שקשורה באותה תקופה למחלות נפש, נולד ב-3 באוגוסט 1868 בשורנרייט ליד רבנסבורג, גרמניה, בן לפקיד, והצעיר מבין תשעה ילדים. נטרר למד הנדסה, התחתן, טייל רבות והייתה לו קריירה מצליחה כחשמלאי, אך לפתע נקלע לפנטזיות והתקפי חרדה.[1] באפריל 1907 היה לו הזיה מרכזית של פסק הדין האחרון שבמהלכה כ-"10,000 תמונות הבזיקו במוחו חצי שעה".[2] הוא תיאר זאת כדלקמן:

ראיתי נקודה לבנה קרובה לעננים - כל העננים נעצרו - ואז הכתם הלבן הלך ונעמד כמו לוח בשמיים. על אותו הלוח או על המסך או על הבמה הופיעו תמונות מהירות והבזקים אחריהן, כ -10,000 תוך חצי שעה ... אלוהים עצמו הופיע. בין חזיונות העולם הוא ראה: תמונות מלחמה, יבשות, אנדרטאות, טירות יפהפיות, תפארת העולם - אבל כל אלה היו תמונות על-טבעיות. הן היו תמונות גדולות כעשרים מטרים לפחות, ברורות לצפייה, כמעט ללא צבע כמו בצלומים ... התמונות היו ההתגלות של פסק הדין האחרון. המשיח לא יכול היה להגשים את הישועה מכיוון שהוא נצלב מוקדם ... אלוהים גילה לי אותם כדי להשיג את הישועה.[3]

התקפים אלה הביאו אותו לניסיון התאבדות וכניסה לראשונה למוסד לחולי נפש שם בילה הרבה במהלך עשרים ושש השנים הנותרות בחייו. נטרר טען לאחר מכן כי הוא ילדו הבלתי לגיטימי של הקיסר נפוליאון הראשון ו"גואל העולם". החזון נתן לו השראה להפקה אינטנסיבית של רישומים, שכולם מתעדים תמונות ורעיונות שראה בחזון.

אוגוסט נטרר נפטר מאי ספיקת לב במוסד ליד רוטוויל בשנת 1933.[4]

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נטרר היה אחד ה"מאסטרים הסכיזופרניים "כך כינה אותו הנס פרינהורן בעבודתו שהגדירה את תחום "אומנותם של חולי נפש".[5] הרישומים שלו הם ניסיונות לתפוס את "10,000 התמונות" של ההזיות מאותו היום. הם תמיד מועברות בסגנון ברור ואובייקטיבי, כמו בציור טכני, אולי בגלל הרקע שלו כחשמלאי.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוגוסט נטרר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ August Natterer | Raw Vision Magazine, rawvision.com
  2. ^ Greg Bottoms, The Colorful Apocalypse: Journeys in Outsider Art, ReadHowYouWant.com, 2011-05-26, ISBN 978-1-4596-1432-1. (באנגלית)
  3. ^ Duponis janine dupont arts court at duponis.com (ארכיון)
  4. ^ August Natterer, 1868–1933 – UK Disability History Month (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Katharine Conley; Pierre Taminiaux (2006). Surrealism and Its Others. Yale University Press. p. 132.