אווז מקורנן כנף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אווז שחור)
קריאת טבלת מיוןאווז מקורנן כנף
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: אווזאים
משפחה: ברווזיים
תת־משפחה: Plectropterinae
סוג: אווז מקורנן כנף
מין: אווז מקורנן כנף
שם מדעי
Plectropterus gambensis
ליניאוס, 1766
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אווז מקורנן כנף (שם מדעי: Plectropterus gambensis) הוא מין עוף מים ממשפחת הברווזיים החי בביצות באפריקה שמדרום לסהרה. מין זה שייך לקבוצה קדומה של ברווזים בתת-משפחה ייחודית (Plectropterinae) וכן הוא מין יחידי בסוגו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אווז זה הוא מין המקורב לאווזים (Anserinae) מצד אחד ולברווזי הצדפות (Tadorninae) מצד שני אולם שונה משניהם. אורכו הממוצע 75–115 ס"מ ומשקלו 6.8-4 ק"ג ולעיתים נדירות עד 10 ק"ג, כשהזכרים גדולים יותר מהנקבות. מוטת הכנפיים מגיעה ל-150–200 ס"מ ולמעשה הם הגדולים מבין ברווזי אפריקה ושוקלים יותר מכל אווז אחר בטבע כמעט.

הם בעלי פלג גוף עליון שחור עם פנים לבנות ומקור ורוד וארוך. הרגליים גבוהות וארוכות בצבע ורוד עדין. לתת-המין P. g. gambensis ישנה בטן לבנה והוא קטן יותר מתת-המין הניגרי (P. g. niger). הזכרים שונים מהנקבות גם בגודלם וגם בגידול העור הוורוד שעל פרצוף הזכר. על הכנפיים הגדולות יש להם זיז עצם קטן המשמש להרתעת יריבים, דבר שאיננו קיים אצל כמעט שום עוף למעט ההואצין.

באופן חריג ביותר לעופות, רקמות האווזים מכילים רעלים שונים, כתוצאה מתזונתם מחיפושיות ארסיות ממשפחת הרפואניתיים. אכילה של בשר האווז עלולה להסתיים במוות.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הברווז חי ברחבי הביצות של אפריקה וחי גם בערבות, אגמים רדודים, דלתות, אגמים מלוחים ונהרות. הם מינים חברתיים המתקהלים בלהקה של עד 50 פרטים. הם ניזונים בעיקר מרעה עשב או מגומא, גרגירים או פירות אך גם יצודו חרקים שונים כולל ארסיים וכן דגים קטנים.

האווזים הופכים לאגרסיביים בעונת הרבייה וזכרים תוקפים זכרים אחרים בכנפיהם הגדולות. הם מקננים בדרך כלל בין צמחייה ליד המים, אך גם בחורי עצים, חללים בסלע, תילי טרמיטים, מאורת שנבובים או קני עופות אחרים כמו טגואן או האורגים החברתיים, אך גובה הקן לא יעלה על 3–4 מטרים מהקרקע. אווזים אלה מטילים 6–15 ביצים.

ישנם 2 תת-מינים לאווז:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אווז מקורנן כנף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אווז מקורנן כנף באתר הרשימה האדומה של IUCN