אוז (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוז
Oz
מימין לשמאל: האסירים קארים סעיד, טוביאס ביצ'ר, אוגוסטוס היל, מיגל אלוורז, ורנון שילינגר וריאן אוריילי
מימין לשמאל: האסירים קארים סעיד, טוביאס ביצ'ר, אוגוסטוס היל, מיגל אלוורז, ורנון שילינגר וריאן אוריילי
סוגה דרמה המשכית
יוצרים טום פונטנה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אדם ברנשטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים קירק אסוודו
אדוואלה אקינואויה-אגבאג'ה
ארני הדסון
טרי קיני
ריטה מורנו
הרולד פרינו
ג'יי קיי סימונס
לי טרגסן
אימון ווקר
דין וינטרס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 56 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה הולו, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור HBO עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל ערוץ 2 (רשת)
יס פלוס
yes stars 2
סלקום tv
תקופת שידור מקורית 12 ביולי 199723 בפברואר 2003
קישורים חיצוניים
www.hbo.com/oz/
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוזאנגלית: Oz) היא סדרת הדרמה ההמשכית הראשונה באורך 60 דקות שהופקה על ידי רשת הטלוויזיה בכבלים האמריקנית HBO. הסדרה, ששודרה במשך שש עונות (19972003) תיארה את חיי האסירים בבית סוהר אמריקאי באבטחה מרבית. יוצר הסדרה הוא טום פונטנה, והמפיק הוא ברי לווינסון.

פרקי הסדרה רצופים בקטעי קריינות הנעשים על ידי אוגוסטוס היל (הארולד פרינו ג'וניור), אחד מאסירי הכלא, אשר מתייחס בעקיפין למתרחש באותו פרק דרך נושאים שונים ואירועים היסטוריים בהם הוא דן. (כדוגמת דת, חוקת ארצות הברית, מכות מצרים, דואר ועוד.)

בישראל שודרה הסדרה בשנים 19982003 על ידי הזכיינית רשת בערוץ 2, וב־2006 שודרה הסדרה בשידור חוזר בערוץ יס פלוס וב-yes stars 2 שבלוויין, ושוב החל משנת 2012 בערוץ yes oh. בשנים 2020–2021 שודרה הסדרה בשירות סלקום tv.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות עונות
1 2 3 4 5 6
ארני הדסון ליאו גלין מנהל הכלא ראשי
טרי קיני טים מקמאנוס מנהל אגף "M" (ברקת) ראשי
הארולד פרינו ג'וניור אוגוסטוס היל אסיר שחור, "האחרים" ראשי
אימון ווקר קארים סעיד אסיר מוסלמי ראשי
קירק אסוודו מיגל אלוורז אסיר לטיני משנה ראשי
ריטה מורנו פיטר-מארי ריימונדו נזירה, פסיכיאטרית משנה ראשי
ג'יי קיי סימונס ורנון שילינגר אסיר ארי משנה ראשי
לי טרגסן טוביאס ביצ'ר אסיר, "האחרים" משנה ראשי
דין וינטרס ריאן או'ריילי אסיר אירי משנה ראשי
אדוואלה אקינואויה-אגבאג'ה סימון אדביסי אסיר אפריקני אורח משנה ראשי

שחקני משנה ואורחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד הופיעו בסדרה (רשימה חלקית בלבד): אדוארד הרמן, אידי פאלקו (דיאן וויטלסי), אל אל קול ג'יי, אריק רוברטס, ארת'ה קיט, בובי קנאבלי (אלונזו טורקמדה), ג'ואל גריי (למואל אידזיק), ג'ון סדה (דינו אורטולני), ג'ונתן דמי, כריסטופר מלוני (כריס קלר), לאנס רדיק (ג'וני בזיל / דזמונד מובאי), לואיס גוזמן (ראול הרננדז), לוק פרי (ג'רמיה קלוטיה), מאסטר פי, מארק מרגוליס (אנטוניו נאפה), מת'וד מן, סת' גיליאם (קלייטון יוז), פטי לופון (סטלה קופה), קתרין ארב (שירלי בלינג'ר) ועוד.

בית הכלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסדרה, "אוז", הוא הכינוי שניתן ל"מתקן הענישה המדינתי ע"ש אוסוולד". בבית כלא זה פועלת יחידה נסיונית בשם "עיר ברקת" (רמז לעיר המפורסמת מ"הקוסם מארץ עוץ", באנגלית: "The wizard of Oz") המנוהלת על ידי טים מקמאנוס, אשר הגה את רעיון הקמתה. הייחוד ביחידה זו הוא בהפעלת תוכניות שיקום שונות לאסירים אשר תעזורנה להם לעזוב את חיי הפשע לכשיצאו מהכלא ולחיות את שארית חייהם כאנשים התורמים לחברה. (בין תוכניות השיקום ניתן למנות לימודים תיכוניים ועל תיכוניים, קבוצות גמילה מהתמכרות לאלכוהול וסמים, אימוני כושר סדירים, קרבות איגרוף ועוד.)

חלוקת האסירים בין יחידות הכלא נשלטת בידי מנהל הכלא ומנהלי היחידות, ואלו מקפידים הקפדה יתרה שבעיר ברקת יישמר מספר מוגבל וקבוע של אסירים מכל קבוצה אתנית וסוציאלית. הרחקה מעיר ברקת היא אחת מצורות הענישה הנהוגות כלפי אסירים אשר אינם מתנהגים כראוי.

קבוצות האסירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוז קיימות קבוצות סטריאוטיפיות שונות. רובם המוחלט של האסירים (כ־78%) הם אפרו-אמריקאים, דבר המביא למתחים ועימותים שמקורם בגזענות. עם זאת, לא קיים קשר ישיר בין גודלי הקבוצות השונות המרכיבות את אסירי הכלא לבין מידת השפעתן של הקבוצות. הכנופיה האיטלקית־סיציליאנית, למשל, אשר רוב חבריה הם חברי מאפיה מורשעים, היא אחת הקבוצות הבולטות ביותר בכלא, למרות שמספר חבריה קטן בהרבה משל קבוצת ההומוסקסואלים אשר נותרת לרוב ברקע.

בתחילת העונה השנייה הציג טים מקמאנוס, מנהל עיר ברקת, עשר קבוצות אותן זיהה בכלא:

  • המוסלמים – קבוצה אפרו־אמריקאית שהונהגה לאורך רוב הסדרה על ידי האימאם קארים סעיד הכריזמטי (מגולם על ידי השחקן אימון ווקר). תחת הנהגתו של סעיד, שומרת קבוצה זו על עקרון טוהר הגוף והנפש. חבריה מתעמלים יחד באופן קבוע, מתאמנים באמנויות לחימה, מתפללים יחד, מתנזרים משימוש בסיגריות ובסמים ומתנגדים להומוסקסואליות ולאלימות הרווחות בכלא. מאחר שאינם מנסים לקחת חלק בסחר בסמים בכלא, נדירים העימותים ביניהם לבין האסירים האחרים.
  • השחורים (Home Boys) – קבוצה אפרו־אמריקאית נוספת המורכבת בעיקר מגנגסטרים אשר פעלו בשכונות עוני לפני כליאתם. קבוצה זו נאבקת לאורך הסדרה עם הקבוצה האיטלקית־סיציליאנית והקבוצה הלטינית על השליטה בסחר בסמים. עימותים רבים עם הקבוצות האחרות בכלא הביאו לתחלופה מהירה של חברי הקבוצה ושל מנהיגיה. תחילה הנהיג את הקבוצה ג'פרסון קין, אך לאחר מכן התאסלם ועבר למוסלמים. בין מנהיגיה הבולטים ניתן למנות את סימון אדביסי אשר שלט בה במשך תקופה ארוכה ואת בר רדינג אשר שלט בה החל מאמצע העונה הרביעית.
  • האחווה הארית – שלוחת כנופיית בתי הכלא המפורסמת באוז. קבוצה לבנה זו פועלת לפי עקרונות גזעניים ורואה לנגד עיניה את תורת הגזע הנאצית. קבוצה זו היא בין האכזריות ביותר באוז, ואחראית לרצח ולאונס אסירים רבים במהלך הסדרה (על אף התנגדותה המוצהרת להומוסקסואליות). אחד מקווי העלילה המרכזיים בסדרה עוסק במאבק בין מנהיג האחווה, ורנון שילינגר, ואסיר בשם טוביאס ביצ'ר, בו התעלל בימיו הראשונים באוז. קבוצה זו מצויה בברית עם קבוצת האופנוענים במהלך הסדרה, ברית שמופנית בעיקר כנגד קבוצת השחורים.
  • האופנוענים – קבוצה שולית יחסית באוז, אשר חבריה מתעניינים בעיקר בסמים ובקעקועים. למרות זאת, הם אינם מעורבים בסחר הסמים בבית הכלא ומשמשים רק כקונים. כמוזכר לעיל, האופנוענים נמצאים בברית עם האחווה הארית, וזאת לצורך איחוד כוחות בעימותים התדירים נגד האסירים האפרו־אמריקאים. מנהיג הקבוצה במהלך רוב הסדרה הוא ג'אז הויט.
  • האיטלקים־סיציליאנים – רוב חברי קבוצה זו הם חברי המאפיה האיטלקית לשעבר. לכן, לקבוצה זו קשרים רבים מחוץ לכלא, ואף בין סוהרי הכלא. מנהיג קבוצה זו נוהג להעביר הוראות לכפופיו במידת הצורך, לשם אספקת סמים וביצוע רציחות לפי הזמנה. לאורך הסדרה כולה קבוצה זו היא אחת הקבוצות הבולטות במאבק על השליטה בסחר בסמים באוז, אך עימותים תדירים עם קבוצת האסירים השחורים גרמו לדילול שורותיה ולתחלופה רבה של מנהיגיה. מנהיגי הקבוצה היו נינו שיבטה, פיטר שיבטה, אנטוניו נאפה וצ'אקי פנקאמו.
  • הלטינים – קבוצה היספאנית, אשר מרבית חבריה ממוצא פורטו ריקני. חברי הקבוצה מעורבים בעסקי הסחר בסמים בכלא, ומצטרפים לרוב לקבוצה החזקה באותה העת (כאשר ידם של האיטלקים על העליונה, תומכים הלטינים בהם, וכאשר משתלטים השחורים על עסקי הסמים, מצטרפים הלטינים אליהם). גם בקבוצה זו התחלפו מספר מנהיגים לאורך הסדרה, אך לא בשל מאבקים עם הקבוצות האחרות, אלא בשל בוגדנות פנימית של חברי הקבוצה. מנהיגי הקבוצה בסדרה הם: מיגל אלוורז, ראול (אל סיד) הרננדז ולבסוף אנריקה מוראלס.
  • האירים – קבוצה לבנה קטנה, אשר מעורבת אף היא בעסקי הסחר בסמים באוז. חבר הקבוצה המרכזי בסדרה הוא הסוציופת המניפולטיבי ריאן אוריילי, אשר מתמרן בערמומיות לאורך הסדרה את האסירים האחרים לפי מטרותיו ללא ידיעתם. אוריילי אחראי למותם של אסירים רבים, אך הוא עושה זאת כך שאיש אינו יכול לקשר אותו לרציחות. אלו אשר עשויים להפליל אותו מוצאים לרוב את מותם לפני שיוכלו לפגוע בו. אחיו של ריאן, סיריל אוריילי, הסובל מפיגור שכלי עקב פגיעת ראש, הצטרף אליו לאוז בעונה השנייה. שני האחים, המגולמים על ידי שני שחקנים אחים במציאות (דין וסקוט־ויליאם וינטרס), חולקים את אותו תא לאורך רוב הסדרה.
  • הנוצרים – קבוצת רקע שולית באוז, הנעשית בולטת יותר עם הגעתו של הכומר ג'רמייה קלוטייה לאוז.
  • ההומוסקסואלים – קבוצת רקע באוז, המורכבת הן מהאסירים ההומוסקסואלים והן מהאסירים הטרנסקסואלים בכלא.
  • האחרים – לא כל אסיר באוז משויך לקבוצה כלשהי. בין אסירים אלה ניתן למנות את טוביאס ביצ'ר – גבר לבן, עורך דין מצליח ואלכוהוליסט שהרג נערה בעת נהיגה בשכרות; אוגוסטוס היל (המשמש כקריין הסדרה) – אפרו־אמריקאי שנעצר על סחר בסמים והריגת שוטר בזמן ניסיון בריחה, וזקוק לכיסא גלגלים לאחר שנזרק מגג בניין על ידי שוטר בעת מעצרו; כריס קלר, הומוסקסואל (שהיה נשוי ארבע פעמים לנשים) שנעצר בעקבות שוד חנות ורצח במהלך השוד (ובמהלך הסדרה נחקר על ידי ה-FBI בחשד לעינוי ורצח מספר הומוסקסואלים לאחר ששכב איתם); בוב ריבאדו ואגממנון בוסמאליס – שני אסירים מבוגרים. בוב בילה את רוב שנותיו בכלא לאחר שרצח אדם ונידון למוות, קיבל חנינה לאחר שההוצאה להורג נכשלה. בוסמאליס הצטרף בתחילת העונה השנייה.

ביקורות על הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי מבקרים שונים, הסדרה מציגה בזעיר אנפין את העולם מחוץ לבית הכלא, בו מאבקים גזעיים וכלכליים שכיחים ביותר. למרות שהיא עוסקת בפושעים, אוז אינה מספקת תשובות מוחלטות לגבי מקורות העבריינות והפשע. ה"טוב" וה"רע" בסדרה אינם מוחלטים, וכך גם העבריין הנורא ביותר זוכה לרגעי אנושיות וחמלה (באחד הפרקים, למשל, דואג אסיר צעיר, שרצח ואכל את שני הוריו, לאסיר זקן, שהוכה על ידי אחת מכנופיות הכלא). מצד שני, דווקא הדמויות ה"נורמליות" כביכול בסדרה, כולל הסוהרים, עלולות לבצע מעשי זוועה מזעזעים.

אוז מציגה באופן חופשי מאוד נושאים שנויים במחלוקת כגון שימוש בסמים, עירום מלא, הומוסקסואליות, אונס ועימותים דתיים, ולכן זכתה לביקורות קשות מגורמים שונים. ביקורת הוטחה בסדרה גם על גילויי האלימות הקשים הרווחים בה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]