אייסטיין אור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אוישטיין אור)
אייסטיין אור
Øystein Ore
לידה 7 באוקטובר 1899
כריסטיאניה, האיחוד השוודי-נורווגי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 באוגוסט 1968 (בגיל 68)
בארום, נורווגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Øystein Mikaelsson Ore עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי קומבינטוריקה, תורת הגרפים, תורת המספרים, אלגברה מופשטת, סריג, מתמטיקה, היסטוריה של המתמטיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים נורווגיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות גרוב סטריט עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט תורלף סקולם עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט גרייס הופר, Warren R. Church, Casper Shanok, Harold Laird Dorwart, Bernard A. Hausmann, Joel G. Stemple, D. Bruce Erickson, Jon Henry Sanders, Jeanette Fox Delevie, Howard Engstrom, מלווין דרשר, Laurence Richards Alvarez, מרשל הול, Miriam Becker, Bruce Lee Rothschild, Mark E. Watkins עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אייסטיין אור

אייסטיין אורנורווגית: Øystein Ore;‏ 7 באוקטובר 1899, אוסלו (אז כריסטיאניה) - 13 באוגוסט 1968, אוסלו) היה מתמטיקאי נורווגי-אמריקאי, על שמו נקרא מספר אור.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אור למד באוניברסיטת אוסלו בין השנים 1918–1922, וקיבל תואר דוקטור בשנת 1924, על עבודת דוקטורט בשם "Zur Theorie der algebraischen Körper" ("התאוריה של השדות האלגבריים"). לאחר מכן המשיך בלימודיו באוניברסיטת גטינגן, שם למד והושפע עמוקות מגישתה של אמי נתר שלימדה שם אלגברה מופשטת. ב-1925 הפך לעוזר מחקר באוניברסיטת אוסלו.

המתמטיקאי האמריקני ג'יימס פִּירְפּוֹנְטאנגלית: Pierpont) מאוניברסיטת ייל נסע בשנת 1926 לאירופה במטרה להרחיב את שורות סגל האוניברסיטה במתמטיקאים. אור התקבל לתפקיד, והחל לעבוד באוניברסיטה בשנת 1927 כעוזר פרופסור, ובמהרה הפך לפרופסור חבר, ושנה לאחר מכן לפרופסור מן המניין. ב-1931 מונה לפרופסור שטרלינג (Sterling, דרגת הפרופסורה הגבוהה ביותר באוניברסיטת ייל), תפקיד בו כיהן עד פרישתו לגמלאות ב-1968.

אור היה חבר האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים וממייסדי החברה האקונומטרית (Econometric Society) העוסקת בהקשרים של כלכלה, מתמטיקה וסטטיסטיקה.

נודע בעיקר בזכות עבודותיו בתורת הגרפים, כמו גם בתחומים רבים נוספים. בין תלמידיו המפורסמים ניתן למנות את גרייס הופר שפועלה בתחום המחשוב זכה להכרה בינלאומית, ומרשל הול (Hall), מחשובי המתמטיקאים בתחום תורת הגרפים והקומבינטוריקה. עסק יחד עם גארט בירקהוף בסריג והפך לאחד מהמומחים הבולטים בנושא זה.

בנוסף להיותו מתמטיקאי מוכשר, עסק אור גם בהיסטוריה של המתמטיקה, וכתב ביוגרפיות של מתמטיקאים כמו ג'ירולמו קרדאנו ונילס הנריק אבל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייסטיין אור בוויקישיתוף