אולגה צ'כובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולגה צ'כובה
Ольга Константиновна Чехова
לידה 14 באפריל 1897 (יוליאני)
גיומרי, ארמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 במרץ 1980 (בגיל 82)
מינכן, גרמניה המערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Ольга Константиновна Книппер עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה המערבית, רפובליקת ויימאר, גרמניה הנאצית, ברית המועצות, האימפריה הרוסית, גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1921–1974 (כ־53 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מייקל צ'כוב (19151919) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Staatsschauspieler (1936)
  • צלב המפקד של מסדר המצוינות של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עטיפת הספר "תעלומת אולגה צ'כובה". אולגה צ'כובה לצד היטלר. מאחורי היטלר, גנרל וילהלם קייטל

אולגה קונסטנטינובנה צ'כובהרוסית: Ольга Константиновна Чехова; בגרמנית: Olga Konstantinowna Tschechowa‏; 14 באפריל 18979 במרץ 1980) הייתה שחקנית תיאטרון וקולנוע רוסייה-גרמנייה, אחייניתה של אולגה קניפר, מי שהייתה אשתו של אנטון צ'כוב. נודעה בגלל קשריה עם צמרת השלטון הנאצי בגרמניה ועם המודיעין הסובייטי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נולדה כאולגה קניפר בעיר אלכסנדרופול ברוסיה (היום גיומרי בארמניה) להורים ממוצא גרמני. אביה - קונסטנטין קניפר היה אחיה של אנה קניפר צ'כוב, אשתו של אנטון צ'כוב. אחיה היה המלחין הרוסי לב קניפר (18981974).

היא הכירה את בעלה לעתיד השחקן הרוסי-יהודי, מיחאיל "מייקל" צ'כוב (אחיינו של אנטון). הזוג נישא, נולדה להם בת שהוטבלה כנוצרייה אך הנישואים התפוררו תוך זמן קצר בגלל בגידותיו של מיכאל.

במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת האזרחים ברוסיה, התדרדר מצבה של השכבה הבורגנית ורבים ברחו או הוצאו להורג. אולגה סבלה מקור ומרעב ורבים מחברותיה השחקניות התדרדרו לזנות. למזלה הצליחה לקבל אשרת יציאה לגרמניה לשישה שבועות תמורת הסכמתה לשמש כסוכנת סמויה. האשרה הוארכה לאחר מכן והיא הורשתה להביא את בתה ואמה.

בגרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולגה הגיעה לגרמניה בחוסר כל אך עד מהרה למדה גרמנית והצליחה להשתלב בחברת ההפקות הגרמנית UFA. עד מהרה התפרסמה וזכתה להצלחה בינלאומית. הופיעה בסרטים ובהצגות תיאטרון. הקומדיה "השלושה מתחנת הדלק" שהיה סרטה המדבר הראשון ב-1930 זכתה להצלחה בינלאומית. באותה שנה הפליגה לארצות הברית, נפגשה עם גרטה גרבו, דאגלס פיירבנקס, הרולד לויד וצ'ארלי צ'פלין. היא חתמה על חוזה עם יוניברסל והופיעה בקומדיה "אהבה לפי הזמנה" אבל מבטאה הרוסי-גרמני הכבד לא היה לטעם הקהל האמריקאי. ב-1937 השתתפה בסרט "הדגל הצהוב", יחד עם האנס אלברס, דורותיאה וויק ועוד.

הקשר לצמרת הנאצית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדולף היטלר ויוזף גבלס היו חובבי קולנוע גדולים. גבלס שהיה שר התעמולה שלט בחברת UFA והקיף את עצמו בשחקניות קולנוע. צ'כובה הוזמנה לאירועים רשמיים עם הצמרת הנאצית ובתמונה מפורסמת נראתה לצד היטלר במסיבה שארגנה אשתו של יואכים פון ריבנטרופ במאי 1939. צ'כובה הופיעה במלחמה בסרטים המשבחים את מדיניותה של גרמניה. בעת הקרב על בריטניה היא ערכה ביקור אצל טייסי הלופטוואפה שיצאו להפציץ את בריטניה והתאהבה באחד מהם אך הוא נהרג כשמטוסו הופל.

הקשר עם הנ.ק.וו.ד.[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'כובה הייתה סוכנת סמויה של הסובייטים כבר מעת הגעתה לברלין. היא הופעלה על ידי אחיה לב קניפר והעבירה ידיעות על רוסים לבנים בברלין, על גרמנים המתנגדים למלחמה, על היחסים בצמרת הנאצית ועוד. הפירוט המדויק של הפרטים שסיפקה נמצא בארכיונים ברוסיה וספק אם יפורסם אי פעם. ברור שהסובייטים העריכו את פעילותה ועובדה, היא זכתה מהם ליחס מיוחד. גם ההיסטוריון אנטוני ביוור שחקר זאת לא הצליח למצוא מסמכים נוספים וסיכם זאת כ"תעלומה".

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם כיבוש ברלין עצרו הסובייטים את צ'כובה והטיסוה למוסקבה לחקירות בידי ויקטור אבאקומוב, ראש סמרש. זאת בניגוד לרוסים לבנים רבים שנמצאו בברלין והוצאו להורג או נשלחו לגולאגים. לאחר מספר שבועות בתנאים נוחים הוטסה בחזרה לברלין, בהוראת לברנטי בריה.

היא התיישבה בחלק המזרחי של ברלין שהייתה בשליטת הסובייטים והמשיכה בהופעה בסרטים שלא זכו להצלחה. ב-1950 עברה למינכן ופתחה שם מפעל קוסמטיקה. היא מתה ב-1980 מלוקמיה וביקשה להיקבר בטקס רוסי - פרבוסלבי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולגה צ'כובה בוויקישיתוף